به گزارش پارس به نقل از فارسوقتی نام مستند بحران می‌آید،باید در صدر همه افراد از رضا برجی نام برد.مستندسازی که تجربه‌های فراوانی در ارتباط با حضور در شرایط بحران زده دارد و مستند های خوبی را در این حوزه کار کرده است. اما شاید علاقه‌مند نباشد کسی بداند اما او در مسیر ساخت یکی از مستندهایش در افغانستان گرفتار شد و ناخن هایش را کشیدند،اما کدام مدیر از این اتفاق با خبر است؟. او برای بازگشت از بوسنی به دلیل نداشتن هزینه و همچنین برخی مسائل دیگر که در شرایط بحران زده برای‌شان به وجود آمده بود دوربینش را فروخت. در ادامه در ارتباط با نُبُل و الزهراصحبت‌هایی با وی داشتیم که به شرح ذیل آمده است.

رضا برجی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در ارتباط با اتفاقات رخ داده در شهرهای نبل و الزهرا و همچنین لزوم ثبت تصویری جنایاتی که در این شهرها در حق شیعیان می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری در ارتباط با اتفاقاتی از این دست صحبت هایی داشته‌اند که به نظرم اگر آنهارا خوب بشنویم می‌دانیم که از چه مسیری باید حرکت کنیم.

وی در ادامه افزود: ایشان در بخشی از بیاناتشان به این نکته اشاره کردند که هر جا هر فردی که با اسرائیل می‌جنگد و ما کمکش کنیم، گویا در جبهه هستیم.

*تولد زودرس داعش به دلیل بهار عربی

برجی همچنین گفت: قرار نبود داعش به این سرعت متولد شود، در حقیقت برنامه‌ریزی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی برای به وجود آوردن چنین گروهی داشتند، مربوط به چند سال آینده می‌شد آن هم در کشورهای اردن و کویت، اما به دلیل به وجود آمدن بهار عربی، آنها تصمیم گرفتند این گروه تروریستی را زودتر از موعد مقرر وارد عمل کنند.

*شعار اصلی داعش، کشتار شیعیان است

برجی در ادامه افزود: همه می‌دانیم که شعار اصلی داعش؛ کشتار شیعیان است، آنها قبل از هر اتفاقی، تنها به کشتار شیعیان فکر می‌کنند و جنگیدن با دشمن دروغین‌شان «اسرائیل» در مرحله بعد قرار دارند. تمام اهداف آنها به کشتن شیعه ختم می‌شود، تا جایی که اندیشمندان جهان و اسلام و تمام افرادی که به انسانیت پایبند هستند، چنین کشتاری را خارج از نگاه انسانی و اسلامی دانستند.

*بهشت زمینی اسرائیل با کشتار شیعان

این مستندساز گفت: همه این اتفاقات و کشتارها در خاورمیانه و مخصوصاً ظلم‌هایی که به شیعیان وارد می‌شود، به دلیل این است که رژیم منحوس صهیونیستی در آرامش به سر ببرد و خطری تهدیدش نکند. در حقیقت آنها به دنبال ساخت بهشت زمینی برای خود هستند.

*مسئولین برای ثبت اتفاقات نُبُل و الزهرا چه برنامه‌ای دارند؟

او گفت: حال این سؤال پیش می آید که با توجه به چنین اقداماتی توسط داعش و محاصره چهار ساله منطقه‌ای همچون نبل و الزهرا، رسانه‌ها برای ثبت تصویری این اتفاق چه کار کردند؟ برنامه‌ریزی‌شان چیست؟ و مسئولین چه تصمیماتی در این رابطه دارند؟

وی در ادامه افزود: در بوسنی شهری وجود داشت همین محاصره وجود داشت و افراد شهر از مسیرهای صعب العبوری می‌رفتند و مهمات می‌آوردند، تنها گروهی که به آنجا توانست ورود پیدا کند ما بودیم که توانستیم این تصاویر را به ثبت برسانیم.

برجی در ادامه اظهار داشت: به نظرم این گفته که نبل و الزهرا در محاصره است و نمی‌توانیم برای ثبت تصویر به آنجا برویم، غیر اصولی و غیرمنطقی است چرا که این محاصره به آن صورت نیست که کسی نتواند به آنجا ورود پیدا کند.

