پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت: وام 100 میلیونی مسکن برای شهروندان تهرانی فعلا در حد یک پیشنهاد است.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: چندی پیش وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام مسکن تهرانی‌ها به 100میلیون تومان را مطرح کردند بر این اساس که  میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن باید بیش از نرخ‌های فعلی باشد 

وی افزود: در حال حاضر سقف تسهیلات قابل اعطا بر خرید مسکن روی هر واحد در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان و وام جعاله نیز ۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۹۰ میلیون تومان است که پیشنهاد این است که با افزایش تسهیلات جعاله به ۲۰ میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید مسکن به ۱۰۰میلیون تومان برسد.

وی اضافه کرد: هنوز این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده و فقط در حد یک پیشنهاد است. در حال حاضر سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن (خرید اوراق تسهیلات) که تاکنون ۳۵ میلیون تومان بود به ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان به‌ترتیب در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری افزایش پیدا کرده است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی درخصوص طرح جامع مسکن گفت: با توجه به اینکه کلیه برنامه‌های نهادسازی و عملیاتی طرح بازنگری جامع مسکن در 7محور اصلی قابل طبقه‌بندی است، از سوی مقام عالی وزارت، پیگیری تحقق برنامه‌های هر یک از این محورها برعهده یکی از سازمان‌های تابعه به‌عنوان مسئول و برخی از سازمان‌های دیگر به‌عنوان همکار، گذاشته شده است.

مظاهریان افزود: به علاوه نهاد دبیرخانه راهبردی طرح جامع مسکن نیز تشکیل و مقرر شده که هر یک از متولیان مذکور با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط ضمن اولویت‌بندی برنامه‌های مربوط به تدوین فرایند اجرای برنامه‌ها بپردازند و ضمن هماهنگی با دبیرخانه راهبردی الزامات و قوانین ضروری برای عملیاتی‌کردن در قالب محورهای اصلی احصا و عملیاتی شود. 

وی اضافه کرد: برخی از برنامه‌های طرح جامع مسکن ازجمله برنامه مسکن اجتماعی در قالب یک برنامه مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده و در مراحل نهایی و هماهنگی با سیستم بانکی (جهت اعطای تسهیلات) و دولت (پرداخت یارانه) برای اجرا قرار داد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی در مورد تامین مالی مسکن کم درآمدها گفت: برای تأمین مسکن کم ‌درآمدها در قالب مسکن مهر در بودجه سال 1394و همچنین پیش‌بینی سال 1395منابع لازم پیشنهاد شده است.

مظاهریان افزود: با توجه به اینکه در قالب طرح جامع مسکن کلیه برنامه‌های حمایتی مسکن از طریق پرداخت تسهیلات یارانه‌ای یا تأسیس صندوق‌هایی که خانوارهای کم‌درآمد را بانک‌پذیر می‌کند، عملیاتی خواهد شد، لذا تأمین منابع یارانه‌ای از سوی دولت محترم ضرورت دارد و بدون تخصیص‌ منابع و اعتبارات لازم و کافی امکان تحقق کامل این برنامه‌ها فراهم نیست.

وی اضافه کرد: برنامه مشترک تأمین مسکن کم درآمدها در سال اول از طریق منابع و ظرفیت‌های موجود هر یک از نهادهای حمایتی، آغاز خواهد شد. اما با توجه به رویکرد خروج از رکود اقتصادی دولت، جایگاه بخش مسکن در اقتصاد و سهم قابل ملاحظه آن در ایجاد رشد اقتصادی، قاعدتاً حمایت از برنامه‌های بخش مسکن چه از سمت تقاضا و چه از سمت عرضه در اولویت‌های سیاستگذاری دولت قرار خواهد گرفت.