به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، "ولی الله سیف"، رئیس بانک مرکزی ایران در گفتگو با روزنامه "هندلز بلات" آلمان درباره وضعیت اقتصاد ایران پس از سال ها تحریم گفت: وقتی دولت حسن روحانی روی کار آمد، اقتصاد ایران در وضعیت نابسامان قرار داشت. علل وضعیت مذکور نه تنها تحریم‌ها بلکه تصمیمات دولت سابق بود. در آن زمان اقتصاد کشور در یک حالت رکود تورمی بسر می برد. تا جایی که نرخ تورمی  به 40 درصد رسیده بود.  رشد منفی اقتصادی طی یک سال به 5/6 درصد رسید. با تلاش های دولت جدید و با اقداماتی چون رعایت انضباط مالی در بودجه و سیاست پولی توانستیم در سال گذشته از یک رشد سه درصدی برخوردار گردیدیم . نرخ تورم هم در این مدت به 10 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: ابتدا باید تاکید کنم که بازگشت به رشد علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها تحقق یافته است. سقوط شدید قیمت نفت در سال گذشته می‌توانست به رکود تازه‌ای منجر شود. اما اعمال سیاست‌های جدید، اثرات آن را به حداقل رساند. اما در عین حال در سال جاری شاهد نرخ رشد نازل‌تری شدیم. ما نسبت به سال آینده خوشبین‌تریم. پیش بینی‌های ما در حدود شش درصد هستند.

این اقتصاددان ایرانی در ادامه گفتگو با این روزنامه آلمانی گفت ما دو هدف یکی نرخ تورم و دیگری رشد اقتصادی را دنبال می کنیم.          

پیش از آن که آقای روحانی بر سر کار بیایند ما با نرخ تورم بالا و نرخ رشد پایین روبرو بودیم. حالا این شانس را داریم که در آن واحد به هر دو هدف یعنی تورمی پایین و نرخ رشد  بالا برسیم. ما می‌خواهیم که در سال آینده یک نرخ تورم تک‌رقمی داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌های ایران سالم هستند و توان آن را دارند که رشدی را که فرا می‌رسد به لحاظ مالی تامین کنند گفت: بانک مرکزی ایران طی سال‌های اخیر مصمم است تا ضعف‌های ترازنامه‌های بانکی را برطرف کند. مشکل بخش بانکی، سهم بالای اعتبارات ناسالم است که در دوسال گذشته به 15 درصد رسیده است. ما با به حداکثر رساندن پیشگیری ریسک برای این وام‌های مساله‌ساز، با این مشکل مبارزه کردیم تا ترازها را تقویت کنیم. ما موفق شده ایم سهم اعتبارات ناسالم را تا کنون  به دوازده درصد برسانیم.

 سیف همچنین گفت: تامین سرمایه یکی دیگر از مشکلات بانک‌ها در کشور است. این موضوع باید از طریق سرمایة خالص برآورده شود. طی دو سال اخیر سیستم بانکی ایران  به گونه ای تعریف شده که بتواند سرمایة پایة خود را تقویت کند. بانک مرکزی هم می‌کوشد بانک ها را تشویق کند تا سهمیة سرمایة خود را بتدریج افزایش دهند.

رئیس  بانک مرکزی ایران تصریح کرد که دو تا سه سال طول خواهد کشید تا سرمایه پایه بانک ها به حد رضایت بخش برسد.

وی همچنین گفت: وظیفة ما ابتدا  آن است که مقررات «بازل 2» را اجرا کنیم. بعد به بازل 3 رجوع خواهیم کرد. ما باید صرفنظر از استاندرادهای بازل، استاندارد Compilance & Governance  را هم اجرا کنیم، یعنی استانداردی که رعایت مقررات و مکانیسم‌های کنترل را ایجاب می‌کند. امیدواریم که طی دو تا سه سال موفق به این کار شویم. چالشی که در اینجا در پیش رو داریم آن است که بتوانیم خدمات مشورتی هم ارائه دهیم. ما باید به عنوان بانک مرکزی دوره‌های آموزشی فنی ترتیب دهیم تا بانک‌ها بتوانند آموزش ببینند و این انتظارات را برآورده کنند.