*بارها گفته‌ایم مرکزی را تحت عنوان مستند بحران به وجود بیاورید

رضا برجی در ادامه با انتقاد از اینکه مرکزی تحت عنوان مستند بحران با توجه به شرایط بحرانی خاورمیانه و آنچه که برای مسلمانان و شیعیان به وجود آورده‌اند وجود ندارد، اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که مرکزی را تحت عنوان مستند بحران تشکیل دهیم و یکبار برای همیشه به تعریف درستی از بحران برسیم و بدانیم که آیا زلزله، سیل، آتش‌سوزی نیز جزو بحران محسوب می‌شوند یا خیر. واقعاً چه نهادی باید به این موضوع رسیدگی کند و یا حداقل پا پیش بگذارد تا مکانی تحت عنوان مستند بحران به وجود بیاید.

*برای نُبُل و الزهرا کار ویژه‌ای صورت نگرفته است

این کارگردان و عکاس گفت: اگر در حال حاضر به سطح شهر برویم و از مردم گزارش خبری تهیه کنیم، درمی‌یابیم که هیچ کدام از آنها نبل و الزهرا را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که بر کودکان و زنان این شهر که شیعه نیز هستند چه می‌گذرد و در شرایطی که خودمان کار رسانه‌ای برای مردم خود انجام نمی‌دهیم، چه توقعی داریم که جهانیان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

*آی مردم،‌آی رزمندگان اسلام نُبُل و الزهرا در حال سقوط است/ قتل شیعیان در راه است

برجی در شرایطی که از اتفاقاتی که در نبل و الزهرا در حال رخ دادن است، با صدایی بسیار حزن‌انگیز گفت: ای مردم، ای رزمندگان بسیجی، ای انسان‌هایی که برای مظلومان قلبتان می‌تپد، ای رزمندگان، نبل و الزهرا در حال سقوط است، این یعنی شروع یک قتل‌عام وحشتناک علیه شیعیان. باید حرکت جهانی را در ارتباط با این قصه تلخ شروع کنیم.

او همچنین گفت: از آنجایی که داعشی‌ها خاکریزی را اطراف نبل و الزهرا ندارند می‌توانیم به این شهرها نزدیک شویم و حرف‌های از این دست که به دلیل محاصره نمی‌توان به این شهرها ورود پیدا کنیم، بهانه است، مگر می‌خواهیم لشکر جابجا کنیم؟ بلکه می‌خواهیم یک گروه مستندساز را که متشکل از چند نفر محدود هستند، با حمایت به آنجا بفرستیم.

این مستندساز با اشاره به دغدغه‌مند بودن فیلمسازان مستند بحران در این حوزه گفت: افرادی هستند که با توجه به تمام بی‌مهری‌هایی که به آنها می‌شود همچنان حاضر هستند جانشان را کف دست بگیرند و به این شهرها بروند، آنها نه به دنبال پول و نه بیلیبردهایی در سطح شهر از خودشان هستند، بلکه تنها به وظیفه‌ای که بر دوش دارند فکر می‌کند. محسن اسلام‌زاده جزو مستندسازهایی است که در سفر خود به عراق برای ثبت تصویری اتفاق‌ها مجروح شد و اینجا هیچ کاری برایش انجام نشد، اما همچنان اعلام آمادگی برای رفتن به نبل و الزهرا می‌کند.

*مستند ساز بحران مدال شجاعت نمی‌خواهد، کمک کنید دوربینش را نفروشد

برجی در ادامه با بیان این مطلب که مستندساز بحران به دنبال مدال شجاعت نیست که البته باید مسئولین به این افراد چنین مدالی را هدیه کنند، گفت: اگر نهادها از این مستندسازها تا این اندازه حمایت کنند که آنها برای ساخت دغدغه‌شان که باید جانشان را کف دست بگیرند تا اندازه‌ای حمایت کنند که مجبور نشوند دوربین خود را بفروشند، رضایت دارد.

*بسیاری از مدیران مستندساز بحران را نمی‌شناسند

او همچنین خطاب به مسئولین گفت: مدیرانی که می‌توانند برای تصمیم‌گیری در حوزه مستند بحران ورود پیدا کنند بدانند که همواره گروه‌هایی هستند که حاضرند با حمایت‌هایی به شهرهایی همچون نبل و الزهرا بروند. این مدیران باید به لزوم وجود ساخت مستند بحران آن هم در شرایط کنونی پی ببرند، این در شرایطی است که بسیاری از مدیران مستندسازان بحران را نمی‌شناسند. افرادی در این حوزه وجود دارند که مجروح شده‌اند اما مسئولین نام آنها را نیز نشنیده‌اند.