پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مریم خدیوی- چندی پیش قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در امور مشارکت های مردمی در نشست هم اندیشی خیران سلامت خبر داد که 240بیمارستان در کشور نیمه تمام رها شده است. از طرفی محدودیت های زیادی برای بازسازی و ساخت بیمارستان در کشور داریم.به گفته وزیر بهداشت بیش از 200 بیمارستان نیمه تمام با بیش از 100 تخت در کشور وجود دارد .رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم از وجود 100 بیمارستان نیمه تمام در کشور خبر داد. مسئولان آمار متفاوتی از تعداد بیمارستان های نیمه تمام در کشور اعلام می کنند که به هر حال حکایت از بلاتکلیف بودن تعداد زیادی از پروژه های بیمارستانی دارد. اما مهندس محمدرضا اردلانی، کارشناس در زمینه پروژه های بیمارستانی این آمار را رد کرد و گفت: در خوش بینانه ترین حالت بین 500 تا 700 بیمارستان ناتمام در کشور وجود دارد، ابتدا باید بررسی شود که این بیمارستان های ناتمام در چه مرحله ای است. این تعداد بیمارستان به بخش خصوصی و دولتی تعلق دارد و تعدادی از آن ها زیرنظر وزارت بهداشت ساخته می شود ونیزوزارت مسکن وشهرسازی تعدادی از آن ها رابه سفارش وزارت بهداشت و درمان می سازد و تعدادی هم به نهادها و سازمان های مختلف مربوط می شود.

وی افزود: اگر برای هر تخت بیمارستانی 50 میلیون تومان هزینه در نظر بگیریم، برای یک بیمارستان متوسط 100 تخت را در آمار بیاوریم و فرض را بر این بگذاریم که 500 بیمارستان ناتمام در کشور وجود دارد، حدود 50هزار تخت بلاتکلیف است و عمده دلیل این ناتمامی در پروژه های عمرانی، هماهنگ نبودن اعتبار با سایر شرایط است. وی که خود بیمارستان ساز است یادآور شد: قبل از دولت پیشین که سازمان مدیریت وبرنامه و بودجه وجود داشت به محض این که اعتباری برای پروژه عمرانی تخصیص می یافت، مجوز استخدام مرتبط با آن پروژه هم داده می شد اما در دولت پیشین این سازمان منحل شد و بودجه چنین پروژه هایی داده می شد اما مجوزی برای آن صادر نمی شد. بخش زیادی از این بیمارستان ها که اصلا نمی توان نام بیمارستان بر آن نهاد، در مناطق محروم است و به واقع نمی توان تعریفی از بیمارستان به آن اطلاق کرد. از طرفی احداث تعدادی از پروژه های بیمارستانی که توسط بخش خصوصی انجام شد مجوز ساخت آن ها در قالب موافقت اصولی بیمارستان ها باب شد که متأسفانه دریافت این موافقت اصولی از طریق رانت انجام می گرفت و به پزشکان واگذار می شد. در نتیجه تعدادی از این بیمارستان ها هم هنوز به دلیل مشکلات مالی تکمیل نشده است.

به گفته وزیر بهداشت ساخت بیمارستان در سال های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته به طوری که فقط 3درصد از بودجه عمرانی کشور به این موضوع اختصاص داده شده است. با آن که طی سال های اخیر، اقدامات عمرانی زیادی در کشور صورت گرفته اما در زمینه ساخت مراکز درمانی اقدام ویژه ای انجام نشده است و برخی از بیمارستان های کشور با قدمت 70ساله نیاز به بازسازی و به سازی دارند.دکترشاهین محمدصادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیزدر خصوص بیمارستان های ناتمام گفت: اگر از محل دیگر منابع برای تکمیل بیمارستان های ناتمام تأمین نشود، نمی توان امیدوار بود که به زودی این پروژه ها تکمیل شود. از طرفی باید از سوی وزارت بهداشت بررسی کارشناسی شود که بازدهی این پروژه ها چگونه است. اگر بازدهی آن تأیید شده نیست امکان تغییر کاربری آن ممکن است وجود داشته باشد و اگر وزارت بهداشت به این جمع بندی برسد که درردیف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی این پروژه ها در جای مناسب واقع نشده اند، بهتر است تغییر کاربری داده شود اما اگر بر اساس نیاز مردم منطقه در نظرگرفته شده اند ودر ردیف پروژه های عمرانی مهم قرار می گیرد، نباید تغییر کاربری داده شود و باید بیمارستان به اتمام و بهره برداری برسد.

محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در این باره گفته است :اکنون با کمبود 80هزار تخت در سطح کشور رو به رو هستیم که برای خرید آن ها به 51هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر بخواهیم این تعداد تخت را با بودجه های دولتی تأمین کنیم حدود 40 سال طول می کشد، بنابراین از ورود بخش خصوصی به گونه های مختلف از جمله بخش خصوصی ، دولتی – خصوصی، خیران و سازمان های مردم نهاد استقبال می کنیم .در حوزه این معاونت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بخش خصوصی، فرش قرمز پهن می کنیم و در صورتی که سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد این عرصه نشوند، همین وضعیت فقیرانه ادامه می یابد زیرا توسعه در این بخش با منابع دولتی امکان پذیر نیست. «موهبتی» معاون پارلمانی وزیر بهداشت هم به آفتاب جنوب گفت:برای تکمیل پروژه های نیمه تمام درحوزه بهداشت ودرمان به مبلغ شش تا هفت میلیارد تومان نیاز است.

سلیمان عباسی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز تکمیل پروژه های نیمه تمام بیمارستانی را نیازمند ورود بخش خصوصی دانست و گفت: واقعیت این است که ایجاد مراکز درمانی پیشرفته در همه نقاط کشور لازم و ضروری نیست و در برخی از نقاط کشور پروژه هایی کلنگ زنی شده که ضرورتی نداشته است و در برخی شرایط می توان حتی با احداث یک درمانگاه کوچک بیمار را به مراکز درمانی پیشرفته تر ارجاع داد.

متاسفانه تماس های مکرر با وزارت بهداشت برای تکمیل بحث بیمارستان های ناتمام به دریافت پاسخ منجر نشد!

10هزار تخت بیمارستانی به دلیل نبود نیرو بهره برداری نشده است

به گفته عضو کمیسیون بهداشت با آن که وزارت بهداشت تلاشش برای تکمیل بیمارستان های ناتمام است، اما نمی تواند به تنهایی موفق عمل کند. علاوه بر تعداد تختی که برای راه اندازی مراکز درمانی نیاز است، هم اکنون 10هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که به دلیل نبود پزشک، پرستار و سایر کارکنان بیمارستانی در چرخه بهره برداری قرار نگرفته اند.

قدمت ۵۰ ساله برخی بیمارستان ها

بسیاری از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان، فرسوده هستند به گونه ای که بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و متأسفانه از این بیمارستان ها همچنان استفاده می شود.

میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرگزاری ملت گفت: علاوه بر بیمارستان های فرسوده تعداد قابل توجهی هم بیمارستان نیمه تمام در کشور وجود دارد اگر قرار باشد بیمارستان های نیمه تمام با بودجه این وزارتخانه ساخته شود شاید ۲۰ سال زمان لازم است تا این پروژه ها به اتمام برسد، پس تنها راه حل برون رفت از این شرایط ورود بخش خصوصی است.

ساخت بیمارستان های زنجیره ای دردستورکار

طرح «بیمارستان های زنجیره ای» با هدف تکمیل و احداث مراکز درمانی در کشور اجرا می شود. دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت به مهر گفت: این کار با مشارکت بعضی از ارگان ها و نهادها آغاز شده اما باید گفت این اقدام بدان معنا نیست که حتماً باید احداث و تکمیل بیمارستان ها به صورت زنجیره ای باشد، بلکه در هر نقطه ای از کشور که لازم باشد بیمارستان تکمیل یا احداث شود ما این آمادگی را داریم که مشارکت کنیم. در این طرح انواع قراردادها وجود دارد قراردادی که بیمارستان ساخته می شود و تحویل وزارت بهداشت می شود و قرارداد دیگری که بیمارستان با مشارکت وزارت بهداشت ساخته می شود و طرف قرارداد آن را مدیریت می کند.

