به گزارش پارس به نقل از خراسانکمبود آب می تواند روی هوشیاری فرد تأثیر بگذارد و باعث سردرد و خستگی مفرط شود. مشکل کم آبی بدن را نیز می توان با پیری ارتباط داد؛ با بالا رفتن سن حساسیت مکانیزم تشنگی کاهش پیدا می کند اما...

* چه میزان آب باید مصرف کرد؟

محققان مصرف روزی بیشتر از ۲ لیتر آب را به مردان و ۲ لیتر آب را به زنان توصیه می کنند. ۷۰ تا ۸۰ درصد آن باید از نوشیدنی ها و بقیه از طریق مواد غذایی به دست بیاید. در صورتی که ورزش می کنید هر ۴۵ دقیقه نیاز به مصرف یک لیوان آب اضافه دارید. بررسی دیگری نیز نشان می دهد از هر ۴ کودک، یک نفر بدون خوردن هیچ نوع نوشیدنی به مدرسه می رود.

کمبود آب در دانش آموزان به مشکل تمرکزی و رفتاری منجر می شود. لازم نیست طی روز فقط آب مصرف شود؛ قهوه و چای را نیز می توان مصرف کرد اما کافئین موجود در این نوشیدنی ها می تواند باعث کم شدن آب بدن شود. به هر حال آب سالم ترین نوشیدنی است که کم کالری و فاقد چربی است.

*کمبود مایعات در بدن و بروز عفونت:

آب به تنظیم دمای بدن کمک می کند؛ ماده مغذی و اکسیژن را در خون به سراسر بدن حمل می کند؛ مفصل ها را نرم می کند؛ از بروز یبوست پیشگیری می کند؛ بافت های نرم را مرطوب و بزاق تولید می کند. علایم اولیه کمبود آب بدن شامل احساس خستگی، خشکی دهان، تمرکز پایین، بو و رنگ تیره ادرار است. بی آبی می تواند حمله میگرن را تشدید کند. برخی افراد برای رفع میگرن مسکن می خورند در حالی که آب خوردن می تواند کافی باشد. آب باکتری ها را از مثانه دفع می کند اما اگر دچار کمبود آب هستید احتمال عفونت وجود دارد، کمبود آب در بدن باعث سنگ کلیه نیز می شود. میزان مصرف آب به شیوه زندگی و محیط فرد بستگی دارد. به عنوان مثال برای خیلی از آشپزها که در محیط گرم کار می کنند، مصرف روزی ۳ لیتر آب شاید کافی نباشد.

کمبود آب باعث خشکی و خستگی چشم و تاری دید می شود و فرد احساس می کند در چشمش شیء خارجی وجود دارد.

* تسریع در بروز چین و چروک

آب، زیر پوست را پر می کند در صورتی که کم آبی، پوست را خشک تر و چین و چروک ها را آشکارتر می کند. همچنین سیاهی دور چشم نیز ایجاد می شود. برای دانستن وضعیت آب بدن خود، پوست پشت دست را بکشید. اگر پوست آهسته بازگشت این یعنی که دچار کمبود آب بدن هستید.

* آیا کمبود آب بدن خطر بستری شدن را در پی دارد؟

اگرچه کمبود آب بدن باعث بیماری مزمن نمی شود اما می تواند روی روند درمان بیماری ها تأثیر بگذارد. بیماران دیابتی در معرض خطر مشکل کلیوی قرار دارند و فشار بیشتری روی کلیه آن ها وارد می شود. در موارد حادتر، کمبود آب باعث افزایش ضربان قلب، ادرار نکردن، احساس سردرگمی، فرو رفتگی چشم ها، سردی دست و پاها و حمله صرع می شود.