مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در پنجمین جلسه از نشست‌های راهبردی اقتصاد ایران در خصوص اساسی ترین مشکل اقتصاد کشور اظهار داشت: مشکلات نظام بانکی در اولویت قرار دارد و حل این معضل زمینه را برای برقراری پیوند و انجام مراودات بین المللی با جهان فراهم می‌کند.
 
وی در ادامه اذعان کرد: نرخ سود بالای بانکی و عدم کاهش آن متناسب با تورم منجر به کاهش تقاضای مصرفی شده است و برای اولین بار در سال 94 نرخ سود سپرده با فاصله زیادی نسبت به تورم موجب سپرده گذاری پول در بانک‌ها شده بود.
 
نیلی با اشاره به تحولات نظام بانکی در دهه 80 بیان کرد: با توجه به افزایش درآمد نفتی کشور پایه پولی کشور نیز افزایش یافت و منابع مالی به راحتی در اختیار نظام بانکی قرار گرفت و به تبع آن موسسات مالی متعددی به وجود آمد که آن موسسات به جمع آور منابع مالی مشغول شدند.
 
وی با اشاره به افزایش شعب و موسسات مالی متعدد افزود: مجموعه این شرایط منجر به سرمایه گذاری بانک‌های در مسکن و مستغلات شد که این امر موجب شکل گیری پدیده نکول غیر ارادی و تشدید مشکلات نظام بانکی شد.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص تحلیل مسائل نظام بانکی کشور در سال 93 و 94 عنوان کرد: بخش اداری بانک‌ها که در مستغلات جمع آوری شده با بازده پایینی روبه رو شده بود و این امر کشور را با رکود مواجه ساخته بود.
 
نیلی در پایان در خصوص حل این مشکل گفت: دولت باید بدهی‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار کند و بانک‌ها هم این وثیقه را به بانک مرکزی تحویل دهند تا  بانک‌ها به تدریج امکان فعال شدن را پیدا کند.