اسداله عسگر‌اولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین در نشست امروز با تجار این کشور با اشاره به قدمت 2700 ساله ارتباط تجاری بین دو کشور گفت: دولت‌مردان ایران و چین تلاش خود را برای گسترش روابط تجاری دو کشور گذاشتند و امروز می‌بینیم این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و سطح مبادلات ما با این کشور به 51 میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی در ادامه گفت: هدف‌گذاری ما مبنی بر افزایش این مبادلات تا سطح 60 میلیارد دلار بوده و تا 10 سال آینده به 70 میلیارد دلار خواهد رسید.
عسگر‌اولادی با اشاره به رفت و آمد هیئت‌های مختلف در پسا‌برجام تصریح کرد: ما روابط خود را با چین 50 ساله ترسیم کرده‌ایم و این رفت و آمدها لطمه‌ای به روابط تجاری دو کشور وارد نمی‌کند.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در صحبت‌های خود خیال فعالان اقتصادی چینی را راحت کرد و گفت: میخ روابط اقتصادی دو کشور محکم کوبیده شده و اگر چه هیأت‌های اقتصادی اروپایی دسته دسته به ایران می‌آیند اما این کشور جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و تجارت 50-60 میلیاردی خود را با چین از دست نمی‌دهیم.
وی اضافه کرد: ما کوشش خود را در جهت افزایش مبادلات با چین انجام می‌دهیم و چینی‌ها هم باید سعی کنند برای رساندن عدد مبادلات به 70 میلیارد دلار در سال تمامی سعی خود را به کار ببندند و طبق صحبت‌های رئیس جمهور این عدد باید تا 20 سال آینده به 80 میلیارد دلار برسد.
عسگر‌اولادی بیان کرد: ما با کمک تشکل‌های صادراتی رشته‌های مختلف بازرگانی را رصد می‌کنیم و صادرات با چین را در دستور کار خود قرار داده ایم. همچنین باید سعی کنیم سطح وارداتمان را از این کشور حفظ نماییم زیرا ما به تولیدات چینی نیازمندیم.
وی در ادامه اذعان داشت: سالیانه چین 6 هزار میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی سهیم می‌شود که سهم کشور ما از این عدد 150 میلیارد دلار بوده و چین باید این فاصله را به حداقل رسانده و سطح سرمایه‌گذاری را در ایران افزایش دهد.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین تأکید کرد: در کشور ما با وجود ارزان بودن انرژی و کارگر و تضمین مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی شرایط مطمئن جهت آوردن سرمایه‌های چینی به ویژه در سرمایه‌گذاری‌های کوچک فراهم است.
عسگر‌اولادی تصریح کرد: برای تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاران چینی آمادگی داریم و هیچ سرمایه‌گذاری نباید نگران به خطر افتادن سرمایه‌اش در ایران باشد.
وی در پایان تأکید کرد: با تقویت راه‌آهن و جاده ابریشم و افزایش تعداد توریست چینی به ایران در آینده شاهد گسترش روابط تجاری با این کشور خواهیم بود.

***مشکلات بانکی بزرگترین مانع گسترش روابط تجاری ایران و چین

وان چین چنگ رئیس سازمان توسعه تجارت چین در نشست امروز با فعالان تجاری و مسئولین ایران گفت: نگاه بسیار  درخشانی در مورد اقتصاد و تجارت با ایران دارم همچنان که در دوران تحریم‌ پیشرفت اقتصادی ایران بالا بود بعد از اجرایی شدن و رفع برخی مشکلات تحریم راه پیش‌روی تجارت و رشد اقتصادی ایران هموار‌تر شد هرچند که برخی مسائل مانند فاینانس و مبادلات بانکی هنوز حل نشده است و در صورت برداشته شدن موانع اوضاع بسیار عالی‌تر نیز خواهد شد.
وی در ادامه گفت: ما می‌دانیم جامعه جهانی نگاه بسیار مثبتی به ایران دارد اما چین هم جایگاه ویژه‌ای در تبادلات تجاری با ایران داشته و امیدواریم این روند در آینده ادامه پیدا کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت چین اذعان داشت: دولت ایران باید تمهیداتی انجام داده تا مبحث بانکی تا مبادلات بین دو کشور را حل کند و با توجه به اینکه شرکت‌های زیادی بین ایران و چین  وجود دارد بتوانند به راحتی مراودات مالی خود را صورت دهند.
وی در پایان تصریح کرد: در جهت رسیدن به این هدف، بانکی در کشور چین تأسیس شده که سهام بخشی از سهام آن متعلق به کشور ایران است.