به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در تلاش است تا روابط کاری محکم‌تری را با چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان برقرار کند و هر دو کشور اعلام کرده‌اند که سفر امروز شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به انگلیس "عصر طلایی" جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد می‌کند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس با ارائه جزئیاتی اندک از این قراردادها اعلام کرد، این قراردادها در زمینه صنایعی از جمله خرده‌فروشی، انرژی، خدمات مالی و هوا-فضا و ایجاد 3900 شغل در انگلیس خواهند بود.

کامرون در بیانیه‌ای گفت: این سفر لحظه بسیار مهمی در روابط انگلیس- چین محسوب می‌شود. تجارت و سرمایه‌گذاری میان کشورهای ما رو به افزایش است و روابط مردمان‌مان با یکدیگر بسیار قوی و محکم است.

وی افزود: با توسعه قدرت و مشارکت در روابط‌مان با چین بر مبنای رویکرد مشارکت سازنده، قادر خواهیم بود تا با پکن درباره مسائلی که در موردشان اختلاف‌نظر داریم، مذاکره کنیم.

یکی از بزرگترین قراردادهایی که مورد مذاکره و بررسی قرار دارد این است که چین قرار است نقش مهمی در پروژه ساخت نخستین نیروگاه اتمی جدید انگلیس در دهه‌های اخیر در جنوب غربی این کشور به عهده گیرد.

شی جینپینگ و دیوید کامرون قرار است از شهر منچستر واقع در شمال غرب انگلیس دیدار کنند و در آنجا قراردادهای بیشتری برای حمایت از پروژه «نیروگاه شمالی» دولت امضا کنند.

شی جینپینگ با ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام اقامت خواهد داشت و از ضیافت رسمی و تشریفاتی لذت خواهد برد و از محل اقامت کامرون و باشگاه فوتبال منچستر سیتی دیدن خواهد کرد. این سفر شی جینپینگ به دنبال سفر پنج روزه جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس به پکن صورت می‌گیرد.

در همین حال گروه‌هایی از جمله عفو بین‌الملل و تبت آزاد قرار است امروز اعتراضاتی را درخصوص سفر شی‌ جینپینگ در مرکز لندن برگزار کنند.

فابیان همیلتون، رئیس «گروه پارلمانی تمامی احزاب برای تبت» و یکی از قانون‌گذاران از حزب اپوزیسیون «کارگر» گفت: از اینکه ارزش‌های حقوق بشری، دموکراسی و آزادی بیانمان را تنها برای یک تجارت قربانی می‌کنیم، متعجبم.