به گزارش پارس به نقل از ایسنا حمید قنبری در شورای آموزش‌وپرورش استان که در سالن امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد، با اشاره به تحصیل 14 هزار دانش‌آموز عشایری در استان، اظهار کرد: عشایر خوزستان با ترکیبی از اقوام مختلف عرب، لر، بختیاری، کرد و دیگر قومیت‌ها، رنگین‌کمانی از اقوام را تشکیل داده‌اند. امیدواریم با توجه ویژه، چالش‌ها و مشکلات آنها رفع شود.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت: از سال 68 که آموزش‌وپرورش عشایر مستقل شد تاکنون در هنگام توزیع اعتبارات میان مناطق شهری و عشایری و در تخصیص سهم و سرانه دانش‌آموزان عشایری کم‌لطفی شده است. به همین جهت هم‌اکنون شاهد هستیم که 75 درصد مدارس عشایر غیراستاندارد هستند.

قنبری با بیان این‌که سهم مدارس عشایری در توزیع اعتبارات شهرستان‌ها باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: به‌طور مثال در شهرستان اندیکا 40 درصد دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش عشایر تحصیل می‌کنند و 60 درصد کلاس‌های درسی در مدارس عشایر برپا می‌شود اما اعتبارات تخصیص‌یافته به مدارس شهری 100 درصد و اعتبارات آموزش‌وپرورش عشایر صفر است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مراکز آموزشی شبانه‌روزی عشایر یک اولویت است اما این مدارس از یک فرصت به تهدید تبدیل شده‌اند و دلیل آن بدهی 300 میلیون تومانی آن مدارس به اصناف مختلف بازار است که تبعات منفی بسیاری از جمله سوءتغذیه دانش‌آموزان عشایری، ترک تحصیل و خدشه‌دار شدن منزلت معلمان و مدیران این مدارس را درپی داشته است.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با اشاره به این‌که مهم‌ترین جامعه هدف، سوادآموزی کودکان مناطق عشایری هستند، گفت: این درحالی است که نزدیک به 100 کودک 6 تا 11 ساله در منطقه‌ مرزی با استان لرستان به علت نبود مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود ایجاد تحول در وضعیت سلامت کشور اما در مناطق عشایری وضعیت سلامت بسیار اسف‌بار است و علاوه بر مشکل سوءتغذیه در دانش‌آموزان عشایری، 60 درصد مدارس این مناطق فاقد سرویس‌های بهداشتی هستند.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با تأکید بر لزوم رعایت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: در استان فارس که تعداد دانش‌آموزان عشایری آن بسیار کمتر از خوزستان است، 7 مرکز آموزشی شبانه‌روزی عشایری وجود دارد در حالی که آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان فاقد مرکز شبانه‌روزی است.

قنبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نه در زمان طاغوت و نه پس از انقلاب تاکنون هیچ مسئول بلندپایه‌ای زنگ آغاز سال تحصیلی را در مدارس عشایری ننواخته است؛ همچنین با توجه به این‌که دوره‌های پیش‌دبستانی به بخش خصوصی واگذار شده است امکان پرداخت شهریه دوره‌ها توسط دانش آموزان عشایری وجود ندارد و تقاضا می شود که دوره‌های پیش‌دبستانی در مناطق عشایری به‌صورت رایگان برگزار شود.