به گزارش پارس به نقل از ایسنا، "پدرام سلطانی" - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن اظهار تاسف از حجم بالای قاچاق کالا به کشور از جمله قاچاق میوه، گفت: کشوری که حجم قاچاقش به 40 درصد حجم واردات قانونی‌اش رسیده، قاچاق در آن به یک تجارت فراگیر تبدیل شده و از یک تخلف موردی و محدود به یک نظام سازمان‌یافته و گسترده بدل شده که بسیار هم قدرتمند است.

وی ادامه داد: آن‌طور که شخص رییس جمهور، اعلام کرد حتی بعضا رد پای سازمان‌های رسمی در این قاچاق دیده می‌شود. بدیهی است که در چنین شرایطی هر کالایی را که قاچاقچیان حرفه‌ای و سازمان یافته احساس کنند برایشان سود دارد، وارد می‌کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این‌که آیا قاچاقچیان از جایی حمایت می‌شوند که می‌توانند میوه‌های آسیب‌پذیر را به صورت تازه و سالم در بازار عرضه کنند؟ گفت: سازمان‌های نظارتی ما باید در این زمینه نظارت کنند و پاسخ دهند. اما این سطح کلان قاچاق حتما یک عقبه‌ قوی پشت خود دارد، چون قاچاق اصولا باید کاری پرمشقت و زمان‌بر باشد. ولی وقتی قاچاق کالا در کشور ما به جایی رسیده که میوه که یک کالای حساس است و باید سریع و تحت شرایط خاصی به بازار مصرف برسد، می‌تواند از طریق قاچاق وارد کشور شود، معیار و شاخص خوبی است که بدانیم چقدر این قاچاق سازمان یافته و مجهز است که می‌تواند میوه را به صورت سالم قاچاق کند و در کشور بفروشد.

سلطانی ادامه داد: طبیعتا میوه اگر حالت پلاسیده و فاسد پیدا کند از ظاهرش پیداست و کسی آن محصول را نمی‌خرد؛ بنابراین مشخص است که میوه را با کیفیت قابل قبول به دست مشتری می‌رسانند و معنی‌اش این است که قاچاقچیان از تجهیزات و امکانات لازم برخوردار هستند و می‌توانند با سرعت، کالای فساد‌پذیر را به دست مصرف‌کننده برسانند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعرفه‌های بالای واردات کالا به ایران اظهار کرد: باید توجه کنیم که تعرفه‌های بالا برای واردات، در شرایطی که یک قاچاق سازمان یافته داریم به هیچ وجه یک دیوار حمایتی از تولید داخلی نیست و این موضوع موجب می‌شود که کالا به کشور وارد نشود و فقط سود قاچاق را افزایش می‌دهد چون قاچاق عملا با کالاهای وارداتی با تعرفه‌ بالا رقابت می‌کند و بازار خود را پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بارها توصیه ما به سازمان‌های ذیربط در تعیین حقوق ورودی این بوده که حقوق ورودی کالاهای قاچاق‌ پذیر را از یک حدی بالاتر نبرند، چون نه تنها دیوار حمایتی برای تولید داخل نیست بلکه باعث می‌شود دولت حتی از همان حقوق حداقلی‌اش که مالیات بر فروش کالاست، محروم شود و چون هیچ نظارتی نمی‌شود امکان دارد به سلامتی شهروندان هم لطمه بزند.

سلطانی اظهار کرد: در این قاچاق سازمان یافته گمرک تاثیری ندارد، چون اصولا بیشتر از مبادی خارج از کلید گمرک برای قاچاق استفاده می‌شود و آن بخش که به عنوان اظهار خلاف و قاچاق از طریق مبادی ورودی وارد کشور می‌شود، شاید به دو درصد حجم کل قاچاق کشور هم نرسد؛ بنابراین باید در جست‌وجوی 98 درصد این قاچاق در اسکله‌های غیرقانونی، مرزهای غیرگمرکی و معابر قاچاق سازمان یافته باشیم.

 طی روزهای اخیر بازار میوه و میادین مرکزی میوه و تره‌بار که انواع میوه را به صورت عمده‌فروشی به سراسر کشور عرضه می‌کنند مملو از میوه‌های تابستانه‌ مانند هلو، شلیل، آلو، زردآلو، انگور، گیلاس‌، آلبالو، انبه، آووکادو و ... شده‌ که به گفته دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه همچون رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگاناین میوه‌ها از طریق مبادی رسمی و با امکانات مجهز به کشور قاچاق شده‌اند.

این میوه‌ها شامل پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیاست.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، قاچاق میوه به کشور به دلیل نابسامانی در مرزهاست و آنهایی که مسئول مبارزه با قاچاق و حفظ مرزها هستند باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند.