پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسوولان و مدیران ما حرف‌‌های خوبی می‌زنند مثلا این که از اجناس خارجی استفاده نکنید، اما در زندگی خودش تا دلتان بخواهد از کالا‌‌های خارجی استفاده می‌کند.

حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» مردم را به دین دعوت کنید با غیر از زبان.‌ شکافی که بین برخی از مسئولان و مردم در بحث سبک زندگی ایجاد شده است به این معنا که مردم گفتار اخلاقی خوبی از مسئولان می‌بینند، اما رفتار اخلاقی خوبی نمی‌بینند. 

وي افزود: برخی مدیران کارخانه‌های خودروسازی ما خودرو‌های شخصی ‌شان خارجی است نه خودروی تولید کارخانه خودشان. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «الناس علی دین ملوکهم» مردم در سبک زندگی‌شان نگاه به مسئولان و بزرگانشان می‌کنند.‌ 

وي اضافه كرد: رمز موفقیت حضرت امام(ره) این بود که در بحث‌‌های اقتصادی سبک زندگی ایشان شبیه مردم عادی بود و امروزه رهبر معظم انقلاب هم همین گونه است.‌ وقتی ابن عباس به حضرت امیر (ع) می‌گوید همه دارند نان گندم می‌خورند شما چرا نان جو می‌خورید؟ حضرت می‌فرمایند: ممکن است روزی فردی در این حکومت اسلامی که من حاکم آن هستم نان جو بخورد و من نمی‌خواهم در خوراک از او برتر باشم.‌ این از آرمان‌‌های انقلاب ما نیز هست.‌ 

وي يادآور شد: در سال 58 و 59 برخی استانداران ما با دوچرخه سر کار می‌رفتند. فاصله بین مسئولان و مدیران با مردم موجب شده است مردم هم بخواهند در این سبک زندگی تشریفاتی از مسئولان خود عقب نمانند و به این سمت و سو کشیده می‌شوند.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی را در جهان‌بینی افراد دانشت و گفت: در سبک زندگی اسلامی و جهان‌بینی آن نگرش بر این است که ثروت و سرمایه خود را به رخ دیگران نکشیم. نگاه بر اساس این فرمایش حضرت علی است که می‌فرماید «در معنویت نگاه به بالا دست خود و در مادیات به پایین دست خود نگاه کنیم».

نصیری‌فرد افزود: بر این اساس کسی که خودروی 30 میلیونی سوار می‌شود اگر به فردی که سوار خودروی 10 میلیونی می‌شود نگاه کند دچار غبطه نمی‌شود. بنابراین نوع نگاه ما به زندگی است که این دیدگاه‌ها را ایجاد می‌کند. 

وي اضافه كرد: جهان‌بینی و سبک زندگی اسلامی می‌گوید شما ثروت و سرمایه داشته باشید و از آن بهره ببرید اما در جمع‌آوری این ثروت و سرمایه باید رعایت یک‌سری هنجار‌ها و ارزش‌ها همچون حلال و حرام را داشته باشید. علاوه براین نباید این ثروت و سرمایه به هدف تبدیل شود، بلکه ابزاری است که می‌توانید از آن به نفع معنویات خود بهره بگیرید.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به حديثي از پیامبر اكرم(ص) اشاره كرد که می‌فرماید: «در آخرالزمان مردم به مرکب‌هایشان افتخار می‌کنند» و گفت: در واقع ضدارزش‌ها به ارزش تبدیل می‌شود. همه انسان‌ها از تعریف و تمجید و شهرت خوششان می‌آید. البته نباید این فطرت و غریزه را رها کرد بلکه باید آن را مدیریت کرد. اگر این خصایص مدیریت نشود، هدف اصلی زندگی گم می‌شود. 

نصیری‌فرد افزود: به همین خاطر فردی که به لحاظ شخصیت حقیقی خودش چیزی ندارد، برای نشان ‌دادن خودش از ابزار‌های پیرامونی نظیر ثروت و سرمایه استفاده می‌کند. الان در تهران مرسوم شده که برخی افراد شبی دو میلیون تومان خودرو‌های گران قیمت را اجاره می‌کند تا دیگران او را پشت فرمان این خودرو‌ها ببینند.

وي اضافه كرد: این جوان یک احساسی در درون خود دارد که با اجاره خودرو‌های لوکس می‌خواهد به آن پاسخ دهد. هر چند این پاسخ غلط است اما در واکنش به آن احساس شکل می‌گیرد. مشابه چنین رفتاری را در ازدواج‌‌ها می‌بینیم، گاهی دختر و پسرها اطلاعات غیر واقعی به همدیگر می‌دهند. این نیز بر اساس همین احساس است و افراد می‌خواهند خود را درجایگاه بالاتر معرفی کنند.

وي به مثال ديگري اشاره كرد و گفت: به طور نمونه هر قدر سطح سواد و شغل خانم‌ها بالاتر می‌رود کمتر از طلا و جواهر استفاده می‌کنند، زیرا هر چه ذهن انسان بزرگ‌تر شود دنیای بزرگ‌تری برای خودش درنظر می‌گیرد و در آن دنیا برای نشان دادن خودش دنبال ابزار نمی‌گردد. در حالی که انسان‌‌هایی که دنیای کوچکی در ذهن خودشان درست کرده‌اند، برای نشان دادن خود دنبال ابزار بیرون از خود هستند. 

نصیری‌فرد افزود: اگر ما این نگاه را در جامعه ایجاد کنیم که ذهن‌ها را برتر و بزرگ‌تر کنیم و فاصله‌‌های طبقاتی ذهنی در جامعه از بین برود، خیلی از مشکلاتی که در زمینه تشریفات و تجملات داریم از بین خواهد رفت.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سبک زندگی اسلامی و غربی گفت: مباني سبک زندگی غربی به دلیل درست نبودن مبنای اومانیستی و تقدم انسان محوری بر خدا محوری و در پی آن زندگی آزاد و بی‌بند و بار موجب شد تا آنها برای کنترل انسان‌ها در جامعه ساختارهای منظمی را طراحی کردند. 

نصیری‌فرد افزود: برای نمونه برای شراب خوردن مکان‌‌هایی وجود دارد و اگر کسی در خوردن شراب زیاده ‌روی کند، به او اجازه نمی‌دهند از این مکان‌ها خارج شود تا به حالت عادی برسد و به این ترتیب ناهنجاری‌های رفتاری او را کنترل می‌کنند.

وي اضافه كرد: این در حالی است که در سبک زندگی اسلامی ما زندگی آزادِ بی قید و بند را نداریم. سبک زندگی اسلامی قايل به پیشگیری است.‌ روان‌شناسی غربی قائل به درمان است اما روان‌شناسی تربیت دینی قائل به پیشگیری است.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح كرد: رفتار شما در سبک زندگی اسلامی ناظر بر بازگشت و بازخورد شما نسبت به دیگر افراد جامعه است.‌ به همین دلیل در این سبک ما مجاز به هر رفتاری نیستیم.‌ این سبک سلامت زندگی را در تمامی حوزه‌‌ ها تضمین می‌کند. در سبک زندگی اسلامی هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و مورد قبول نیست.

وي افزود: در اسلام از کلمه‌ای به عنوان حرام استفاده می‌شود و با این روش سلامت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تضمین می‌کند؛ زیرا حرام باعث می‌شود تا رفتار‌ها نظام‌مند شود.

نصیری‌فرد اضافه كرد: اگر در جامعه به سبک زندگی اسلامی عمل شود، بازدارنده‌های درونی فعال می‌شود و جامعه را به سمت سلامت‌محور می‌برد.‌