عبدالستار مراد در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: بندر چابهار یک بندر مهم در حاشیه آب‌های گرم اقیانوس هند و دریای عمان است و به همین علت قادر است در تمامی طول سال امکان انتقال کالا به آسیای میانه را فراهم کند.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه اظهار کرد: افغانستان یک کشور محاط به خشکی است؛ بخاطر رشد اقتصادی باید تلاش کنیم به آبهای منطقه دسترسی سریع و خوب پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کالاها و مواد معدنی کشور افغانستان از طریق بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار به نقاط مختلف جهان صادر می شود.

عبدالستار مراد افزود: چابهار بندری بین‌المللی و متصل به آب‌های جهانی و یکی از راه‌های مفید، کم‌هزینه و مورد اطمینان ترانزیت کالا برای افغانستان است.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه تصریح کرد: افغانستان می‌تواند از این ظرفیت برای افزایش ورود کالا به کشور بهره ببرد.

وی گفت: مسئولان افغانستان بر توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با ایران تاکید دارند و سفر مقام های بلند پایه از جمله رییس اجرایی دولت افغانستان به این کشور و چابهار بر همین اساس بوده است.

همچنین در این دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار نیز گفت: بندر چابهار کانون توسعه اقتصادی ایران و افغانستان با پیشینه و اشتراکات فرهنگی و نقطه عطف تجارت بین الملل برای تجار افغان است.

حامد علی مبارکی اظهار کرد: حضور پررنگ سرمایه‌گذاران افغان به ویژه در بخش تجارت، بیانگر اهمیت این منطقه برای افغانستان است.

وی بیان کرد: فصل جدیدی از روابط بین المللی در دوران پساتحریم آغاز شده است. شاهد حضور 60 گروه و هیات اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا در منطقه آزاد چابهار بودیم. سفر این هیات اقتصادی از کشور افغانستان در راستای سفر اخیر " عبدالله عبدالله " به چابهار است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: تاکنون پنج پروتکل و تفاهم نامه‌ به منظور توسعه روابط اقتصادی بین منطقه آزاد چابهار و افغانستان به امضاء رسیده است. 50 هکتار از اراضی این منطقه به همین منظور به سرمایه گذاران و تجار افغان اختصاص یافته است.