اعتماد مجلس به عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه و شهر سازی

انگار همین دیروز بود که عباس آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. جلسه رای اعتماد به عباس آخوندی با حواشی بسیار زیادی همراه بود. بیژن نوباوه به عنوان مخالف به سمت تریبون رفت و از نا کارآمدی آخوندی در حوزه راه و مسکن سخن گفت.

نوباوه پس از انتقاد از رئیس جمهور به خاطر پیشنهاد آخوندی، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی مسئولیت وزارت مسکن را بر عهده داشته‌اند اما در آن دوران نه تنها موفقیتی کسب نکردند بلکه شاهد رخ دادن مشکلاتی بودیم.

این نماینده ادامه داد:  آمارها نشان می‌دهد در زمان سپردن سکان وزارت مسکن در دوره هاشمی به آقای آخوندی مسائل مربوط به حوزه مسکن مانند عرضه زمین شهری با مشکلاتی جدی مواجه می‌شود.

بیژن نوباوه وطن، تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد، ایجاد فرصت پس‌انداز برای آنها، برقراری ارتباط بین تأمین مسکن و اشتغال مفید و فراهم سازی امکان توسعه مسکن انبوه را از جمله شعارهای سال 72 آخوندی برشمرد. وی افزود: شما از یکی از نمایندگان آن دوران بپرسید که کدامیک از برنامه‌های سال‌ها پیش این وزیر پیشنهادی در حوزه مسکن اجرایی شده است.

در جلسه رای اعتماد آخوندی، علی اکبر زارعی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی روحانی و با اشاره به دوران مسئولین آخوندی گفت: قیمت زمین و مسکن در این شرایط طبق آمارهای موجود سه برابر شد و از سال 75 به بعد تقریبا مسکن قیمت اعظمی از سبد هزینه خانوارها را به خودش اختصاص داد.

در همان روز برخی از نمایندگان هشدار دادند که آخوندی قبل از آنکه شخصیت اجرایی باشد، یک شخصیت سیاسی است. عملکرد و اعلام مواضع آخوندی در زمان فتنه 88 از جمله مواردی بود که به وی وجهه سیاسی می داد.

با تمامی این حواشی، نمایندگان به اظهارات رئیس جمهور و عباس آخوندی، اعتماد کردند و به او فرصت ریاست بر سکان وزارت راه و شهرسازی را در اختیار وی قرار دادند. آخوندی با 159 رای موافق و 107 رای مخالف توانست رای اعتماد مجلس برای وزارتش را جلب کند.

 

استیضاح نسخه پیچیده شده مجلس برای آخوندی

اما ریاست عباس آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی در سال سوم دولت تدبیر و امید با مشکلات عدیده ای مواجه است. آخوندی در مدت وزارتش آن قدر ضعیف عمل کرد تا اکثر نمایندگان را موافق استیضاحش نمایند و کاری کند که اهالی بهارستان به حرف نوباوه و زارعی برسند.

بر همین اساس طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز  24 خرداد ماه با 30 امضا نماینده و  طرح 24 سوال تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. طرح استیضاح آخوندی آن قدر جدی بود  که مهرداد بائوج عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم رغبت نمایندگان به ادامه وزارت آخوندی، از پافشاری طراحان استیضاح آخوندی بر موضع شان خبر می دهد.

بحث مسکن را می توان به عنوان اصلی ترین عامل استیضاح آخوندی برشمارد. مسکنی که قبل از دولت تدبیر و امید دست خوش تحولات عظیمی نظیر مسکن مهر در بدنه اجرایی خود بود. به طوری که برخی نمایندگان به شرطی به عباس آخوندی رای دادند که وزارت راه و شهرسازی پروژه ها و طرح های دولت دهم را تکمیل و ادامه دهد.

 

مشکلات مسکن، اصلی ترین دلیل استیضاح

عباس فلاحی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه، اذعان داشت: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید با ارائه کردن طرح هایی همچون مسکن اجتماعی به دنبال شانه خالی کردن از وظایف و وعده های خود بوده است و اکنون پس از گذشت حدود دو سال از فعالیت این وزارت خانه با ریاست جدید خود، شاهد ضعف های گسترده در بخش مسکن و شهرسازی هستیم.

