به گزارش پارس،به نقل از تسنیمدبیرانجمن وارد کنندگان برنج با اعلام این خبر اظهار کرد: افزایش قیمت برنج هندی ناشی از شوک خبر آزاد شدن وادرات برنج ایران به صورت مقطعی بود و قیمت این محصول دوباره به سطح قیمتی گذشته خود با دامنه 10 تغییر درصد  بازگشته است.

وی افزود:  قیمت هر تن از این محصول با اعلام خبر آزاد شدن واردات برنج در ایران تا هر تن 900 دلار نیز رسید که بعد از فروکش کردن تب اولیه و مشخص شدن واقعیت امر و نیاز واقعی بازار ایران، قیمت این محصول به هر تن 700 دلار با دامنه 10 درصد تغییر، بازگشت.

دبیرانجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد:  اخیرا نیز این محصول با قیمت هر تن 700 دلار وارد شد که البته باید در نظر داشت که کیفیت برنج نیز در تعیین قیمت این محصول تاثیر دارد.

وی خاطر نشان کرد:  در صورتی که برنج هندی با قیمت بالای خریدای و در بازار مصرف عرضه شود مشتری در بازار نخواهد داشت زیرا مردم  در صورتی که قرار باشد برای هر کیلو گرم از این محصول 6 تا 7 هزار تومان بپردازند ، برنج  ایرانی را خریداری می‌کنند.

حداکثر 35 درصد از برنج های ثبت سفارش شده امکان واردات دارد

کشاورز تصریح کرد:از کل میزان برنجی که ثبت سفارش شده است حداکثر 35 درصد آن به کشور وارد می‌شود و مابقی آن فرصت واردات را نمی‌یابد، زیرا بازار داخلی کشش لازم را نخواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: هند تنها بازار وارداتی ما نیست و وارد کنند گان در هر مقطعی که واردات برنج از هند برای آنها به صرفه نباشد، اقدام به واردات برنج از کشور‌های دیگری نظیر آرژانتین، تایلند، پاکستان و ...می کنند، به طوری که اخیرا نیز با آمریکا برای واردات برنج مذاکره شده است.

وی برآورد کرد که به طور معمول نزدیک به 60 رصد مردم به دلیل قیمت کم برنج وارداتی، برنج خارجی مصرف می کنند.