به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ولی الله سیف در نشست هم اندیشی مدیران بانک های دولتی ، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد ، تعدیل نرخ سود متناسب با شرایط اقتصادی و نرخ تورم را از سیاست های نظام پولی کشور بیان کرد و افزود: باید به سمتی برویم که نرخ سود بانکی به سمت پایین هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه بازار غیر متشکل پولی از مشکلات نظام بانکی است ، گفت: نباید از فعالیت موسسه های غیر مجاز که نظارتی بر روی آنها نیست ، غفلت کنیم زیرا این باور در مردم در حال ایجاد شدن است که سپرده های خود را به سمت این موسسات که ریسک بالایی دارند نبرند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: باید به سرعت به سمت منطقی کردن نرخ سود بانکی حرکت کنیم.

سیف با اشاره به اینکه هم اکنون نرخ سود بین بانکی 34 درصدی وجود ندارد ، گفت: نرخ سود بین بانکی به 26 درصد کاهش یافته و بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود بین بانکی ورود کرده است.

وی با قدردانی از نظام بانکی برای نقش آفرینی در تحقق رشد 3 درصدی اقتصادی در سال گذشته افزود: باید برای نظام بانکی تسهیلاتی فراهم کنیم که بتوانند با نرخ 24 درصد تسهیلات پرداخت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد : بازار سرمایه باید تحرک بیشتری پیدا کند و فشار تأمین مالی اقتصاد از روی بانک ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

سیف افزود: نظام بانکی باید مسئولیت تأمین مالی بنگاه های کوچک و تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها و نیازهای کوتاه مدت را عهده دار باشد و بنگاه های بزرگ منابع خود را از طریق بازار سرمایه تأمین کنند.

وی گفت: در شرایط کنونی بنگاه های بزرگ بخش عمده ای از منابع مالی بانک ها را از آن خود می کنند و واحدهای کوچک و متوسط بدون حمایت می مانند.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد بعد از اجرای برجام نقش نظام بانکی در شکوفایی اقتصادی کشور بیشتر شود و منشأ اثر باشد.

سیف همچنین درباره افزایش سرمایه بانک ها نیز گفت: دولت مصمم است از هر فرصتی برای افزایش سرمایه و تقویت نظام بانکی کمک کند.

وی همچنین درباره اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی ورشکسته افزود: این را نمی پذیریم که با دادن تسهیلات به واحدهای ورشکسته ، منابع بانکی هدر رود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با همکاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی استانداردی برای نظام بانکی تعریف خواهد شد که بانک ها بدانند تسهیلات را به چه واحدهایی باید پرداخت کنند تا سودآوری نیز داشته باشد.

سیف با تاکید بر اینکه 342 هزار میلیارد تومان سال گذشته به بنگاه های اقتصادی تسهیلات پرداخت شد ، افزود : بخشی از این تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش به واحدهایی پرداخت شد که زیان ده هستند و نمی توانند بازپرداخت کنند.

وی گفت: نظام بانکی باید مراقب باشد که تسهیلات را به کجا پرداخت می کند و براساس اولویت بندی و اثربخشی در اقتصاد تسهیلات پرداخت شود.