به گزارش پارس محمد بهزاد در گفتگو با مهر در تشریح عملکرد صنعت برق در سال ۹۱، گفت: سال گشته سه هزار و ۷۲۰ مگاوت ظرفیت جدید تولید برق در کشور ایجاد شده است و هم اکنون ظرفیت نصب شده تولید برق کشور به ۶۹ هزار مگاوات افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات از کل ظرفیت تولید برق کشور مربوط به فعالیت نیروگاه های حرارتی است، تصریح کرد: همچنین نیروگاه اتمی بوشهر حدود یکهزار و ۲۰ مگاوات، نیروگاه های برقآبی ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات برق تولید می کنند.

این مقام مسئول ظرفیت تولید برق تجدید پذیر کشور را حدود ۲۱۹ مگاوات عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین سال گذشته ۴۶۶ مگاوات برق از محل فعالیت نیروگاه های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق تولید شده است.

وی کل تولید برق ایران در سال ۱۳۹۱ را نزدیک به ۲۵۰ میلیون مگاوات ساعت عنوان کرد و افزود: سال گذشته حدود ۱۱ میلیون کیلوات ساعت برق تولیدی ایران به کشورهای همسایه صادر شده است که صادرات برق از رشدی ۲۸ درصدی در مقایسه با سال ما قبل آن برخوردار بوده است.

بهزاد همچنین در خصوص میزان مصرف سوخت مایع و گاز نیروگاه ها، توضیح داد: سال گذشته حدور ۳۷.۵ میلیارد مترمکعب گاز، ۷.۶ میلیارد لیتر گازوئیل و بیش از ۱۴.۴ میلیارد لیتر نفت کوره در واحدهای نیروگاهی مصرف شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به رشد حدود ۵ درصدی مصرف سوخت نیروگاه ها در سال ۹۱، بیان کرد: همچنین سال گذشته وسعت شبکه انتقال و فوق توزیع برق کشور به بیش از ۱۱۷ هزار کیلومتر مدار افزایش یافته است.

این مقام مسئول از افزایش ۵۴۸۵ هزار مگاولتی ظرفیت پست های برق ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت برق کشور در سال ۹۱ خبر داد و یادآور شد: همچنین ظرفیت پست های فوق توزیع با ۳۵۴۳ مگاولت آمپر به ۸۸ هزار و ۶۵۴ مگاولت آمپر رسید.

به گفته وی در مجموع ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع و پست های بلافصل نیروگاهها با ۱۲ هزار و ۳۲۸ مگاولت آمپر افزایش به ۲۸۳ هزار و ۹۲۷ مگاولت آمپر رسید.

معاون وزیر نیرو با یادآوری تا پایان سال گذشته چهار میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۳۵ خانوار روستائی از نعمت برق برخوردار بوده اند، گفت: در این مدت طول شبکه فشار متوسط روستایی به ۱۸۶ هزار و ۴۲۴ کیلومتر و طول شبکه فشار ضعیف روستایی به ۹۸ هزار و ۷۷۸ کیلومتر افزایش یافته است.