عصر روز گذشته نمایندگان نهادهای بازرگانی تاجیکستان، افغانستان و پاکستان مذاکرات خود در مورد امضای توافقنامه ترانزیتی و تجاری 3 جانبه در شهر دوشنبه ادامه دادند.

 «طریق اقبال» سفیر پاکستان در تاجیکستان در مصاحبه با روزنامه‌نگاران گفت: در حال حاضر مذاکرات سه جانبه بین تاجیکستان، افغانستان و پاکستان برای امضای توافقنامه ترانزیتی و تجاری ادامه دارد و ما امیدواریم که این توافق نامه به طور موفقیت آمیز به امضا رسد.

طریق اقبال در پاسخ به این سوال که بین اسلام آباد و کابل در مسئله پیوستن هند به این طرح اختلافی وجود دارد، افزود: به جز «دهلی نو» دیگر کشورهای منطقه نیز می‌توانند به این طرح ملحق شوند.

مذاکرات بین تاجیکستان، افغانستان و پاکستان بر سر امضای توافق نامه ترانزیتی و تجاری سه جانبه از سال 2013 بدین سو ادامه دارد.

تاجیکستان آمده است که این توافق‌نامه را در هر شرایطی به امضا رساند، اما افغانستان پیشنهاد می‌کند که هند نیز به این طرح ملحق شود، در حالی که پاکستان شدیدا مخالف این خواسته کابل است.

با اجرایی شدن این توافق‌نامه برای تاجیکستان این امکان فراهم می‌شود که توسط افغانستان و پاکستان به بنادر دریایی دسترسی  پیدا کند.

همچنین اسلام آباد به بازارهای آسیای مرکزی از طریق کابل راه می‌یابد.