به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال در حالی در چند هفته گذشته مورد نقد مخالفان و دفاع موافقان این واگذاری پرحاشیه قرار گرفته است که بررسی جزئیات آگهی اول مزایده این واگذاری که بدون خریدار بود نشان می دهد بنابر اعلام سازمان خصوصی سازی قرار بود بلوک 77.22 درصدی سهام مجتمع آلومینیوم المهدی شامل یک میلیارد و 252 میلیون و 153 هزار و 209 سهم پس از کسر 5 درصد از این میزان سهام بابت سهام ترجیحی به قیمت پایه هر سهم 1951 و ارزش کل پایه 2442 میلیارد و 950 میلیون و 910 هزار ریال و 100 درصد طرح آلومینیوم هرمزال به ارزش کل پایه 14 هزار و 115 میلیارد ریال به صورت 15 درصد نقد و بقیه اقساط 7 ساله به وکالت از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در هفته اول تیرماه سال گذشته از طریق مزایده واگذار شود که این عرضه بدلیل نبود خریدار ناکام ماند.

همچنین در خصوص شرایط این معامله آمده بود: هرگونه کسری ذخیره سرفصل دارایی‌ها و کسری بدهی‌ها از جمله کسری ذخایر مالیات قطعی شده یا قطعی نشده، بیمه تامین اجتماعی، بازخرید خدمت و سنوات پرسنل، بهره و جرایم متعلقه درقبال اخذ تسهیلات بانکی و مالی و ... در گزارش حسابرس و بازرس قانونی و صورتهای مالی شرکت بعهده خریدار خواهد بود و هیچگونه ادعایی در خصوص کسری و اضافی ارقام نخواهد داشت و سازمان خصوصی سازی نیز  هیچگونه تعهدی در  قبال مبالغ فوق نخواهد داشت.

از جمله موارد قابل توجه متقاضیان خرید مجتمع آلومینیوم المهدی نیز که در این آگهی آمده بود می توان به این موضوعات اشاره کرد: 1- سند مالکیت زمین کارخانه بنام شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) می باشد زمین مذکور از تاریخ 01/01/1374 به مدت 30 سال به صورت اجاره به شرکت واگذار شد و به موجب توافقنامه شماره 9198/ت مورخ 24/07/1378 فی مابین شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) و شرکت آلومینیوم المهدی(که به تصویب وزارت معادن و فلزات وقت رسید) مقرر گردید تا مالکیت زمین به نام شرکت آلومینیوم المهدی انتقال یابد در این رابطه وکالتنامه بلاعزل مورخ 13/08/1387 از طرف شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) صادر گردید معهذا، سند مالکیت زمین جهت اخذ وام در رهن بانک ها می باشد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) متعهد به انجام توافق فوق الذکر می باشد.

2- زمین های اوقافی شرکت واقع در گلشهر شمالی بندرعباس جهت احداث منازل مسکونی پرسنل بصورت اجاره 99 ساله در اختیار شرکت قرارگرفته که با توجه به اوقافی بودن زمین، عرصه آن توسط کارشناس ارزیابی نگردیده لیکن  ارزش اعیانیهای آن(18 واحد آپارتمان) در قیمت پایه سهام شرکت منظور شده است .

3- با توجه به ارتباط فعالیت طرح آلومینیوم هرمزال با شرکت آلومینیوم المهدی، خریدار سهام شرکت مذکور مکلف به خرید طرح آلومینیوم هرمزال نیز خواهد بود و متقاضیان می‌بایستی پیشنهادات قیمتی را به تفکیک نسبت به کل سهام شرکت و طرح مربوطه به صورت همزمان ارائه نمایند. ملاک تعیین برنده، بالاترین مجموع دو قیمت پیشنهادی می‌باشد.

4- تا مادامیکه تضامین توسط خریدار جایگزین نشود هزینه های تمدید تضامین، با اعلام شرکت مادر تخصصی، به عهده خریدار می باشد.

این گزارش می افزاید: در مزایده دوم نیز بلوک 77.22 درصدی سهام مجتمع آلومینیوم المهدی شامل یک میلیارد و 252 میلیون و 153 هزار و 209 سهم پس از کسر 5 درصد از این میزان سهام بابت سهام ترجیحی به قیمت پایه هر سهم 2322 ریال و ارزش کل پایه 2907 میلیارد و 499 میلیون و 751 هزار ریال و 100 درصد دارایی های طرح آلومینیوم هرمزال به ارزش کل پایه 5 هزار و 935 میلیارد و 474 میلیون ریال به صورت 15 درصد نقد و بقیه اقساط 7 ساله برای عرضه در روز 18 اسفند سال 93 درج شده بود که در توضیحات این آگهی آمده است: بر اساس مصوبه هیات واگذاری برای شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی و دارائیهای طرح هرمزال یک مزایده برگزار می شود. به عبارتی ملاک تعیین برنده، بالاترین پیشنهاد قیمت مجموع دو مورد خواهد بود.

همچنین در خصوص شرایط اختصاصی مزایده‌ شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی آورده شده است: به منظور پرداخت اقساط فاینانس طرح هرمزال توسط شرکت مادرتخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خریدار مکلف است هر ماه به میزان 2000 تن شمش آلومینیوم به مدت 7 سال به شرکت ایمیدرو و یا اشخاصی که از سوی شرکت مادر تخصصی یاد شده معرفی می شوند تحویل نماید.