به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما عباس کشاورز در مصاحبه با خبرنگاران گفت : 

با اجرای این طرح چهارساله درصد خوداتکایی در تولید دانه های روغنی از 6 درصد به 35 درصد خواهد رسید.

وی افزود : کشت دانه روغنی کلزا برای کنترل بیماری ها و آفات غلات و گندم ضروری است و باید حمایت شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشاورزان بدانند حتی اگر در تهیه روغن کمبودی نداشتیم باز هم برای پایداری در تولید گندم و دیگر محصولات اساسی و افزایش حاصلخیزی خاک از کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا حمایت می کردیم.

کشاورز گفت: کشت کلزا ، بیماری ها و آفات گندم و غلات را کنترل می کند و به عنوان کشت زمستانه نیز مورد توجه است.

وی درباره طرح خوداتکایی در تولید محصولات اساسی افزود: خوداتکایی به معنای خودکفایی نیست بلکه هدف برآورده کردن بخشی از نیازهای کشور به محصولات اساسی است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تولید گندم 85 درصد نیاز کشور تامین شده است بنابراین در این محصول از مرز خوداتکایی عبور کردیم اما به خودکفایی نرسیدیم.

کشاورز افزود: تا چهارسال آینده در تولید گندم و جو به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

وی گفت: در تولید برخی محصولات مانند شکر امکان رسیدن به مرحله خوداتکایی وجود ندارد در دانه های روغنی تا حدودی امکان پذیر است و در تولید برنج به علت محدودیت منابع ابی رسیدن به خوداتکایی به صلاح نیست.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم را در سال زراعی 94-93 یازده میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد و افزود: امروز میزان خرید تضمینی گندم به مرز 8 میلیون تن رسید و 

دیگر نیازی به واردات گندم برای تامین نان نداریم.

کشاورز گفت : از آنجا که میزان تولید گندم دروم مورد نیاز صنایع غذایی به حد کافی نیست و مقدار محدودی گندم دروم برای تامین نیاز صاحبان صنایع وارد می شود.

وی افزود : میزان تولید گندم امسال در مقایسه با سال گذشته 19 درصد افزایش یافت و این در حالی است که میزان بارندگی امسال 195 میلیمتر یعنی 25 میلی متر کمتر از سال گذشته بود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه کود، افزایش کیفیت بذر، توسعه مکانیزاسیون و کنترل آفات و بیماریها را مهمترین عوامل افزایش تولید گندم در کشور دانست.

کشاورز پیش بینی کرد میزان تولید گندم در سال زراعی جدید 95-94 به دوازده ملیون و 700 هزار تن برسد.