فلاحی  با تأکید بر اینکه مجلس به شعار سال یعنی هم‌دلی و هم‌زبانی با دولت پایبند است، گفت: ما نمی خواهیم در کار دولت اخلال ایجاد کنیم اما شرایط به گونه ای است که مجبور به استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده ایم. متأسفانه رکود بی سابقه در بخش مسکن و همچنین ضعف مدیریتی این وزارت خانه در کنترل ساخت و ساز درکشور از جمله دلایل استیضاح وزیر می تواند باشد.

عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازار مسکن، عدم حمایت از مسکن محرومان، عدم اجرای برخی برنامه‌های پیشنهادی در زمان رای اعتماد مانند مسکن و شهرسازی از جمله دلایل طرح استیضاح آخوندی در مجلس شورای اسلامی در حوزه مسکن است.

در واقع وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته نتوانسته است بازار مسکن را ساماندهی کند. این وزارتخانه حتی با اختصاص طرح های وام 80 میلیونی نیز نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج نماید. این رکود در بازار مسکن کشور به حدی بود که از حضور سازنده و سرمایه گذار در بازار جلوگیری می کرد.

دولت و وزارت راه و شهر سازی همچنین در این مدت نتوانست مطالبات نیازمندان و محرومان را در حوزه مسکن بر طرف نماید.

نمایندگان سوال های زیادی از وزیر راه و شهر سازی دارند که بی پاسخ مانده است. یکی از اصلی ترین این سوالات در خصوص عدم وضوح برنامه های وزارت راه و شهرسازی می باشد. برای مثال در حالی که سخنگوی دولت از هدف‌گذاری دولت برای تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خبر می‌دهد، برنامه وزارتخانه برای تحقق این هدف در سال ۹۴ و سال‌های آتی چیست؟ چرا مجددا طرح جامع تهیه شده است و این طرح چه موقعی نهایی می‌شود؟

عدم تعهد دولت بر ادامه طرح ها و تکمیل پروژه های دولت دهم در حوزه مسکن و شهرسازی به وِیژه طرح مسکن مهر از جمله دغدغه های مردم است که مجلس این مطالبات را از دولت تدبیر پیگیری می کند.

حال با توجه به کارنامه ضعیف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، استیضاح وزیر راه و شهر سازی به همین دلیل قریب الوقوع به نظر می رسد.

 

25 درصد دلایل استیضاح مربوط به حمل و نقل ریلی است

حمل و نقل ریلی از مسائلی است که در بخث استیضاح آخوندی نقش موثری دارد. چرا که وزارت راه و شهر سازی در این مدت نتوانسته مطالبات مردم و مجلس را برآورده کند.

حدود 25 درصد از دلایل مجلس برای استیضاح آخوندی، مسائل ریلی را در بر می گیرد. 6 مورد از 24 دلیل استیضاح آخوندی در خصوص مسائل ریلی بوده و از این رو این موضوع برای مجلس و مردم از اهمیت خاصی برخوردار است. این دلایل مطرح شده عبارت اند از:

1. نبود برنامه در حمل و نقل ریلی

 2. چرا در حالی که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم، خرید لوکوموتیو و تجهیزات توسط راه‌آهن و با ترک تشریفات انجام می‌شود، چرا تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید داده نمی‌شود؟

 3. چرا با وجود ایرادات قانونی در مورد اصلاحیه و افزایش مبلغ قرارداد شماره 10880 مورخ 84/3/12 موضوع خرید لوکوموتیو از شرکت مپنا اقدامات بعدی موکول شده است.

 4. وزارت راه به عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل ریلی چه اقداماتی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی داشته است؟

 5. عقد قرارداد خرید 500 دستگاه واگن‌سازی به ارزش 730 میلیون یورو از شرکت استادلر سوئیس توسط شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء با چراغ سبز چه کسانی صورت پذیرفته است؟

 6. برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد در چه مرحله‌ای است؟ چرا تحرکی در دولت یازدهم نداشته است؟

 

حال باید دید مجلس بازهم راه حل تعامل را در مقابل مطالبات مردم انتخاب خواهد کرد یا آنکه خواسته های مردم را پیش رو خواهند گرفت. راه حلی که مجلس در برخورد با وزارت آموزش و پرورش نیز به خرج داد. از سوی دیگر به نظر می رسد با عدم استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش در مجلس، امکان استیضاح آخوندی بیشتر شود