به گزارش پارس به نقل از فارس، همایش بررسی صنایع منختب بورس پس از مذاکرات 1+5  که روز 5 تیر با حضور  علی صابریان مدیر عامل خانه سرمایه و امیررضا حسنی مدیر عامل  موسسه پژوهش و اقتصاد ایرانیان و با همراهی کارگزاری بانک کشاورزی سرمایه در محل برگزاری کنفرانس های کارگزاری بانک کشاورزی برگزار شد.

کارشناسان ضمن ارایه دیدگاههای خود حول محورهای طرح شده در جلسه به پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان پرداختند.

این همایش میزبان علاقمندان و فعالان بازار سرمایه بود تا بتواند درباره وضعیت صنایع منتخب ایران و دورنمای سیاست های پیشروی کشور با محوریت مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب چشم‌اندازی روشن را ترسیم کند.

در این نشست امیررضا حسنی درباره تاثیر تحریم ها بر صنایع منتخب با نگاهی به سیر تاریخی تحریم‌ها، نوع و زمان اعمال آنها به تحلیل تأثیرات این تحریم‌ها بر صنعت بانکداری، خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی و فلزات اساسی پرداخت و عنوان کرد با بررسی تأثیر تحریم‌ها بر صنایع مختلف مشخص می‌شود که پس از لغو تحریم‌ها تا چه اندازه چشم انداز سودآوری این صنایع دچار تغییر و تحول می‌شود.

وی خاطر نشان کرد با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، زیربناهای مالی خارجی کشور در همه زمینه‌ها تخریب شده و به‌دنبال تحریم ایران، ذخایر ارزی و دارایی‌های کشور از دسترس خارج شد و از سوی دیگر هزینه‌های مبادله‌های بین‌المللی به‌شدت افزایش یافت. به دنبال اعمال تحریم‌ها اندازه اقتصاد تا 15الی 20درصد کوچک شد، صادرات نفت تا 60 درصد کاهش یافت، 100 میلیارد دلار از ذخایر دلاری ایران مسدود شد، قیمت تمام شده کالاها و خدمات تولیدی افزایش و قدرت رقابت تولیدات داخلی کاهش یافت، هزینه های تأمین مالی و هزینه انجام معاملات افزایش یافت، گشایش اعتبار و نقل و انتقالات مالی با سایر کشورها کاهش یافت و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس کاهش پیدا کرد و شاخص صنایع مختلف در بورس با افت مواجه شد.

وی ادامه داد. یکی از تحریم‌های ناجوانمردانه تحریم بانک مرکزی و سیستم بانکی بوده که با رفع تحریم‌های این بخش، منابع مالی بسیار خوبی به بانک مرکزی و سیستم بانکی تزریق خواهد شد که می‌توان از این منابع در جهت به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور کمک گرفت.

گرچه توافق نهایی ایران و گروه ١+٥ براساس لغو کامل تحریم‌ها هنوز به انجام نرسیده است، ولی پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد ایران همچنان، مثبت و امید بخش هستند.

وی افزود اکنون فضای مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران اروپایی به بازار ایران ایجاد شده است. موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای سبب شده است تا بستری مناسب برای جهش اقتصادی و انتفاع فعالان اقتصادی به‌صورت عام و شرکت‌های حاضر در بورس به‌صورت خاص فراهم شود. بهره‌برداری از این فرصت با بینش صحیح و تحلیل مناسب شرایط میسر می‌شود.

علی صابریان سخنران دیگر این همابش با بررسی و تحلیل  کلی بازار از طریق آنالیز سناریوهای مرتبط با مذاکرات و با اشاره به جو روانی بازار تاکید کرد که در صورت مثبت بودن مذاکرات شاخص به صورت هیجانی (روانی) رشد کوتاه مدت خواهد داشت، اما نباید انتظار داشت این رشد ادامه دار باشد و باعث فتح قله جدیدی برای شاخص بورس شود، زیرا نتیجه مذاکرات بر روی اقتصاد ایران بلند مدت است و از طرفی عوامل دیگر همچون مسائل منطقه ای، قیمت نفت و رشد اقتصادی تاثیر بالایی بر روی شاخص بورس خواهند داشت.

