به گزارش پارس به نقل از فارس، «محمود افخمی‌ رشیدی» سرکنسول ایران در هرات شایعه ناامنی‌ را اقدام رسانه‌های مغرض دانست و با تأکید بر اینکه افغانستان می‌توان نیاز ایران به برخی مواد غذایی را تأمین کند از تاجران خواست تا از فضای پس از لغو تحریم‌ها بیشترین سود را ببرند.

 

هیئتی از اتحادیه اصناف شهر «مشهد» در جمهوری اسلامی ایران به دعوت اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات برای بررسی همکاری‌های نزدیک با صاحبان مشاغل در این ولایت 2 روز پیش به غرب افغانستان سفر کردند.

هیئت اتحادیه اصناف هرات و مشهد با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات شب گذشته جلسه‌ای برگزار و در مورد موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر بین یکدیگر صورت گرفت.

افغانستان می‌تواند نیازهای غذایی ایران را تأمین کند

«محمود افخمی‌ رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با تأکید بر گسترش روابط نیک و حسنه بین ایران و افغانستان به عنوان 2 کشور اسلامی از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی خواست تا با پیشه‌وران و صاحبان مشاغل برای توسعه‌ای بیشتر روابط اقتصادی گام‌های عملی‌تری را بردارند.

وی با بیان اینکه ایران در یک سال گذشته، بیش از 30 میلیارد دلار از کشورهای خارجی مواد غذایی وارد کرده گفت: افغانستان می‌تواند تامین کننده بخشی از نیازهای ایران باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: در کشورهای ایران و افغانستان تاجران و بازاری‌ها همواره به فکر مردم خود هستند و نگاه منفعت طلبانه ندارند و سعی می‌کنند تا رفاه بیشتری را برای آنان مهیا کنند.

بیشترین سود برای تاجران پس از لغو تحریم‌های ایران

افخمی‌رشیدی افزود: تاجران و سرمایه‌گذاران 2 کشور باید تلاش کنند تا پس از لغو تحریم‌های ایران بیشترین استفاده‌ها را از این موضوع ببرند و زمینه‌های توسعه اقتصادی 2 کشور اسلامی را فراهم کنند.

وی با خطاب به نمایندگان اصناف مشهدی گفت: ولایت هرات در غرب افغانستان زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری بسیار خوبی دارد زیرا این شهر قطب تجارت و مراودات اقتصادی افغانستان محسوب می‌شود.

وی همچنین از تاجران ایرانی خواست تا بصورت دقیق فرصت‌های مناسب تجارت را شناسایی و سپس مورد استفاده قرار دهند.

افخمی رشیدی با اشاره به برخی تبلیغات سوء که از جانب تعدادی از رسانه‌های مغرض نسبت به چند برابر نشان دادن نا امنی‌ها در افغانستان گفت: اوضاع جاری در افغانستان بصورت دقیق و حقیقی به مردم جهان نشان داده نمی‌شود.

تلاش برای انقلاب اقتصادی افغانستان – ایران

با این حال، «عبدالودود فیض‌زاده» رئیس اتحادیه پیشه‌وران هرات گفت: حضور فعالان اصناف و بازاریان مشهد را به فال نیک می‌گیریم و تلاش می‌کنیم تا این روابط سرآغاز انقلاب اقتصادی در 2 کشور باشد.

وی افزود: سفر هیئت اقتصادی مشهد در هرات می‌تواند فضای همکاری‌ها را گسترده‌تر کرده و تأثیرات مثبتی را بر اقتصاد هر 2 طرف با توجه به اشتراکات فراوان برجای بگذارد.

پیشه‌وران هرات به مشهد سفر کنند

«محسن خاوری‌هاشمی» معاون اتاق اصناف مشهد نیز در صحبت‌های خود، افغانستان را دوست همیشگی ایران عنوان کرد و گفت: این سفر سر آغاز تجارت دائمی بین دو کشور است که تنها به یک رفت و آمد خلاصه نخواهد شد.

وی افزود: در این سفر قرار نیست معامله‌ای صورت گیرد، اما می‌تواند به یک روند پُر دستاورد برای ایران و افغانستان تبدیل شود.

خاوری‌هاشمی همچنین از بازرگانان و تمامی پیشه‌وران ولایت هرات خواست تا به مشهد سفر کرده و در مورد همکاری‌های بیشتر مذاکره کنند.

هیئت ایرانی قرار است با شماری از مقامات محلی هرات و تاجران این ولایت دیدارهای جداگانه داشته و روی افزایش و گسترش مناسبات تجاری افغانستان – ایران بحث و تبادل نظر کنند.