به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مرتضی باقری در نشست کارگروه ایمنی شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای با ارائه پیشنهاد یک پایگاه داده برای تصادفات در تقاطع‌های هم سطح و غیرهمسطح جاده و ریل، اظهار کرد: پس از تغییر شرایط سیاسی کشور موضوع قطارهای پرسرعت از جمله تهران-اصفهان جدی شده و پیگیری می‌شود اما در تمام جلسات دوستان فقط در رابطه با خط و ناوگان اظهار نظر کرده و درباره ایمنی قطارهای‌ پرسرعت صحبت نمی‌شود.

وی با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک ایمنی بین ریل و جاده میان سازمان راهداری و راه آهن، تصریح کرد: هلال احمر عنوان می‌کند در بحث جاده‌ای حاضر نیست مسئولیت اطفای حریق را برعهده بگیرد و می‌گوید طبق قانون نمی‌توانید ما را موظف به انجام این کار کنید.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش جاده‌ای هلال احمر این کار را انجام نمی‌دهد قطعاً در بخش ریلی نیز این کار را نخواهد کرد، یادآور شد: در بحث جاده‌ای پایگاه‌هایی در شبکه جاده‌ای برای اطفای حریق وجود دارد این درحالی است که در شبکه ریلی اینگونه نیست.

باقری تأکید کرد: فکر می‌کنم این یکی از نقاط کور حوادث ما است چرا که کسی مسئولیت اتفاقات احتمالی در ایستگاه‌های محدوده شهری و خارج از آن را برعهده نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث حوادث جاده‌ای و ریلی به فاکتور عامل انسانی کمتر توجه شده، یادآور شد: یکی از دغدغه‌های وزیر شهرسازی توجه به عامل انسانی در بحث سوانح بوده و در این رابطه مشاوری در امور اجتماعی منصوب کرده است.

 هفته ایمنی راه آهن 24تا30 بهمن امسال برای اولین بار برگزار می‌شود. حاشیه‌نشینان حریم ریلی، ایمنی و آموزش و پژوهش ریلی، فرهنگ ایمنی و نگاه نو، ایمنی ساخت و توسعه پروژه‌های ریلی، ایمنی و گذرگاه‌های ریلی، روز بدون حادثه و ایمنی بهداشت محیط زیست از محورهای هفته ایمنی راه آهن است.