رئیس کل بانک مرکزی که‌ در‌ هیئت همراه رئیس جمهور‌ در‌ اسلام‌آباد به سر می‌برد، امروز صبح در همایش بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بین دو کشور را با «اشرف واترا» همتای پاکستانی خود امضاء کرد.

 در این تفاهم نامه ایجاد رابطه بانکی و افتتاح حساب‌های متقابل به ارزهای مختلف بین بانک‌های مرکزی دو کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری‌های متقابل بانک ها با هدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانکی و همچنین استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای پرداخت توسط شهروندان دو کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

از دیگر دستاوردها این تفاهم نامه نیز می‌توان به اعطای مجوز تاسیس شعبه برای «بانک ملی ایران» و همچنین «حبیب بانک پاکستان» به ترتیب در پاکستان و ایران اشاره کرد.

در توافقات صورت گرفته، الحاق مجدد ایران به مکانیسم "اتحادیه پایاپای آسیایی" مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفته است. بر این اساس تجار دو کشور خواهند توانست معاملات تجاری خود را از طریق بانک‌های عامل به سهولت تسویه کنند.

ایران، پاکستان، هندوستان و بنگلادش اعضای اصلی اتحادیه فوق را تشکیل می‌دهند.

به منظور نظارت بر اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته‌ای دائمی تحت عنوان "کمیته مشترک بانکی ایران و پاکستان" تشکیل شود.