حمید تهرانفر افزود: با اینکه در مبارزه با تامین مالی تروریسم کارهای زیادی در کشورمان شده بود اما تاکنون قانون مدونی نداشتیم و منتظر بودیم تا با تصویب این قانون مراحل مبارزه با تامین مالی تروریسم تجمیع شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه برای اجرای این قانون باید آئین نامه و دستورالعمل آن را تهیه کنیم، گفت: در اولین فرصت همچنین این قانون را به زبان های انگلیسی و چند زبان دیگر ترجمه و در اختیار مراجع بین المللی می گذاریم تا مراودات بانکی ایران بهتر و دقیق تر انجام شود.

وی با بیان اینکه اجرای این قانون در کم شدن نگرانی بانک های دنیا برای افزایش همکاری ها با بانک های ایرانی بسیار موثر است، افزود: اجرای این قانون خیلی از نگرانی ها را برطرف خواهد کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه متاسفانه در اقدامی غیرمنصفانه ایران در یکی از پایین ترین رتبه های ریسک بانکی قرار دارد، گفت: اجرای این قانون در ارتقای رتبه ایران در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و مطمئن هستیم که رتبه ما را به جایگاه حقیقی خود می رساند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از ارائه داوطلبانه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به صندوق بین المللی پول خبر داد و گفت: با تصویب و تایید نهایی این قانون، بسیاری از نگرانی های بانک های خارجی برای مراوده با ایران رفع می شود.

وی افزود: بانک ها و موسسه های بین المللی برای ارزیابی بانک های داخلی به قوانین و مقررات داخلی کشور در زمینه مقابله با پولشویی و موارد مشابه توجه می کنند. برای مقابله با پولشویی، مقررات جامعی مانند قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه آن داریم.

این مقام بانک مرکزی ادامه داد: ۱۳ دستورالعمل نیز درباره همه جوانب مبارزه با پولشویی تدوین شده است. با تدوین این قوانین و مقررات تصویر روشنی را در این باره ارایه کرده ایم که این روابط با استانداردهای جهانی تطبیق دارد. حتی برای محکم کاری داوطلبانه درخواست دادیم صندوق بین المللی پول درباره این ضوابط نظر دهد.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: با وجود همه هیاهوهایی که در خارج از کشور مطرح می شود در ایران قوانین جامعی برای مقابله با پولشویی وجود دارد.

تهرانفر اضافه کرد: در هفت یا هشت سال گذشته گروه ویژه اقدام مالی که گزارش هایی را درباره ایران منتشر می کند بارها در این زمینه ایران را به چالش کشید و ایراد گرفت ایران قانونی درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم ندارد.

به گفته وی، گرچه تاکنون قانون مدونی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم نداشتیم اما بسیاری از فعالیت ها برای مقابله با تامین مالی تروریسم انجام شده بود و منتظر برداشته شدن گام نهایی برای تصویب این قانون بودیم. قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم دارای آیین نامه و چندین دستورالعمل است که باید به تصویب برسد.