به گزارش پارس به نقل از مهر، صدراله بمانا در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، گفت: با همکاری وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی، کامیون‌ها و کشنده‌های بالای ۱۰ تن که بیش از ۳۵ سال از عمر آنها گذشته باشد و در شبکه حمل و نقل جاده ای فعال هستند، نوسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مالکان این وسایل نقلیه می‌توانند به سایت behsama.ir مراجعه کنند و با وارد کردن شماره کارت خودرو، ثبت نام کنند، افزود: اگر مشمول این طرح باشند، پس از امضای تفاهم نامه با کارخانجات تولیدکننده خودرو، می‌توانند به کارخانه مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل بگیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه کارخانه طرف قرارداد با آگهی در روزنامه‌ها قیمت خودرو و شرایط آن را اعلام می‌کنند، اظهار داشت: کارخانه‌ها خودرو را اسقاط کرده و با تامین تسهیلات، مالکان می‌توانند خودروی جدید را تحویل بگیرند.

بمانا با بیان اینکه مالکان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده را پرداخت می‌کنند و مابقی بصورت تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌گیرد، گفت: نرخ سود تسهیلات براساس پیمایش وسایل نقلیه تعیین می‌شود یعنی اگر وسیله نقلیه‌ای پیمایش زیادی داشته باشد ممکن است سود آن صفر شود.

وی با اشاره به اینکه مدت بازپرداخت این تسهیلات ۵ تا ۷ ساله است، اظهار داشت: در این مرحله ۶۵ هزار کامیون که سن آنها بالای ۳۵ سال است، نوسازی می‌شود و در مراحل بعدی با همکاری وزارت نفت تلاش داریم سن ناوگان را به حد استاندارد خود یعنی ۲۵ سال برسانیم.

وی با اعلام اینکه در نهایت سود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است، افزود: وزارت نفت بابت اینکه خودروهای قدیمی که مصرف سوخت بالایی دارند اسقاط شوند، مابه التفاوت سود این تسهیلات را به خودرو ساز می‌پردازد که نرخ صرفه جویی سوخت با توجه به نرخ گازوئیل با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: خودروسازان مسئول اسقاط خودروهای قدیمی هستند، بنابراین مالکان می‌توانند لاشه کامیون‌ها و کشنده ها را هم به کارخانجات خودروساز بفروشند.

بمانا با بیان اینکه هر لاشه کامیون معادل ۱۴ سواری است، گفت: در حال حاضر نرخ هر لاشه سواری ۲.۵ میلیون تومان است، بنابراین مالکان کامیون ها می توانند معادل ۱۴ خودروی سواری بابت لاشه وسیله نقلیه خود دریافت کنند.