صابریان شاخص صنعت خودرو و قطعه سازی، بانکی ،حمل و نقل و درنهایت پتروشیمی ها را متاثر از نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت دانست و صحبت های خود را در با جمع بندی در 7 نکته به شرح زیر خلاصه کرد:

با توجه به وضعیت شاخص کل از نگاه اقتصاد کلان و تکنیکال بهتر است، به جای نگرش رشد تند و تیز و سریع شاخص کل و فتح قله های بسیار بالا فعلا دید نوسانی در محدوده 60 تا 90 هزار واحد با میانگین 70 هزار واحد را داشته باشیم.
با توجه به اینکه در شاخص کل در اصلاح نسبتا مناسبی هستیم، یک هیجان مثل نتیجه احتمالی مذاکرات شاخص کل را به سمت اعداد بالاتر پرتاب می‌کند، اما قطعا به واسطه عدم کشش و نداشتن محرک رشدی با توجه به وضعیت اقتصاد کلان مجددا  به سمت کف محدوده فوق کشیده خواهیم شد، مگر اینکه اتفاق بنیادی در وضعیت اقتصاد رخ دهد که با توجه به شرایط فعلی این موضوع بعید است.
 همیشه در بورس تک سهم هایی وجود خواهند داشت که خارج از معاملات گفته شده کلی به واسطه تغییرات داخلی خود شرکت رفتار خواهند کرد و می‌توان با تمرکز  بر روی یافتن سهم هایی از این دست بسیار جلوتر از شاخص کل حرکت کرد.
آنچه به نظر می رسد دوران رکود شاخص کل ادامه خواهد داشت و با توجه به علم تکنیکال و پیش بینی‌های اقتصادی کلان حتی نتیجه احتمالی مثبت مذاکرات نمی تواند به تنهایی منجر به خروج بازار بورس از رکود شود .
در گروه خودرو یی ها قطعا برخی از قطعه سازی های نوسانات بسیار بالاتری نسبت به خودرو سازی هایی مثل سایپا ، ایران خودرو  ، پارس خودرو خواهند داشت که در صورتی  که ریسک احتمالی مذاکرات و سناریو احتمالی را بپذیریم می توان بر روی سهام گروه قطعه سازی نوسانات و سود های بالاتری گرفت و برای افراد ریسک پذیر یکی از گزینه های خوب بازار خواهند بود.

با توجه به شرایط بازار در صورت نتیجه مثبت مذاکرات می توانیم روی 30% رشد بازار نسبت به قیمت روز برگزاری این همایش در گروه های صحبت شده حساب کنیم و گزینه های بیشتر گزینه های هیجانی و غیر منطقی به نظر می رسند

با توجه به انتظار عموم بخشی از نتیجه مذاکرات بسیار مطلوب، پیش خور شده است و اگر نتیجه مذاکرات در سطح انتظار نباشد می توان انتظار منفی شدن بازار و رخ داد سناریو نزول شاخص تا محدوده 58-59 هزار واحد را محتمل دانست.

در ادامه این جلسه در پرسش و پاسخ سخنرانان با شرکت کنندگان؛ حول محور همین موضوع صورت گرفت،  حاصل صحبت های این دو کارشناس . در پایان نتیجه گیری شد که باید  دقت شود دوران پس از لغو تحریم‌ها صنایع مختلف به کدام مسیر جهت‌دهی خواهند شد. در این راستا لازم است اقدامات عاجلی را در کوتاه‌مدت انجام داد، از جمله استاندارد‌سازی و آماده ساختن اسناد و مدارک جهت برقراری روابط مستقیم بانکی با بانک‌های منتخب کشورهای جهان، برنامه‌ریزی جهت حضور در بازارهای پولی و سرمایه‌ای جهان، عدم تزریق یکباره پس‌اندازهای اجباری موجود در خارج از کشور، تدوین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و پیش بینی روش‌های پوشش ریسک. که به بهبود بازار خواهد انجامید.