به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اکنون حدود دوماه از اجرای طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی که در قالب سیاست اعتباری بانک مرکزی در بسته خروج از رکود بود گذشته است. طرحی که بر اساس آن بانک مرکزی منابعی را تعهد کرد تا با همکاری وزارت صنعت و خودروسازان حدود 110 هزار دستگاه با ارائه تسهیلات به متقاضیان به فروش رفته تا با خالی شدن انبار خودروسازان و ایجاد تحرک در این بخش، تا حدی به ایجاد رونق تولید و خروج از رکود کمک کند.

جدای از انتقاداتی که نسبت به این طرح مطرح شد، در نهایت استقبال از آن به حدی بود که در شش روز، فرصت ثبت نام به اتمام رسید و خودروسازان حدود 130 هزار خودرو یعنی 20 هزار دستگاه بالاتر از میزان توافق 110 هزارتایی ثبت نام و تعهد ایجاد کردند. بانک مرکزی نیز با وجود تمامی مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت و خودروسازان درخواست تامین مالی تعهدات مازاد را به دلایلی از جمله ممانعت از تاثیرگذاری در تورم نپذیرفت و بعد از تکمیل شدن مدارک و اسناد خودروسازن و تحویل به بانکهای عامل و به دنبال آن ارسال به بانک مرکزی، تامین مالی وام 25 میلیونی از هفته اول آذرماه آغاز شد.

آنطور که کریمی-سخنگوی بانک مرکزی- با ارائه آخرین آمار اعلام کرده است در حال حاضر بانک مرکزی حدود 1720 میلیارد تومان بابت تامین مالی وام 25 میلیون تومانی خودرو به حساب بانکهای عامل واریز کرده تا در اختیار بانکهای عامل برای پرداخت به خودرو سازان قرار گیرد.

به گفته وی این 1720 میلیارد تومانی که در اختیار خودروسازان قرار گرفته منابع لازم برای تحویل 79 هزار خودوری تعهد شده است که البته در این مدت به تدریج و بر اساس مدارکی که بانکهای عامل به بانک مرکزی ارسال کرده اند واریز شده است.

بر اساس این طرح، خودروسازان باید اسناد ناشی از فروش خودرو(از جمله چک یا سفته) را تکمیل و به بانکهای عامل یعنی تجارت، سپه، ملت، پارسیان، صادرات تحویل داده تا مراحل واریز منابع طی شود. وام 25 میلیونی(تا حداکثر 80 درصد قیمت) با سود 16 درصد و بازپرداخت بین چهار تا هفت ساله در اختیار خریدار قرار گرفت. بانکها اسناد دریافتی از خودروساز را به بانک مرکزی ارائه کرده و با سود 14 درصد تنزیل می کنند و منابع دریافتی یکجا در اختیار شرکت خودروساز قرار خواهد گرفت.

بنابر این گزارش، با واریز منابع لازم برای حدود 79 هزار دستگاه خودرو، اکنون خودروسازان باید این تعداد را تحویل دهند. در عین حال که حدود 31 هزار واحد دیگر نیز باید با ارائه اسناد تامین مالی تحویل شود. 20 هزار خودروی که شرکتهای خودرو ساز بر خلاف توافق، مازاد فروخته‌اند نیز بر عهده خود این شرکت‌هاست و بانک مرکزی در این رابطه مسئولیتی نخواهد داشت.