عباس کشاورز در مراسم افتتاح باشگاه کشاورزان ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی از کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی و کاهش تولید آن در سال جاری خبر داده اند، آیا این مسئله صحت دارد؟ اظهارداشت: خیر. تولید این محصول مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه مازاد محصول به کشورهای دیگر صادر می شود، افزود: ما سال گذشته ۶۸۰ هزار تن سیب زمینی صادر کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر درباره پرداخت یارانه صادراتی به سیب زمینی کاران اضافه کرد: ما این یارانه را تا مهرماه سال گذشته به کشاورزان پرداخت کرده ایم و باقی آن را نیز پرداخت خواهیم کرد.

کشاورز با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴۷ میلیارد تومان یارانه صادراتی به سیب زمینی کاران پرداخت شده است، درباره نحوه اختصاص باقی این یارانه نیز گفت: این یارانه نیز بر مبنای حجم صادرات به کشاورزان پرداخت خواهد شد و هر کس برگ سبز بیاورد، یارانه دریافت خواهد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید سیب زمینی در سال گذشته را نیز حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز همین میزان سیب زمینی در کشور تولید خواهد شد.

کشاورز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وجود نیترات در سیب زمینی و پیاز به دلیل مصرف بیش اندازه کود اوره اظهارداشت: چنین چیزی صحت ندارد. ممکن است برخی کشاورزان به دلیل ناآگاهی مصرف بیش از اندازه داشته باشند، اما این مسئله را نمی توان به کل جامعه کشاورزی تعمیم داد.

وی با اشاره به صادرات حدود ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی از کشور، افزود: این سیب زمینی ها دارای استانداردهای اروپا هستند و به نقاط مختلف دنیا صادر می شوند. چطور ممکن است آلودگی داشته باشند؟

کشاورز درباره آبیاری برخی مزارع با آب‌های غیر استاندارد نیز اظهارداشت: گاهی اوقات به دلیل عبور فاضلاب کارخانه جات از کنار مزارع چنین اتفاقی می افتد.

وی با بیان اینکه در این زمینه رسانه ها باید به ما کمک کنند، گفت: رسانه ها باید اعلام کنند که دادگستری، قوه قضائیه و سایر دستگاه های مسئول در این زمینه اجازه استفاده از این فاضلاب‌ها را به کشاورزان ندهند.