به گزارش پارس به نقل از ایرنا، بانک مرکزی چین روز شنبه با انتشار اعلامیه ای با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در کشور بر احتمال تداوم این روند در ماههای آتی خبر داده است.

این اعلامیه تاکید کرده که تحول در تجارت خارجی چین و بویژه نگرانی در باره ضعیف تر شدن رشد اقتصادی کشور موجب کاهش ذخیره سرمایه ای شده است.

بانک مرکزی چین وضعیت اقتصادی چین را شکننده توصیف کرده و افزوده است که برای اولین بار در دو سال گذشته میزان ذخیره ارزی نیز روند نزولی داشته است.

میزان ذخیره ارزی چین از سوی این بانک سه هزار و 650 میلیارد دلار گزارش شده است که در سه ماه گذشته نشان دهنده افت قابل توجه است.

ذخیره ارزی چین در پایان نیمه اول سال 2014 میلادی به سه هزار و 990 میلیارد دلار رسیده بود.

این سرمایه برای چین که همچنان به سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات برای رشد اقتصادی وابسته است، اهمیت زیادی دارد.

قویتر شدن «دلار» در برابر «یوان» پول ملی چین و کاهش صادرات و افزایش واردات در سال های اخیر به انضمام کاهش رشد اقتصادی چین به حدود 7 درصد از علت های مهم این پدیده است.

«زینگ گانگ» کارشناس امور بانکی آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید که نگرانی از وضعیت نابسامان اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی در چین در نیمه دوم امسال موجب شده است تا میزان ذخیره ارزی روند نزولی را آغاز کند.

نابسامانی در بازار سهام و اوراق بهادار و کاهش شاخص های بورس در چین هم موجب شده است تا مردم بیش از گذشته نسبت به اقتصاد کشورشان نگران باشند.

این در شرایطی است که تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند رشد اقتصادی چین در ماه آینده حتی به کمتر از 7 درصد برسد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش ذخیره طلای چین هم از 62 میلیارد و 400 میلیون دلار به 59 میلیارد و 240 میلیون دلار کاهش یافته است.

کل ذخیره طلای چین هم اکنون یکهزار و 658 تن است.