پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حق پرست- ژاپن اولین راکتور هسته ای خود را تحت مقررات تازه و شدید ایمنی پس از فاجعه ۲۰۱۱ فوکوشیما راه اندازی کرد. در پی ذوب سوخت هسته ای راکتور فوکوشیما پس از زلزله و سونامی سال 2011، کلیه نیروگاه های اتمی ژاپن به تدریج تعطیل شدو48 راکتور فعال ژاپن پس از این حادثه به دلایل ایمنی و یا تعمیرات دیگر فعالیتی نداشتند.

اما شرکت برق کیوشو پس از گذر از یک رشته آزمون های سخت ایمنی با صرف هزینه بیش از 64 میلیون پوند ، اولین راکتور خودرا صبح سه شنبه (دیروز) در نیروگاه سندای واقع در جنوب غرب این کشورروشن کرد. به گزارش بی بی سی، شرکت های برق هسته ای در ژاپن برای از سرگیری کار ۲۵ راکتورهسته ای درخواست داده اندکه باوجود مخالفت افکار عمومی تاکنون با آغاز به کار 5 راکتورموافقت شده است. راکتورنیروگاه سندای از روز جمعه شروع به تولید برق می کند و در طول ماه آینده به حداکثر ظرفیت تولید می رسد.نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه اعلام کردکه دولت پس از "عبور راکتورها از سخت ترین تدابیر نظارت ایمنی در جهان" می خواهد از ورود مجدد آن ها به چرخه تولید انرژی مطمئن شود.دولت ژاپن اعلام کرده است که ژاپن برای کاهش هزینه هنگفت واردات انرژی و همچنین کاهش میزان فزاینده تولید دی اکسید کربن، باید به نیروی هسته ای تکیه کند. سازمان نظارت بر انرژی اتمی ژاپن در ماه سپتامبر گذشته مجوز فعالیت 2راکتور در سندای را تحت مقررات شدید ایمنی صادر کرد. راکتور دوم قرار است اکتبر فعال شود.با وجود طرح های دولت، مقاومت شدیدی در میان افکار عمومی در برابر شروع به کار نیروگاه های اتمی وجود دارد و از جمله دوشنبه و سه شنبه تظاهراتی در برابر نیروگاه سندای برگزار شد.

شایان ذکر است که تا پیش از حادثه فوکوشیما،ژاپن یکی از برجسته ترین کشورها در عرصه تولید برق هسته ای بود،به گونه ای که 30 درصد برق موردنیاز خود را از انرژی هسته ای تامین می کردو همچنین برنامه ریزی کرده بود که این رقم را به 40 درصد برساند.به گزارش سایت power magazine ، دست کم 18 راکتور در 12 نیروگاه هسته ای ژاپن تحت ارزیابی های ایمنی توسط اداره نظارت هسته ای (NRA) بر اساس استانداردهای جدید اعلام شده قرار دارند.نخست وزیر این کشور قول داده است تمامی راکتورهایی که بازنگری های امنیتی را با موفقیت پشت سر بگذارند،دوباره راه اندازی کند.به گزارش گاردین،دولت ژاپن قصد دارد سهم انرژی هسته ای در تامین برق موردنیاز این کشور را تا سال 2030 به 22 درصد برساند.

به گزارش سایت South China Morning Post ،کابینه ژاپن در آوریل 2014 به طور رسمی سیاست انرژی را تصویب کرد که با معکوس کردن برنامه‌های‌ قبلی دولت ،آماده سازی تدریجی نیروگاه‌های‌ هسته‌ای‌ برای راه‌اندازی دوباره را در اولویت قرار داده است، تصمیمی که شاید چندان برای افکار عمومی این کشور در پی حادثه سال 2011 فوکوشیما خوشایند نباشد. در برنامه جدید دولت ، انرژی هسته‌ای‌ به عنوان یک منبع مهم انرژی تعریف شده است بدین معنا که می‌تواند به طور مستمر برای تامین حداقل الزامات، به شبکه برق تزریق کند.بر اساس برآوردها، ژاپن در پی تعطیلی نیروگاه‌های‌ هسته‌ای‌ از 4 سال پیش تاکنون بیش از 50میلیارد دلار متضرر شده است.

به موازات پیامدهایی که اقتصاد ژاپن متحمل شده ، مصرف کنندگان انرژی در این کشور نیز با افزایش تعرفه‌های‌ برق طی 3 سال گذشته مواجه شده‌اند. مصرف کنندگان داخلی شاهد افزایش 4/19 درصدی تعرفه‌ها درفاصله سال‌های‌ 2010 تا 2013 بوده‌اند در حالی که مصرف کنندگان صنعتی با افزایش 4/28 درصدی تعرفه‌ها در همین دوره مواجه شدند.