در حالی از امروز طرح صدور کارت‌های اعتباری برای کالاهای ایرانی به‌طور رسمی در بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها آغاز شده و سه گروه کارکنان رسمی و پیمانی، بازنشستگان و زوج‌های جوان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند که بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی کارکنان و بازنشستگانی که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل 1.5 میلیون تومان است می توانند از تسهیلات کارت‌های اعتباری بهره‌مند شوند.

 

 

براین اساس این تسهیلات تا چهار برابر این 1.5 میلیون تومان برای متقاضیان ارائه خواهد شد که در این حالت مبلغ کارت‌های اعتباری به شش میلیون تومان می‌رسد.

 

 

این در حالی است که در بین تولیدکنندگان این انتقاد مطرح شد که با اجرایی شدن این طرح بر اساس سیاست اعلام شده، به‌طور کلی بانک مرکزی سقف توزیع کارت‌های اعتباری را از 10 میلیون تومانی که از ابتدا اعلام کرده بود به شش میلیون کارت داده است.

 

 

در همین رابطه کریمی – سخنگوی بانک مرکزی – به ایسنا توضیح داد که همان‌طور که از ابتدا مقامات بانک مرکزی اعلام کرده بودند قرار بوده کارت‌های اعتباری تا سقف 10 میلیون تومان صادر شود، بنابراین در حال حاضر و در فاز اول اجرای این طرح قرار شد کسانی که حداکثر تا سقف 1.5 میلیون تومان از حقوق آنها تعهد نشده است مشمول دریافت این کارت‌ها شود که در این حالت حدود شش میلیون تومان به آنها تعلق می‌گیرد، در حالی که افرادی که کمتر از 1.5 میلیون تومان از حقوق آنها تعهد نشده است نیز شامل خواهد شد.

 

 

وی ادامه داد: در مرحله‌ بعدی اجرای طرح با توجه به استقبالی که از آن می شود، همچنین منابع بانک مرکزی و سایر شرایطی که مورد سنجش قرار خواهد گرفت، سقف تسهیلات کارت‌های اعتباری افزایش خواهد یافت‌ به‌طوری که ممکن است میزان حقوق تعهد نشده به عنوان شرط اعطای کارت از 1.5 به 2 و حتی بیشتر افزایش یافته که در نتیجه سقف کارت‌ها را از هشت و ممکن است تا 10 میلیون تومان افزایش دهد.

 

 

کریمی تاکید کرد: بر اساس این شرایط این‌که نسبت به کاهش سقف تسهیلات کارت‌های اعتباری انتقادی مطرح شده و یا این‌که عنوان می‌شود بانک مرکزی به گفته خود پایبند نبوده درست نیست، چرا که ما از همان ابتدا نیز اعلام کردیم سقف کارت‌های اعتباری حداکثر تا 10 میلیون تومان است و در این حالت می‌تواند کمتر از این مبلغ باشد.

 

سخنگوی بانک مرکزی در رابطه با میزان کارتهای صادر شده و تعداد مد نظر نیز گفت که هنوز تعداد کاملا مشخص نیست، ولی به نظر می رسد در مرحله اول تا حدود یک میلیون کارت صادر شود.

 

 

این در حالی است که پیش تر غزنوی - دبیر مجمع کارآفرینان ایران - با انتقاد از تغییرات ایجاد شده در این طرح، از عصبانیت تولیدکنندگان گفت و افزود:بانک مرکزی هر چیزی که خودش اعلام کرد، زیر آن زد و نتوانست با همان شرایط اولیه طرح را اجرا کند.

 

غزنوی با بیان اینکه سقف کارت‌های اعتباری با این شرایط کاهش یافته گفته که بانک مرکزی نمی‌خواهد بگوید سقف را کاهش داده اما با شرایطی که گذاشته سقف کارت‌ها در نهایت شش میلیون تومان خواهد شد.