سرانه تخت بیمارستانی به جمعیت در جهان

به عقیده کارشناسان یکی از فاکتورهای اصلی شناسایی سلامت، سرانه تعداد تخت های بیمارستانی در مقایسه با افراد است. به گزارش بازارخبر ژاپن با 13.75 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر جمعیت رتبه نخست نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت را در سال 2013 از آن خود کرده است .کره شمالی با 13.2 و کره جنوبی با 12.28 تخت بیمارستانی در هر 1000 نفر جمعیت رتبه های دوم و سوم را در اختیار دارند. بلاروس با 11.23، روسیه با 9.66، اوکراین با 8.73، آلمان با 8.17، آذربایجان با 7.93، اتریش با 7.71 و باربادوس با 7.6 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر جمعیت در رتبه های چهارم تا دهم قرار دارند. هم چنین کشورهای قزاقستان، جمهوری چک، فرانسه، مجارستان، لیتوانی، لهستان، بلژیک، اسلواکی، رومانی و فنلاند در مکان های یازدهم تا بیستم جدول قرار دارند. ایران با 1.38 تخت بیمارستانی در هر 1000 نفر در رتبه 126 جهان قرار دارد. این یعنی برای هر ایرانی 0.00138 تخت موجود است. کامبوج با 0.1 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر بدترین وضعیت نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت را دارد. اتیوپی با 0.18 و ماداگاسکار با 0.3 تخت بیمارستانی در هر 1000 نفر بعد از کامبوج بدترین وضعیت ها را دارند. هم چنین کشورهای گینه، نیجر، سنگال، اوگاندا، سیرالئون، ساحل عاج و موریتانی نیز جزو کشورهایی هستند که از نظر نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت در وضعیت بسیار نامناسبی قرار می گیرند. در بین کشورهای منطقه وضعیت جمهوری آذربایجان وارمنستان از بقیه بهتر است.

500 تا 700 پروژه بیمارستانی ناتمام

هروی زاده - در خوش بینانه ترین حالت بین 500 تا 700 بیمارستان ناتمام در کشور وجود دارد. مهندس محمد رضا اردلانی کارشناس درحوزه پروژه های بیمارستانی ضمن بیان این مطلب افزود: ابتدا باید بررسی شود که به چه پروژه های عمرانی «بیمارستان های ناتمام» اطلاق می شود. بیمارستان هایی که فقط کلنگ آن زده شده، بیمارستانی که ساختمان آن نیمه تمام است که به آن هم نیمه کاره گفته می شود، بیمارستانی که تجهیز شده یا در انتظار تجهیزات است و چون ردیف استخدام ندارد، به بهره برداری نرسیده است. در واقع به همه این پروژه ها بیمارستان ناتمام گفته می شود. وی گفت: آماری که در این خصوص اعلام می شود اغلب دقیق نیست. کارشناسان معتقدند که چنین آماری مبنای علمی ندارد، اگر تمام پروژه های بیمارستانی که از ابتدا تا تجهیز آن ناتمام اطلاق می شود در آمار گنجانده شود، تعداد بیمارستان های ناتمام در کشور بسیار زیاد است اما باید گفت تعاریف علمی پروژه نیمه فعال یا نیمه تمام یا راکد با یکدیگر متفاوت است. آماری که وزارت بهداشت در خصوص تعداد بیمارستان های ناتمام اعلام کرده است ابتدا باید بررسی شود که این بیمارستان ها بیمارستان هایی است که به طور مستقیم خود این وزارت خانه می سازد یا توسط مجری زیرمجموعه وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده است. در برآوردها مشخص شده که ۱۴۰ و ۲۰۰ بیمارستان ناتمام در این آمار جای گرفته است. وی اظهار کرد: تأمین اجتماعی که دومین تولید کننده خدمات درمانی در کشور است قطعاً تعدادی بیمارستان ناتمام دارد که در این آمار لحاظ نشده است و بیمارستان های نیمه تمام وجود دارد که بخش خصوصی این پروژه ها را مدیریت می کند و اغلب از این بیمارستان ها بی خبرند. از این بیمارستان ها از مرحله کلنگ زنی تا مرحله تجهیز که هنوز راه اندازی نشده اند یافت می شود. به گفته اردلانی از طرفی اگر بر این تعداد بیمارستان های نیمه تمام نیز مراکز درمانی و خیریه را بیفزاییم قطعاً تعداد قابل توجهی را خواهیم داشت و این تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی نیمه تمام سرمایه های هنگفتی را بلاتکلیف و مستهلک گذاشته اند. از طرفی باید گفت در برخی از شهرهای کوچک وعده ساخت بیمارستان های ۱۰ تا ۲۰ تختی داده شده و حتی کلنگ آن ها زده شده و بلاتکلیف رها شده است که در واقع به آن ها اصلاً واژه «بیمارستان» اطلاق نمی شود و بیمارستان کمتر از ۶۴ تخت اصلاً در تعریف بیمارستان سازی نمی گنجد. ساخت چنین بیمارستان هایی اغلب با فشار برخی نمایندگان مجلس آن مناطق است و چون نمی تواند توجه اقتصادی داشته باشد رها می شود و بلاتکلیف می ماند. به گفته وی در خوش بینانه ترین حالت بین 500 تا 700 بیمارستان ناتمام در کشور وجود دارد.

