به گزارش پارس به نقل از فارس محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه «باز باران‌» که با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان شورای شهر تهران در برج میلاد افتتاح شد، اظهار داشت: خدا را شاکرم که امسال برای دومین بار توفیق داریم با همکاری عزیزانمان در حوزه فرهنگی، دومین نمایشگاه «باز باران» را افتتاح کنیم تا شهروندان بتوانند اقلام مورد نیاز خود را در آستانه سال تحصیلی برای دانش آموزان خود تهیه کنند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که از آذر و دی‌ماه سال گذشته مقدمات دومین نمایشگاه باز باران را فراهم کردند، افزود: این نمایشگاه تلفیقی از تجارب گذشته و برنامه‌های جدید شهرداری تهران است که انشاءالله مورد قبول خداوند و مورد استقبال و رضایت شهروندان قرار بگیرد.

قالیباف گفت: سال گذشته و در این مکان قول دادیم هر سال این نمایشگاه را تکرار کنیم و برگزاری این نمایشگاه از سه جهت برای ما اساسی و کلیدی است.

شهردار تهران تصریح کرد: ما بر این باوریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به موضوعات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در کشور هستیم و به همین جهت، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را وظیفه خود می‌دانیم.

وی افزود: از جهت دیگر و به خاطر مسائل اقتصادی که طبیعتاً شاید این مشکلات باعث شود سبد فرهنگی از سبد خانواده‌ها با شیب ملایمی کاهش یابد، وظیفه داریم این توجه را به خانواده‌ها و شهروندان داشته باشیم و اقداماتی را برای جبران مسائل اقتصادی برای عموم شهروندان و به ویژه خانواده‌های نیازمند و مستمند ولی با آبرو داشته باشیم.

شهردار تهران اضافه کرد: موضوع بعدی، تهاجم فرهنگی است که سالیان سال است که کشور ما را مورد حمله قرار داده است و ما شاهد تهاجم فرهنگی و فرهنگ غرب در کشور هستیم که اثراتش را در جامعه مشاهده می‌کنیم و آن هم برای قشر نوجوان و جوان و کودک.

قالیباف اضافه کرد: به همین جهت ما پیش‌بینی‌های لازم را در حوزه مسائل فرهنگی انجام داده‌ایم و اعتقاد داریم بایستی اقدامات ایجابی را مقدم بر اقدامات سلبی انجام بدهیم.

شهردار تهران بیان داشت: در فروشگاه باز باران، از بعد اقتصادی نیز توجه به تولیدات داخلی و با تأکید بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شده است و در واقع رویکرد اقتصادی ـ مقاومتی که مورد توجه دولت و مردم است، در این نمایشگاه مدنظر مسئولان شهری است.

وی افزود: در فروشگاه باز باران، فروش اقلام داخلی با کیفیت مناسب به خانواده‌ها عرضه می‌شود، ضمن اینکه اقلامی که در این گونه فروشگاه‌ها ارائه می‌‌شود از تخفیف بین 30 تا 50 درصد برخوردار هستند.

شهردار تهران در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه در برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها هدف ما حمایت از قشر مستضعف در جامعه است، گفت: من نمی‌خواهم خدای ناکرده سیاه‌نمایی کنم اما هستند افراد محرومی در جامعه که بسیار انسان‌های شریف و باکرامت و با آبرو هستند و هرگز نمی‌خواهند مشکلات خود را به رو بیاورند، ولی خیلی از اوقات پدر و مادرانی هستند که شرمنده فرزندان خود می‌شوند.

قالیباف ادامه داد: از سالیان دور تا الان می‌شنویم که برخی از پدران و مادران از مدیران مدارس درخواست می‌کنند که اگر دو دخترشان در یک مدرسه تحصیل می‌کنند، یکی از آنها صبح و دیگری عصر به مدرسه بیاید و وقتی علت را جویا می‌شویم، درمی‌یابیم که این خانواده یک چادر دارند و برای استفاده دو دخترشان این درخواست را از مدیر مدرسه دارند. 

شهردار تهران گفت: در این نمایشگاه سعی شده علاوه بر تولیدات داخلی، با قیمت مناسب و با کیفیت 30 الی 50 درصد در اقلام تخفیف داده شود.

وی همچنین از توزیع بن به خانواده‌های نیازمند و مستمند جهت تهیه اقلام مورد نیاز دانش‌آموزانشان در آستانه سال تحصیلی خبر داد و گفت: این بن‌ها دراختیار این خانواده‌ها و با حفظ کرامت قرار می‌گیرد.

قالیباف گفت: مجموعه نمایشگاه «باز باران» در یک کلام، مقوم فرهنگی ماست،هر چند مدعی نیستیم تأثیرگذار در بازار نوشت‌افزار و اسباب‌بازی در کشور هستیم، اما معتقدیم آغاز یک راه درست است.

شهردار تهران به برگزاری دومین نمایشگاه باز باران اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به گذشته گام‌های بیشتری را برداشته‌ایم و امیدواریم این شتاب و سرعت در مسیر درست حرکت کند.

قالیباف در ادامه ضمن عذرخواهی از وعده سال گذشته خود گفت: پارسال قول دادم تمام تلاشم این باشد که علاوه بر برگزاری نمایشگاه باز باران، این نمایشگاه در 5 الی 6 کلان‌شهر دیگر برگزار شود که واقعاً هر چه تلاش کردیم تا بتوانیم با همکارانمان در کلان‌شهرها چنین نمایشگاه‌هایی را برقرار کنیم اما نتوانستیم به نتیجه‌ای برسیم.

وی اظهار امیدواری کرد: در سالهای آینده و با برنامه‌ریزی دقیق و مدون، نمایشگاه‌های باز باران با هماهنگی آموزش و پرورش و ستاد اصناف در سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار شود.