در حالی که تجار و تحلیلگران انتظار دارند نشست آخر هفته فریز نفتی در دوحه کمک چندانی به برطرف کردن سریع مازاد عرضه در بازار نکند، قیمت نفت روز جمعه با کاهش مواجه بود.

تمامی نگاه ها به سمت دوحه است، جایی که تولید کنندگان عمده نفت از جمله عربستان و روسیه قرار است روز یکشنبه درباره فریز تولید در سطح فعلی برای جلوگیری از بدتر شدن مازاد عرضه بحث و تبادل نظر کنند. در حال حاضر میزان عرضه حدود 1.5 میلیون بشکه در روز بیش از تقاضاست.

این اولین اقدام مشترک از سوی تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک در 15 سال اخیر خواهد بود، البته ایران از مشارکت در این توافق خودداری کرده و گفته می خواهد تولید خود را به سطح قبل از تحریم های غرب برساند.

یک تاجر نفتی در این باره گفت: «احتمالا روز یکشنبه در دوحه توافقی بسیار سست به دست خواهد آمد، مگر اینکه شاهد یک تصمیم کاملا غیرمنتظره باشیم.»

تجار گفتند، برداشت سود از سوی صندوق ها در آستانه این نشست نیز بر فشارهای وارده بر قیمت ها افزوده است.

بر اساس این گزارش، قمیت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 74 سنت کاهش به 43 دلار و 10 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم با یک دلار و 14 سنت کاهش به 40 دلار و 36 سنت رسید. اما در هفته ای که گذشته، قیمت هر دو شاخص نفتی برای دومین هفته متوالی افزایش داشت.

دیروز پس از آنکه موسسه بیکر هاگز اعلام کرد که شرکت های آمریکایی تعداد سکوهای حفاری نفتی خود برا برای چهارمین هفته متوالی کاهش داده و به پایین ترین رقم از نوامبر 2009 رسانده اند، بخشی از افت شدید قیمت نفت جبران شد.

با توجه به اینکه رایزنی ها میان تولید کنندگان به جای کاهش تولید روی فریز تولید متمرکز شده است، اکثر تحلیلگران معتقدند امید چندانی به اینکه این توافق مازاد عرضه جهانی را کاهش دهد وجود ندارد.