موضوع دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی از دو ماه گذشته توسط طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی مطرح شد که این امر موجب ایجاد فضای جدید برای افزایش پایه مالیاتی شد.

علی طیب نیا در خصوص اینکه چرا باید سپرده‌های بانکی معاف از مالیات باشند، سود سپرده‌های بانکی را یکی از بخش‌هایی دانسته بود که اکنون دلیلی برای معافیت مالیاتی آن وجود ندارد و بیان کرده بود که خود زمانی به دلیل پایین بودن نرخ سود و سرکوب مالی از مدافعان معافیت مالیات سود سپرده‌های بانکی بوده است ولی اکنون که نرخ تورم به زیر 12 درصد رسیده و برخی بانک‌ها تا 22 درصد سود سپرده پرداخت می‌کنند، دلیلی ندارد که از پرداخت مالیات معاف باشند، و وی تاکید کرده بود که سپرده‌گذاران به طور حتم باید مالیات پرداخت کنند.

با این تفاسیر پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد واکنش‌ها و انتقادات بسیاری نسبت به دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی ایجاد شد، واکنش‌هایی که نشان می‌داد در زمان بالا بودن تورم 40 درصدی حرفی از دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی به میان نیامده بود و حال با کاهش این نرخ شاهد زمزمه‌هایی در خصوص دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی هستیم که این موضوع در درجه اول به ضرر نظام بانکی و سپس موجب خروج نقدینگی و روانه شدن آن به سمت بازارهای دیگر می‌شود.

با این وجود طاهری کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص این موضوع گفت: تا زمانی که مشکلات اساسی اقتصاد حل نشود نباید اقدامی برای دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی صورت گیرد زیرا در کشور تولیدات رونقی نداشته و این امر موجب خروج نقدینگی از بانک‌ها و روانه شدن آن به سمت بازار مسکن و مؤسسات غیر مجاز خواهد شد.

اما در این بین افرادی هستند که دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی از دو جهت حمایت می‌کنند. یکی موضوعی که زمان تکیه بر درآمدهای مالیاتی فرا رسیده است و اگر با مراجعه به هر پایه مالیاتی، به خاطر اعتراض منتفعین معافیت‌های مالیاتی نظام مالیاتی از اخذ مالیات عقب نشیند، فشار بر گروه‌هایی که در تور مالیاتی قرار گرفته‌اند، بیشتر خواهد بود و تبعات ناخوشایندتری بر فعالان اقتصادی خواهد داشت و بعلاوه بسیاری از آن‌ها معتقدند که نظام بانکداری باید مشکلات خود را در زمینه مؤسسات مالی و اعتباری حل کند و با ساماندهی وضعیت این مؤسسات نگرانی‌های خود را بر طرف کند نه اینکه مانع انجام امور دیگری شود که به نفع اقتصاد کشور است.

گفتنی است که طبق صحبت‌های انجام شده سیف درباره دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی با طیب نیا، وزیر اقتصاد عنوان کرده که قصد طرح آن را ندارد، ولی با توجه به بالاتر بودن نرخ سود از تورم، اگر این شرایط ادامه پیدا کند طبیعتاً می‌توان از سودهای سپرده مالیات نیز دریافت کرد.

اما نکته قابل توجه این است که در روزهای گذشته پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بانک مرکزی نیست گفت: طبق قانون، سود حاصل از سپرده گذاری بانک‌ها معاف از مالیات است و دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بانک مرکزی نیست.

 گفتنی است با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانکی مرکزی از موکول شدن دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی به آینده و قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی از منتفی بودن دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی سازمان امور مالیاتی هنوز خبری مبنی بر عدم دریافت سود از سپرده‌های بانکی را اعلام نکرده است و این موضعی به معنی باز بودن پرونده دریافت سود از سپرده‌های بانکی است و احتمال جریان مجدد این پرونده و دریافت سود از سپرده‌های بانکی با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد دور از انتظار و واقعیت نیست.