10هزار تخت بیمارستانی در انتظار بهره برداری

شاهین محمدصادقی(عضو کمیسیون بهداشت مجلس)- براساس برآوردهای وزارت بهداشت و درمان، هم اکنون 10هزار تخت جدید بیمارستانی نیاز است و هزینه ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی 300میلیون تومان تخمین زده می شود که برای این تعداد تخت بیمارستانی، سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بتوانیم یک بیمارستان را تجهیز و راه اندازی کنیم. با آن که وزارت بهداشت تلاشش برای تکمیل بیمارستان های ناتمام است، اما نمی تواند به تنهایی موفق عمل کند. علاوه بر تعداد تختی که برای راه اندازی مراکز درمانی نیاز است، هم اکنون 10هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که به دلیل نبود پزشک، پرستار و سایر کارکنان بیمارستانی در چرخه بهره برداری قرار نگرفته اند.

با این اوصاف و وجود این تعداد تخت بیمارستانی که نیاز است و تعدادی هم که به مرحله بهره برداری نرسیده اند، اگر علاوه بر بودجه سالانه وزارت بهداشت اعتبار دیگری هم تخصیص یابد، همچنین این وزارت خانه بودجه سالانه اش را صرف اتمام چنین پروژه هایی کند هنوز نمی تواند جواب گوی تکمیل بیمارستان های ناتمام کشور باشد.

بنابراین برای تکمیل بیمارستان های ناتمام در کشور باید همزمان و هماهنگ با هم دو کار را انجام دهیم، یکی این که منابع مالی جدیدی را برای تکمیل چنین پروژه های عمرانی پیدا کنیم و دیگر این که بخش قابل توجهی از این پروژه ها را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند به این بخش واگذار کنیم اما دولت بر عملکرد آن ها نظارت داشته باشد که به مرحله اتمام و بهره برداری برسد.

اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم، این است که بسیاری از بیمارستان های نیمه تمام در مناطق محروم یا شهرستان ها و استان های کوچک و کم برخوردار وجود دارد که ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این حوزه برایشان مقرون به صرفه نیست. اگر این پروژه ها در کلان شهرها باشد این امکان وجود دارد که ورود سرمایه گذار بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد از این رو دولت باید برای تأمین خدمات بهداشتی و درمانی مردم این بیمارستان ها را تکمیل کند و نباید اجازه دهد که سال ها این پروژه های درمانی رها شود و اغلب مناطق محروم با مشکلات بهداشتی و درمانی مواجه باشند.