سیف در ادامه گفت: نقش بانک‌های خارجی برای منطبق کردن بانک های ایران با مقررات، شرایط و استانداردهای بین‌المللی  مهم و حتی اجتناب ناپذیر است. شرکت بانک‌های خارجی در معاملات بانکی ما، در درازمدت در این فرایند تسهیلاتی ایجاد می‌کند و به آن سرعت می‌بخشد. تئوری‌‌ها و فلسفه‌پردازی‌های موسسات مالی خارجی می‌توانند نقشی کلیدی ایفا کنند. لازم می‌دانم یادآوری کنم که بانک‌های آلمانی و ایرانی رابطة خوبی با یکدیگر داشتند. تعداد بانک‌های شریک و کارگزار به 27 بانک بالغ می شد.           

وی موسسات مالی آلمانی را در آن ایام، شرکای اصلی ایران نامیده و گفت: ما در مذاکرات، گفتگوها و دیالوگ‌هایمان با بانک‌های مختلف اروپایی احساس می‌کنیم که بانک‌های آلمانی تصمیم  دارند که مناسبات خود را با ایران دوباره احیا کنند. اگر به تاریخ بنگرید، مشاهده می کنید که بانک های ایرانی هیچوقت بدحسابی نکرده اند، حتی در شرایط جنگ بانک های ایرانی خوش حساب بودند و باید تحریم‌های سخت و ظالمانه را تحمل می‌کردیم.

رئیس بانک مرکزی ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که  وقتی از بانک‌های اروپایی دربارة طرح شان  با ایران سئوال می‌کنیم، خیلی احتیاط می‌کنند و به نظر می‌رسد که شدیداً مرعوب شده‌اند، به خصوص به دلیل جریمه های سنگینی که مقامات آمریکایی به خاطر معامله با ایران بر آنها تحمیل کردند.تصریح کرد که بگذارید ابتدا بگویم که اقدامات مقامات آمریکایی علیه بانک‌های آلمانی و اروپایی ظالمانه و از نظر ما غیرقابل قبول هستند. ما از این بابت متاسفیم. اما درآینده تمام تلاش خود را به عمل می‌آوریم تا یک فضای کاملاً شفاف در مناسبات بانکی خود ایجاد کنیم. علاوه بر این ما طبق مفاد متن برجام یک گروه کاری تشکیل داده‌ایم که خود را روی این متن متمرکز کند و بتواند برای تمام سئوالات، ابهامات و موانع پاسخگو باشد. بدین ترتیب تلاش می‌شود که برای تمام جنبه‌های مختلف، تعابیر واحدی فراهم شوند. ما می‌خواهیم که شریکان غربیمان وقتی با ایران تجارت می‌کنند، آرامش خاطر داشته باشند و احساس اطمینان کنند.

وی افزود: به گمان ما شرایط فعلی برای بانک های خارجی کفایت می‌کنند. بانک‌های خارجی می‌توانند با کسب مجوز از بانک مرکزی اقدام به گشایش شعبه ای در ایران کنند. اگر آنها بخواهند یک شرکت وابسته به خود تاسیس کنند، می‌توانند تا 40 درصد سهام را داشته باشند و بقیة سهام به شریکان ایرانی تعلق می‌گیرد. این شرایط مناسب می باشد، زیرا بانک خارجی از تجربة شریک محلی خود بهره می‌برد. البته در منطقة آزاد تجاری بانک‌ها می‌توانند تا 100 درصد سهام را حفظ کنند.

سیف همچنین اظهار داشت:  ما متوجه شده‌ایم که بانک‌هایی که با ما به مذاکره می پردازند، تا اندازه‌ای جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. آنها حق دارند نگران باشند. این وظیفة ما است که هیچ نوع ابهامی باقی نگذاریم. اما ما معتقدیم که مناسبات دیرینه و تاریخی ما با بانک‌های آلمانی قادرند بر هر نوع مشکلی فائق آیند.