پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: تا اواسط سال ٩٥ موسسه غیرمجازی نخواهیم داشت. حتما تا پایان سال ٩٤ تمام آنها را شناسایی خواهیم کرد.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» گفت: اگر امروز نقدینگی در اختیار تمام موسسات غیرمجاز را جمع کنیم شاید به ١٠٠ هزار میلیارد تومان برسد که در مقایسه با ٧٨٢ هزار میلیارد تومان نقدینگی حدود ١٣ تا ١٥ درصد خواهد بود.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که موسسات غیرمجاز همین خطر را دارد یعنی هیچ قاعده دقیق حرفه‌ای در درون‌شان نیست و مانند بمب ساعتی عمل می‌کنند و گاه با یک جرقه از بین خواهند رفت. وقتی هیچ قاعده‌ای برقرار نبوده و مدیریت به صورت هیاتی پیش می‌رود می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص موسسه میزان گفت: بانک مرکزی برای برطرف کردن نگرانی مردم در خصوص موسسه میزان بسیار تلاش کرد. اما موسسه میزان نتوانست از فرصت‌های به وجود آمده بهره‌ برداری مناسب و مدیریت شده ‌ای را داشته باشد. 

تهرانفر افزود: مبلغ ٢٦٥ میلیارد تومان از سوی موسسه میزان نزد بانک مرکزی بود که تمام این مبلغ را به موسسه باز گرداندیم تا آرامشی را در شرایط بحرانی برقرار کند. برای برخی دیگر از موسسات نیز که مشکلاتی برای‌شان به وجود آمده بود نیز همین روش را اجرا کردیم ولی آنها با مدیریت بهتر توانستند امور را عادی کنند. 

وی اضافه کرد: بعدا متوجه شدیم که منابعی که در اختیار موسسه میزان قرار داده‌ایم نیز به درستی به مصرف نرسیده است. 

وی تصریح کرد: اعتقاد به وقوع معجزه در پس ذهن مدیران موسسه میزان نیز وجود داشت و آنها گمان می‌کردند یا مردم از بازپس‌گیری سپرده‌های ‌شان منصرف می‌شوند یا سرمایه‌گذار بزرگی پیدا می‌شود و از آنها حمایت می‌کند. این امیدواری یا خوشبینی زیاد از حد باعث شد میزان به جایی برسد که الان هست و واقعا شرایط بدی را برای خود، سهامداران و کارکنانش ایجاد کرد. 

تهرانفر افزود:  من واقعا متاسف شدم وقتی دیدم که کارمندان موسسه با لباس‌های فرم مقابل بانک مرکزی تجمع کرده و اعتراض می‌کنند. به هر حال موسسه ‌ای در حال فعالیت بود که ورشکست شد و همه‌ چیز از بین رفت. و فقط تاسف آن باقی ماند. 

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص موسسه آرمان، نور و بانک مهر اقتصاد گفت: موسسه آرمان تقریبا کار دریافت مجوزش به اتمام رسیده و فقط برخی مراحل اداری آن مانند فرایند ثبت نام در اداره ثبت شرکت‌ها، بورس اوراق بهادار و اقدامات اداری در بانک مرکزی باقی مانده است. موسسه نور حتی در اداره ثبت شرکت‌ها نیز ثبت شده است. بانک مهر اقتصاد هم در حال پذیره نویسی است و باقی موسسات بزرگ نیز در حال دریافت مجوز هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد شرکت های لیزینگ گفت: ٣٠٠ تا ٤٠٠ لیزینگ در کشور فعال است که از اینها آشکارا ١٠ درصد بیشتر مجوز ندارند و حتی ممکن است از وجود تعداد زیادی از آنها نیز مطلع نباشیم.