به گزارش پارس به نقل از ایرنابر اساس سیاست های اعلامی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی مسکن و زمین ، هدف از واگذاری زمین های بدون کاربری تنها ایجاد ساخت و ساز برای تامین خدمات مردمان محلی و سرو سامان دادن به وضعیت شهرهاست و در این راهبرد نگهداشتن و انباشت زمین از سوی دستگاههای دولتی و وزارت راه و شهرسازی امری غیرقابل قبول است.

****اولویت واگذاری اراضی محدوده شهرهای خراسان شمالی تامین خدمات برای مردم 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی مسکن و زمین گفت:خراسان شمالی باید اولویت واگذاری اراضی محدوده شهری خود را که کاربری هم ندارد با کمک مدیریت شهری و اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در جهت تامین خدمات مردم واگذار کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، سید محمد پژمان روز پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: در این مسیر واگذاری ،اداره راه و شهرسازی استان باید از توانمندی سرمایه گذاران و بخش خصوصی استفاده کند.

وی افزود:سرمایه گذاری های جدی که در راستای توسعه شهر قدم برداشته شود به طور صد در صد از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد حمایت ویژه و همراهی قرار خواهد گرفت و این موضوع صرفا به دلیل وظیفه و تکلیف اداری نیست بلکه این وزارت خانه اشتیاق فراوانی برای انجام این کار دارد.

پژمان با تاکید بر اینکه به عنوان دولت، کارما توسعه و حمایت از توسعه است تصریح کرد:زمین داشتن ما به قصد فراهم کردن توسعه است لذا نگهداری زمین هیچ مطلوبیتی برای ما ندارد و ما اشتیاق بسیاری برای بهره برداری از زمین ها را داریم.

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای تجربیات جدی گذشته میل به دریافت زمین و تب گرفتن زمین در بین دستگاه های اجرایی بسیار زیاد است اما این وزارت خانه با محدودیت ها و لحاظ کردن آخرین استانداردهای کشوری و حتی جهانی به استانها ابلاغ کرده تا با رعایت چارچوب ها و قوانین این زمین ها به بخش دولتی واگذار شود.

وی در ادامه اضافه کرد:و در بخش خصوصی نیز آنها باید این اطمینان را به ما بدهند که در صورت واگذاری زمین هر چه سریع تر مورد بهره برداری قرار گیرد و رها نشود.

پژمان به راه اندازی سیستم جامع املاک و اراضی تا پایان سال اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح به مشاور واگذار شده است که با مدرن ترین شیوه ها و تکنیک ها، در سامانه جامع املاک به عنوان یک سیستم بیسیک تمام طرح های جامع و هادی و تمامی اطلاعات اراضی ملی سراسر کشور با دربرگیری مختصات GIS و به صورت دیجیتال دراین سیستم ثبت و فعالیت های روزمره اعم از مالی، حقوقی، ملکی، واگذاری و ثبتی به صورت آنلاین و لحظه ای قابل رویت است.

ستاندار خراسان شمالی؛90 درصد خواسته های دستگاه های اجرایی در این استان قابل رسیدگی است

استاندار خراسان شمالی گفت:بیش از 90 درصد خواسته ها و تقاضاهای دستگاه های اجرایی در همین استان قابل رسیدگی و حل بوده و نیازی به ارجاع این مسائل به وزارت خانه های مرتبط نیست.

سید علی اکبر پرویزی نیز در این دیدار اظهار داشت:تنها باید موارد خاصی که نیاز به بررسی از سوی وزارت خانه دارد ارجاع داده شود و سایر امور به استانها واگذار شود.

وی تصریح کرد: باید برای واگذاری زمین چارچوبی در قالب متراژ تعریف شود تا بر مبنای یک حدنصابی این امور به استان و بالاتر از این حدنصاب به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.

وی افزود:یک سری از اتفاقات گذشته در واگذاری زمین در این استان صورت گرفته که باید این موارد مجددا از سوی اداره کل راه و شهرسازی مورد ارزیابی و تعیین و تکلیف قرار گیرد.

پرویزی تصریح کرد: در محدوده شهر زمین کم ولی متقاضی بسیار است که این موضوع باید با کنترل و دقت بیشتری پیگیری و تصمیم گیری شود چرا که باید تمام واگذاری های گذشته اخطار و مهلتی دریافت کنند که در صورت عدم بهره برداری به افراد شایسته بعدی واگذار شود.

وی بیان کرد:یکی دیگر از مشکلات ما این است که روستاهایی که وصل به شهر بوده ساخت و سازهای غیرقانونی دارند که این موضوع نیز باید درستور کار قرار گیرد و هرمکانی که دارای کابری خدمات عمومی است با همان کاربری در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد.