به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،با برداشته شدن تحریم ها شرکتهای جهانی که نمی توانستند با ایران دادوستد کنند اکنون می توانند به سراغ بازار این کشور 80 میلیونی بروند. 

شرکت «انترپرایز آیرلند» که کار گسترش توان صادراتی شرکتهای ایرلندی را بر عهده دارد اعلام کرد ارزش فرصت پیش آمده برای شرکتهای ایرلندی در سالهای آینده صدها میلیون یورو خواهد بود. شون دیویس، مدیر منطقه ای این شرکت در دوبی می گوید: «از آنجایی که داده های باکیفیتی در دسترس نیست، راهی برای اندازه گیری میزان دادوستد یافت نمی شود. ولی نزدیک به 440 میلیون یورو از صادرات شرکتهای زیر نظر انترپرایز آیرلند به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام می شود که روی هم 47 میلیون جمعیت دارند. جمعیت ایران 80 میلیون نفر است و رسیدن به ایران آسان تر از رفتن به عمان و اردن است. سرانه تولید ناخالص ملی کمتر است ولی با توجه به ثروت این کشور در زمینه کانی ها و سوخت های به دست آمده از سنگواره ها ما کمابیش دل گرم هستیم که در پنج تا ده سال آینده فرصتهای مالی برای شرکت‌های ایرلندی چشمگیر خواهد بود و به صدها میلیارد خواهد رسید.»

دیویس گفت که این شرکت برای دست یافتن به بازارهای ایران در ماه های آینده، بخش بهداشت و خدمات مالی و فناوری کشاورزی را نشانه گرفته است. در هفته های گذشته ایران به سراغ بخش هوانوردی نیز رفت و قصد دارد بیش از 100 فروند هواپیما از ایرباس بخرد. 

شرکت ایرلندی آوولون با دولت لابی کرده تا سفارت ایرلند را در ایران بازگشایی کند. شرکت انترپرایز آیرلند نیز ماه مارس گذشته با پیش بینی برداشته شدن تحریم ها در نشست های ایران شرکت کرد. این نهاد اعلام کرد که هفته گذشته در نمایشگاه بازرگانی بهداشت در دوبی 20 شرکت از شرکتهای زیر پوشش خود را به کارگاه های ایران فرستاده بود. 

دیویس می گوید: «این نخستین بخش است که می خواهیم به درونش گام بگذاریم. در کنار آن چشم به راه فرصتی هستیم تا با چند شرکت خود دیداری از بازار ایران انجام دهیم. شمار آنها هنوز قطعی نشده ولی بی گمان همان 20 شرکتی که در سمینار بودند بخشی از این گروه خواهد بود.»

قرار است این شرکتها در نمایشگاه بهداشت ایران که در ماه مه (اردیبهشت) در تهران برگزار خواهد شد شرکت کنند. 

«شرکتها از روند کار در آنجا آگاه خواهند شد. ولی از آنجایی که در توافق هسته ای، بندهایی برای بازگشت تحریم ها گنجانده شده ما باید هوشیار باشیم. این یک فرایند است ولی تاکنون همه چیز هماهنگ با برنامه پیش رفته و این به ما فرصت می دهد تا رو به جلو گام برداریم.»