فرهاد پرورش در خصوص خروج هواپیماهای زمین گیر هما از فرودگاه‌ها، گفت: شرکت ایران ایر هم مانند شرکت‌های دیگر تعدادی هواپیما دارد و این هواپیماهای تمامی شرکت‌ها در فرودگاه امام، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه های سایر شهرستان‌ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون تعدادی از هواپیماها را از رده خارج کرده و برخی را خرد کردیم، افزود: به دلیل اینکه باید آلومینیوم آنها به فروش برسد و قطعات هم معدوم شود، کار خردسازی ر ا انجام دادیم. البته تعدادی هواپیمای بزرگ مانند ۷۴۷ داریم که خرد کردن آن سخت است اما هواپیماهای کوچک مانند فوکر و قدیمی‌های ۷۲۷ تقریبا چند فروند را خودمان انجام دادیم.

مدیرعامل ایران ایر با اشاره به اینکه مابقی هواپیماها هم به نوبت انجام می شود، اظهار داشت: ایران ایر الان ۸ تا ۱۰ فروند هوپیما دارد که از رده خارج شده و موارد قانونی را طی کرده و به تصویب هیات مدیره رسیده است و پس از آن خرد می شود.

پرورش ادامه داد: البته برخی دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها برای کارهای آموزشی درخواست دادند اما کار انتقال این هواپیماها ساده نیست، البته تقریبا قطعات هواپیما جدا شده و آلومینیوم آن باقی مانده که فرآیندهای مربوط به هرکدام باید طی شود.

وی با اعلام اینکه در دوسال اخیر دو یا سه فروند معدوم شده است و ۸ تا ۱۰ فروند دیگر هم باید معدوم شود، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر داریم که تعداد زیادی از آنها شاید اقتصادی نباشد. این هم پدیده ای است که در همه دنیا وجود دارد اما در ایران دیرتر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل ایران ایر، دلیل این موضوع را نبود هواپیماهای نو دانست و گفت: در حال حاضر که هواپیمای جدید در حال ورود به کشور است، این هواپیماها را معدوم خواهیم کرد، البته تعدادی هواپیما در فرودگاه های مهرآباد، اصفهان، کیش و سایر فرودگاه ها است که از مدل توپولف یا ایلوشین هاست و حتی شرکت های دارنده این هواپیماها الان منحل شده اند.

پرورش با بیان اینکه ایران ایر در حوزه خودش آرام آرام مشغول معدوم سازی هواپیماها است، افزود: البته با یکی دو شرکت خارجی هم که متخصص این کار هستند، صحبت کردیم و احتمال دارد که به دلیل تجهیزات و امکانات بیشتر آنها، برای معدوم سازی هواپیماها با آنها به تفاهم برسیم.

وی ادامه داد: البته این زمان بر است و نیروی انسانی بیشتری می خواهد چرا که هواپیماهای بزرگ ابزار آلات بیشتری می خواهد، زیرا وقتی می‌خواهیم یک بال را جدا کنیم با آن وزن و وسعت، کار خطرناکی است که فضای کافی هم نیاز دارد بنابراین معدوم سازی آرام آرام برای هواپیماهای کوچیک تر در حال انجام است.