به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دنیس آقاناسیس، وزیر اقتصاد جمهوری آستراخان در صدر هیئتی از منطقه آزاد انزلی، دیدار و در خصوص راه‌های توسعه همکاری‌ با معاون اقتصادی سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی به مذاکره پرداخت.

دنیس آقاناسیس در این نشست با اعلام راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی لودوس در ۳۵ کیلومتری بندر آستراخان، اظهار امیدواری کرد، دو منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لودوس بتوانند روابط خوبی را با یکدیگر برقرار کرده و بستری برای توسعه روابط دو کشور فراهم کنند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه پانزدهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر که اردیبهشت سال‌جاری به میزبانی منطقه آزاد انزلی برگزار شد، خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین این دو مرکز اقتصادی شد.

وزیر اقتصاد جمهوری آستراخان روسیه، بر نقش مجتمع بندری در حال ساخت کاسپین منطقه آزاد انزلی در توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی بین کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد و گفت: با ساخت این بندر و زیرساخت‌های دیگری همچون راه آهن بخش قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی کریدور شمال – جنوب از مسیر دو منطقه عبور کند.

سقایی، معاون اقتصادی سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز به بیان مزیتهای قانونی منطقه و سابقه تجاری گیلان و به ویژه بندرانزلی و آستراخان پرداخت و افزود: توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه کشور روسیه از مهمترین برنامه‌ها و دستور کارهای سازمان منطقه آزاد انزلی است.

وی با اشاره به آغاز ساخت نخستین پست اسلکه مجتمع بندری کاسپین، کارکردهای متنوع این مجتمع بندری در فعال سازی کریدور شمال جنوب را حائز اهمیت، ارزیابی و اتصال راه آهن سراسری ایران به این بندر را سبب تبدیل این مجتمع بندری به نسل سوم بنادر دانست.

معاون اقتصادی سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی، آمادگی سازمان متبوع خود را جهت ارائه خدمات و تسهیلات به سرمایه گذاران و تجار تبعه آستراخان اعلام کرد و خواستار ثبت شرکت و فعالیت هرچه بیشتر فعالین اقتصادی آستراخانی در منطقه آزاد انزلی شد.

در پایان مقرر شد پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لودوس آستراخان، تهیه و در جلسات و بازدیدهای بعدی به امضاء طرفین برسد.

در این جلسه ماکسیم بارنوف سرکنسول روسیه در رشت، ریفات آسانوف نماینده شیلات روسیه در ایران، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی گیلان و جمعی از مسئولین این اتاق و مدیران اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند.