به گزارش پارس به نقل از رجانیوز همایش اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار عصر یکشنبه ۳۱ خرداد با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، دکتر مهدی زریباف، دکتر حسین مظفر، دکتر فؤاد ایزدی، دکتر یعقوب توکلی، دکتر جواد منصوری، دکتر عادل پیغامی، دکتر بیژن عبدی، حجت الاسلام میرمعزی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر موسی حقانی، دکتر حسین زاده، سرلشگر ایزدی و جمعی دیگر از صاحب نظران در این عرصه در مجموعه فرهنگی شهید تهرانی مقدم برگزار شد.
 
به گزارش رجانیوز دکتر مهدی زریباف دبیر این همایش در ابتدای ضمن خوش آمدگویی به حضار و اساتید، ضمن بیان شرایط فعلی اقتصاد در داخل و خارج کشور، لزوم و اهداف برگزاری همایش را مطرح کرد.
 
در افتتاحیه این همایش حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به عنوان سخنران افتتاحیه همایش به موضوع جدال حق و باطل در طول تاریخ پرداخت. ایشان تقابل امروز ایران با غرب را نیز در راستای همین جدال تاریخی دانست و ویژگی های این جدال را بیان کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری: وقتی بیدار شدید می‌بینید ژاپن اسلامی همه چیز شما را برده است
 
حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری اظهار داشت: حوادثی که به پیچ تاریخی تعبیر می شود را نمی توان از یک بعد و با یک علم مثلا علوم اجتماعی تحلیل کرد بلکه باید از ابعاد مختلف مورد شناسایی قرار بگیرد.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه هیچ گاه جنگ عقل و جهل به یک نقطه مشترک نمی رسد، گفت: دین نبی اکرم هیچ گاه با دین ابلیس یکجا جمع نمی شود، این دو مکتب دو دین مجزا دارند و این دو دین هیچ جا به وحدت نمی رسند؛ از اینرو تقابل این دو همواره دیده می شود.
 
وی با بیان اینکه الگوی اقتصادی غرب در اقتصاد مقاومتی هیچ جایی ندارد گفت: عدالت‌محوری، پیروی از فرهنگ اسلامی به همراه عمل آحاد و عموم مردم از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی هستند.
 
وی خطاب به کسانی که مدعی ژاپن اسلامی هستند، گفت: وقتی بیدار شدید می‌بینید این ژاپن اسلامی همه چیز شما را برده است. می بینید ژاپن اسلامی باعث شده اخلاق، سبک ازدواج و تشکیل خانواده، الگوی تفریح اجتماعی، روابط اقشار و... عوض شود. بعد تازه می‌خواهیم درمانش کنیم.
 
وی ادامه داد: دو گروه و دو مکتب داریم، یکی تحت ولایت اولیای خدا و دیگری تحت ولایت اولیای طاغوت است. این دو جریان تاریخی با هم درگیری دارد و قطعا پیروزی با جبهه حق است.
 
میرباقری گفت: نظام سرمایه‌داری و افزایش سرمایه ی اقلیت محدودی از مردم یکی از راه‌های مخرب اقتصاد جامعه است که می‌توانند بسیاری از تحرکات و برنامه‌ریزی‌های مردم یک جامعه را مورد تاثیر خود قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه چرخه اقتصاد معطوف و نیازمند به اخلاق است. اخلاق معطوف به نیاز ولایت است، گفت: اگر بخواهیم الگوی مصرف را تغییر دهیم باید نظام اخلاق را تغییر دهیم. اقتصاد مدرن به هیچ وجه اقتصاد مقاومتی به معنی مقاومت درحوزه ایدوئولوژیک نیست. در حقیقت اقتصاد مقاومتی با سرمایه داری سازگار نیست.
 

 
پنل مواجهه با نظام سلطه؛ انفعال یا اقتدار
 
پس از این سخنرانی، پنل تخصصی «مواجهه با نظام سلطه؛ انقعال یا اقتدار» برگزار شد. در این پنل دکتر حسین مظفر، دکتر فواد ایزدی، دکتر یعقوب توکلی و دکتر جواد منصوری اولین فرمانده سپاه به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
دکتر توکلی: هدف غرب از مذاکرات با ایران کمپ دیوید سازی در ایران است
 
دکتر یعقوب توکلی مورخ و کارشناس سیاسی، تاریخ مواجهه غرب با ایران را بیان کرد و گفت: هدف غرب از مذاکرات با ایران کمپ دیوید سازی در ایران است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نظام جمهوری اسلامی در مساله هسته ای از پشتوانه و سرمایه عظیمی از مقاومت برخوردار است. ایران دارای استعداد و پتانسیل بسیار بالاست و  ایستادگی را یکی از اصول انقلاب خود عنوان می کند.
 
یعقوب توکلی مورخ و کارشناس مسائل سیاسی در همایش اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار اظهار داشت: در بحث خیانت غرب به نهضت ملی و دکتر مصدق به نظر می رسد که آنچه انگلستان و امریکا درمواجه با دکتر مصدق انجام دادند، فرایندی طبیعی بود.
 
وی با بیان اینکه امریکا و انگلیس به دولت زاهدی که دست نشانده کودتای خودشان بود هم رحم نکردند، گفت: شاید بتوان گفت هدف امریکا و انگلیس در راه غارت ثروت ما، با نهضت ملی شدن نفت برآورده نشد و این دو کشور خسارت زیادی دیدند، اما سوال مطرح است که چرا اینها به دولت زاهدی رحم نکردند؟
 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بین ماجرای نهضت ملی شدن صنعت نفت در مقایسه با جنبش هسته ای امروز ایران تفاوت های اساسی وجود دارد و البته شباهت هایی هم دیده می شود. از حیث شباهت، در جریان جنبشی ملی شدن صنعت نفت، با این واقعیت رو به رو هستیم که آنچه را که مردم ایران مالک آن بودند و سرمایه و ذخایر زیر زمینی آنها بود، توسط قدرت استعماری انگلستان استثمار می شد.
 
توکلی خاطرنشان کرد: با وجود این شباهت های انکار ناپذیر و تجربه ای که نسبت به رفتارهای استکبار در تاریخ معاصر این مرز و بوم وجود داشته است، سوال مطرح این است که به نظر شما راهبرد دولت محترم و بخصوص خواص اهل حق و مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی چه باید باشد تا خدای نکرده تجربه کمپ دیوید دوباره تکرار نشود؟
 
توکلی خاطرنشان کرد: با وجود این شباهت های انکار ناپذیر و تجربه ای که نسبت به رفتارهای استکبار در تاریخ معاصر این مرز و بوم وجود داشته است، سوال مطرح این است که راهبرد دولت محترم و بخصوص خواص اهل حق و مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی چه باید باشد تا خدای نکرده تجربه کمپ دیوید دوباره تکرار نشود؟
 

 
دکتر حسین مظفر: اگر می خواهید نان داشته باشید،باید آهن باشید
 
پس از وی نوبت به حسین مظفر، نماینده سابق مجلس و وزیر دولت اصلاحات رسید که با موضوع مدیریت رهبر انقلاب در مواجهه با نظام سلطه به سخنرانی بپردازد. مظفر با بیان شیوه مواجهه رهبری طی ۲۵ سال گذشته، تاکید کرد که نحوه مدیریت رهبری در مواجهه غرب با ایران عملا موجب افزایش اقتدار ایران در معادلات نظام سیاسی بین الملل شده است. نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس ۵۰ کشور را علیه جمهوری اسلامی ایران اجیر کردند، اظهار داشت:آنها زمانی که مشاهده کردند در زمان حیات امام موفق به زمین زدن ایران نمی شوند تمام اهداف خود را برای بعد از امام گذاشتند. به عبارتی انتظار رحلت امام را می کشیدند که در نهایت پس از غروب تلخ امام در ۱۴ خرداد ۶۸ آنها تصور کردند که می توانند به هدف خود برسند.
 
مظفر ادامه داد: بعد از غروب ۱۴ خرداد، طلوعی در کشور رخ داد و مقام معظم رهبری رهبری کشور را بر عهده گرفت. پس از آنکه مقام معظم رهبری بیان کردند  (انقلاب بی نام خمینی در هیچ جا شناخته شده نیست) یا اعلام کردند (راه خمینی راه ماست) امید آنها برای شکست ایران ناامید شد.
 
کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای مقدماتی فراهم کرد تا ملت ایران با اقتدار بتواند اهداف و حرف‌های خود را در عرصه روابط بین‌الملل به پیش ببرد. این عزت و بزرگی ملت ایران است که از برخوردهای ناصواب آمریکایی‌ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی می‌گذرد و صرف نظر می‌کند.اگر همراهی و تذکرات رهبر معظم انقلاب و اخطارهای ایشان نبود بدون شک این اتفاق و موفقیت هسته‌ای نصیب ملت ایران نمی‌شد. مقاومت مردم به جایی رسید که اوباما گفت: موضع ایران چالش ساده ای نیست، هر کس تصور می کند که چالش ایران ساده است نمی داند درباره چه چیزی صحبت می کند. آنها تحریم علیه ایران را ادامه دادند تا ایران وادار به تسلیم شود اما نتیجه ای برعکس داشت و اقتدار ایران افزایش یافت.
 

 
دکتر منصوری:کسانی که فکر می کنند می شود با دشمن ساخت یا جاهلند و یا نادان هستند
 
دکتر جواد منصوری نیز که اولین فرمانده سپاه بوده است و طی ۳۵ سال گذشته مسئولیت های مختلفی بر عهده داشته است، به بیان شیوه مواجهه امام خمینی(ره) با نظام سلطه پرداخت. سفیر سابق ایران، درباره عملکرد مسئولین فعلی گفت: می گویند پیرو خط امامیم اما در عمل به گونه ای رفتار می کنند که خلاف روش امام بوده است.
 
منصوری سفیر سابق ایران در چین و فرمانده اسبق سپاه پاسداران در همایش « اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار»، اظهار داشت: یکی از کارهای لازم دشمن شناسی است؛ من با قطعیت می گویم کسانی که فکر می کنند می شود با دشمن ساخت یا جاهلند و یا نادان هستند.
 
منصوری سفیر سابق ایران در چین و فرمانده اسبق سپاه پاسداران در همایش « اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار»، اظهار داشت: یکی از کارهای لازم دشمن شناسی است؛ من با قطعیت می گویم کسانی که فکر می کنند می شود با دشمن ساخت یا جاهلند و یا نادان هستند.
 

 
دکتر فواد ایزدی: آمریکایی ها می گویند: اگر توافق نکنیم رژیم تحریم چندجانبه که ایران را پای مذاکره آورد، فرو می پاشد!
 
 فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی نیز به روند مذاکرات فعلی ایران با ۵+۱ اشاره کرد. وی قسمتی از یک متن منتشر شده در سایت دولت را به نمایش گذاشت که در آن گفته شده بود: نتیجه این مذاکرات مهم نیست بلکه نفس مذاکره ایران با امریکا اهمیت بیشتری دارد. ایزدی سپس از رفتارهای مسئولین انتقاد کرد و گفت: اینکه می گویند آب خوردن به مذاکرات گره خورده است، اقتصاد مقاومتی است؟
 
ایزدی با بیان اینکه باید دید چه نوع تفکراتی نسبت به انقلاب اسلامی در اذهان آمریکایی ها وجود دارد، گفت: می توان نخبگان سیاسی، سیاست مداران و مسئولان آمریکایی را در چهار گروه در این زمینه قرار داد که به علت مدت زمان اندک این همایش فقط به دو گروه اصلی اشاره می کنم.
 
وی ادامه داد: گروه اول افرادی هستند که مشهور به "نومحافظه کار"هستند؛ که متمایل به لابی صهیونیستی هستند؛ تفکر آنها این است که ایران دشمن است باید حکومتش سرنگون شود و روش سرنگونی جمهوری اسلامی را تحریم های گسترده و شکننده می دانند. گروه دوم که بیشتر معتقد به همان هدف گروه اول برای سرنگونی حکومت ایران هستند اما با شکل و تاکتیکی متفاوت؛ از نظر این گروه تحریم بیشتر جواب نداده است و نتیجه این سیاست این شده است که نه تنها جمهوری اسلامی سرنگون نشده است بلکه در عمل قدرتمندتر شده است؛ این گروه می خواهند راهکاری را انتخاب کنند که به هدف سرنگونی برسند.
 
ایزدی تصریح کرد: حضرت امام فرمودند آمریکایی ها نیازبه مذاکره دارند؛ در نامه اعضای پارلمان آمریکا به دولت این کشور آمده است که اگر مذاکرات راترک کنیم اولاً نمی توانیم برخی مراکز در ایران متوقف کنیم و دوماً اگر توافق نکنیم رژیم تحریم چندجانبه که ایران را پای مذاکره آورد، فرو می پاشد.
 
وی افزود: نکته جالب اینجاست که آمریکایی ها می گویند اگر توافق نکنیم رژیم تحریم ها فرو می پاشد اما برخی در داخل اعتقاد دارند اگر توافق کنیم تحریم ها سست می شود. اگر به تحلیل آمریکایی ها توجه کنیم توافق نکردن ما موجب سست شدن تحریم ها می شود؛ چرا که این تحریم ها غیر قانونی است.
 
 وی در پایان صحبت هایش به تحلیل امریکایی ها از تحریم پرداخت و به نقل از یکی از اندیشمندان امریکایی گفت: امریکایی ها گفته اند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رژیم تحریم ها فرو می پاشد در حالی که مسئولین ما اینگونه فکر نمی کنند.
 

 
پنل اقتصادی در روز دوم
 
پس از سخنرانی دکتر ایزدی پنل اقتصادی با حضور اقتصاد دانان کشور برگزار شد. دکتر عادل پیغامی به عنوان رییس پنل و دکتر بیژن عبدی، حجت الاسلام میرمعزی، دکتر احسان خاندوزی، دکتر موسی حقانی در این پنل حضور داشتند.
 
دکتر حقانی: علما در مبارزه با مصرف کالای خارجی پیش قدم شوند
 
دکتر حقانی کارشناس مسائل تاریخی به بیان برخی از حوادث تاریخی در وابسته کردن و مصرف کننده کردن ایران پرداخت. وی به دورانی اشاره کرد که یک پوند با یک ریال ایران برابری می کرد، اما پس از مرگ امیر کبیر، سیر هجوم کالاهای خارجی به ایران روانه شد. حقانی به اسناد تاریخی اشاره کرد که در آن اسناد آمده بود که انگلیسی ها به هیچ عنوان در ایران سرمایه گذاری نکنند و فقط کالای مصرفی در اختیار مردم قرار دهند. وی با اشاره به اینکه در ادامه این بحث  مطرح شد که اگر کالای خارجی را مصرف نمی کنیم، نیاز بازار را چه کنیم؟، گفت: بحث های مختلف مطرح شد، هم بحث صرفه جویی و هم اینکه ما برویم به سمت تولید کالاهای مورد نیاز مردم از قبیل منسوجات، اقمشه (قماش)، کاغذ و قلم و غیره که در آن زمان جزء ضروریات زندگی مردم محسوب می شد. رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران افزود: در همان موقع حمایت از سرمایه گذار داخلی به جد مطرح می شود و علما هم از ظرفیت های دینی استفاده می‌کنند تا مردم را متقاعد به مصرف کالاهای داخلی و ترک مصرف کالاهای خارجی کنند. حقانی در انتهای گفته هایش به بیان ماجرای نهضت تاریخی تحریم و تاسیس شرکت اسلامیه توسط علما و ظرفیت های علما در مبارزه اقتصادی با استعمار  پرداخت.
 
دکتر عبدی: تا مسئولین اشرافی گری را کنار نگذارند الگوی مصرف مردم عوض نمی شود
 
پس از وی نوبت به دکتر بیژن عبدی رسید. این کارشناس مسائل اقتصادی، الگوی انتخاب شده توسط مسئولین اقتصادی کشور را خشن ترین الگوی اقتصادی یعنی نئوکلاسیک دانست. عبدی این الگو را خشن ترین الگوی اقتصادی نسبت به مردم دانست و افزود: بین این تفکر و الگوی اقتصاد مقاومتی تفاوت های بسیاری وجود دارد. عبدی تاکید کرد: تا زمانی که سبک زندگی کارگزاران و مسئولان اشرافی باشد نمی توان از مردم انتظار اصلاح الگوی مصرف داشت و طبیعی است که بگویند اینکه می گویند مصرف بهینه داشته باشید و تقوا کنید می خواهند دست زیاد نشود. وی افزود: آنچه در عمل در این ۳۰ سال اتفاق افتاد این بود که تلاش شده بود، از غرب آنچه به عنوان علم اقتصاد شناخته می شود را در مقولات دینی وارد کنند و رنگ و لعاب اسلامی به آن بدهند.بسیاری از مسئولان هنوز توان ملی را باور ندارند و آن را به سخره می گیرند و گفته می شود که فقط در زمینه آبگوشت بزباش می توانیم حرف بزنیم؛ این حرفی است که زده شده است. این کارشناس اقتصادی گفت: فاصله بسیاری بین تفکر نوکلاسیک و تفکر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی وجود دارد و ورود به آن، کار بسیار سنگین،اما مبارک است. عبدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که داریم محدودیت ۴ ساله در دولت و مجلس است؛ از دولتی که ۴ سال برسرکار است و بیشتر می خواهند در دوره بعدی نیز بر سر قدرت بمانند نمی توان انتظار برنامه ۵ ساله داشت. وی افزود: اقتصاد مقاومتی شدنی است اما باید به موانعی که از سادگی از کنارش می گذریم توجه کنیم که اگر این موانع که یکی از اصلی ترین آنها جریانات فکری است رفع نشود در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی خیلی مشکل خواهیم داشت.
 
دکتر پیغامی: با یک گل بهار نمی شود؛ چرخ دنده های اقتصاد کشور همگام با اقتصاد مقاومتی نمی چرخد
 
دکتر پیغامی سومین سخنران این پنل بود. پیغامی، تحریم اقتصادی را آخرین تیر دشمن دانست و از نظام برنامه ریزی کشور به خاطر عدم مطابقت با الگوی اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد. وی با اشاره به اینکه خواست رهبری برای حل مشکلات اقتصادی کافی نیست، افزود: هیچ وقت با یک نفر و یک گل بهار نمی شود، با یک نفر ولو در بالاترین سطح، اگر سایر سیستم ها نخواهند اقدامی صورت نمی گیرد. کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به واسطه مقاومت توانستیم لایه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از دست استکبار نجات دهیم گفت: متأسفانه تنها در بحث اقتصاد است که سلطه بیگانه را در کشور شاهد هستیم. پیغامی بیان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند امور اقتصادی آخرین منزل دشمن است. اگر از این بحران به خوبی بیرون آییم دیگر دشمن امیدی ندارد.

وی در ادامه به بهره کشی در اقتصاد اشاره کرد و افزود: بهره کشی در لایه لایه اقتصاد ایران مشاهده می شود. به طور مثال کشاورز تولیدات خود را زمانی که به فروش می رساند، واسطه های زیادی بهره خوب می برند؛ یا به طور مثال در بحث مسکن نیز این بهره کشی لمس می شود. وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک گفتمان است افزود: این گفتمان هم به مفهوم زبانی، رسانه ای، ادراکی و ذهنی آن و هم به مفهوم واقعی آن که یک برنامه اقصادی است. وی در پایان به همکاری رسانه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی قبل از علم و دین و نقل، یک مفهوم عقلی است، هیچ بشر عاقلی را سراغ نداریم در دنیا که یک سازه ای را ساخته باشد و در حد توانش به فکر مقاوم سازی آن نباشد.
 
حجت الاسلام میر معزی: اثری از اقتصاد اسلامی در اقدامات دولت به چشم نمی خورد
 
حجت الاسلام میر معزی سخنران چهارم پنل اقتصادی بود. میر معزی اقتصاد مقاومتی را در تعامل با اقتصاد اسلامی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی در حقیقت پیاده کردن اقتصاد اسلامی در ایران است. وی اقتصاد مقاومتی را ابداع رهبری دانست و تاکید کرد: اینکه شخصی بخواهد بدون توجه به مبانی مورد تأکید ایشان اقتصاد مقاومتی را بر مبنای تحلیل های شخصی تفسیر کند، بی معناست. وی افزود: از زمانی که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، مطالعات در داخل کشور و بعد معادل سازی در خارج کشور آغاز شد و در این چند سال کتب و مقالاتی در این زمینه نوشته شد. میرمعزی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی الگویی الهام بخش از نظام اسلامی است، گفت: در مقالاتی که به این موضوع پرداخته اند یا می بینیم که اقتصاد غربی را الگوی مباحث قرار داده اند و سعی بر همانند سازی آن با اقتصاد مقاومتی دارند و یا از این عبارت که اقتصاد مقاومتی الگوی نظام اسلامی است به عنوان جمله تزیینی نوشته خود بهره گرفته اند و در تحلیل مطالب به همان ادبیات اقتصاد متعارف می پردازند. وی افزود: در حالی که حلقه اتصال اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی جایی عنوان نمی شود و به عنوان حلقه ای مفقوده در مقالات و پرداخت ها باقی می ماند.
 
میرمعزی تصریح کرد: اقداماتی که با عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان در حال انجام است، هیچ اثری از اقتصاد اسلامی ندارند، در حالی که اقتصاد مقاومتی در حقیقت پیاده کردن اقتصاد اسلامی در ایران است. میرمعزی با اشاره به شرایط حساس اقتصاد امروز کشور گفت: ما در شرایط موجود در بین تمامی اهداف اقتصاد اسلامی بحث توانمند سازی اقتصاد را به عنوان هدف اول داریم. وی افزود: ممکن است گفته شود برای اسلامی سازی اقتصاد، تعریفی از اقتصاد اسلامی نداریم در حالی که باید پاسخ داد اقتصاد اسلامی از ۳ رکن نشأت می گیرد، اول احکام فقهی ماست، دوم اخلاق اسلامی است و سوم سنت های الهی است. ما می توانیم اقتصاد را در ظرف اسلام، مقاومتی کنیم و با آموزه های اسلام ارائه طریق کنیم. وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی می گوییم اطلاح الگوی مصرف، یعنی تبدیل الگوی فعلی مصرف به الگوی مصرف اسلامی و به معنای اسلامی سازی الگوی مصرف در ایران است و در بحث استقلال با محوریت الگوی مصرف یعنی به گونه ای الگوی مصرفمان را تعیین کنیم که از خارج بی نیاز باشیم.
 
دکتر خاندوزی: اقتصاد ایران بالقوه توانمند و بالفعل شکننده است
 
دکتر خاندوزی نیز در این پنل به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: اقتصاد ایران بالقوه توانمند، بالفعل شکننده است. وی در بابت منشا شکنندگی اقتصاد گفت: جدی نبودن نظام اقتصادی و سیاسی در رهایی از وابستگی درآمد و هزینه دولت به خام فروشی نفت، وابستگی تجارت خارجی به دلار و یورو، وابستگی تولید به واردات واسطه ای و سرمایه ای، وابستگی مصرف به واردات و قاچاق و وابستگی نظام بانکی به خطوط اعتباری بانک مرکزی مد نظر است.کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: گزینه های کم هزینه در کوتاه مدت پیش روی دولت و فعالان و بانکها، فقدان راهبرد در اقتصاد بلند مدت و با ثبات، جزای غیر بازدارنده انتخاب های ضد اقتصاد ملی در نظام تصمیم گیری و تخصیص منابع، فساد باندی یا فردی از جمله علت های تداوم شکنندگی اقتصاد است.خاندوزی در ادامه به حامیان شکنندگی اشاره کرد و گفت: دولت ها و مجالس نزدیک بین و مایل به توزیع رانت، فعالان اقتصادی آسان طلب و مایل به کسب رانت(بنگاه ها و خانواده ها) از جمله این افراد هستند. وی در بیان اقتصاد سیاسی مقاومتی گفت: مشکل در سطح دانش(سیاست های کلان و بخشی مقاومتی) نیست. در سطح انگیزشی و اراده بازیگران برای تحول شرایط است. کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: موقعیت شکننده کنونی ناشی از رویه کنونی توزیع منافع و قدرت است. اگر بخواهیم محور تغییر نظام منافع را تغییر دهیم باید کاهش وابستگی را در دستور قرار دهیم و کاهش وابستگی به بیرون و کارایی درونی در مقابل گروه های منتفع از واردات، تقویت بخشی مولد در مقابل گروه های غیر مولد و سفته باز ، باید اصلاح شود.وی در ادامه به برخی مصادیق اصلاح اشاره کرد و گفت: دولت به جای چشم داشتن به درآمد خام فروشی و دست اندازی به منابع بانک مرکزی، باید به دنبال منابع درون زای پایدار و اصلاح نظام هزینه ای خود باشد. کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین بانک ها به جای پوشاندن ناکارآمدی خود از طریق مازاد برداشت، به اصلاحات درونی و تشدید نظارت ها و شفافیت تن دهند. همچنین نمایندگان مجلس به جای رویه کنونی فشار به مدیران دولتی برای پروژه های فاقد توجیه و معرفی افراد حوزه انتخابیه برای اشتغال و وام به ریل گذاری صحیح اقتصاد مقاومتی بپردازند. خاندوزی تأکید کرد: از دیگر اصلاحات این است که دولت از شرکت های دولتی و صندوق ها و ... به مثابه حیاط خلوت توزیع رانت استفاده نکند. همچنین نهادهای عمومی غیر دولتی یا وابسته به ارگان نظامی باید از فعالیت های غیر مولد و غیر شفاف پرهیز کنند. وی گفت: تنها با تن دادن به دشواری های اقتصاد سیاسی مقاومتی است که فرامین اقتصاد مقاومتی به واقع تحقق می یابد. در این صورت زمینه انفعال درعرصه بین المللی جای خود را به زمینه اقتدار خواهد داد. بدون این اصلاح و بدون مقاوم سازی اقتصاد ژست اقتدار سیاسی نیز تداوم نخواهد یافت.
 
دکتر حسین زاده: چرا زندگی همه اقشار وابسته به مذاکرات است؛ سیاست های دولت ریاضتی است نه مقاومتی
 
دکتر حسین زاده استاد دانشگاه دریک امریکا به صورت ویدیو کنفرانس در این همایش حضور پیدا کرد. حسین زاده سیاست های دولت روحانی را نئولیبرال ریاضتی دانست و  افزود: این نوع عملکرد اقتصادی موجب تعمیق رکود و وابسته تر شدن ایران خواهد شد. استاد دانشگاه امریکا به خاطره حضور چند ماهه اش درایران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته که به ایران آمدم دیدم همه مردم حتی کشاورزان نگران نتیجه مذاکرات هسته ای هستند. این موضوع برایم خیلی جالب بود که چرا زندگی مردم وابسته به نتیجه مذاکرات است. وی گفت: مردم نگران بودند که با این سیاست وضعیت نه تنها بهتر نمی شود بلکه ممکن است هیچ دری به روی مردم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی گشوده نشود. حسین زاده با اشاره به نگرانی مردم از واردات بی رویه کالا به ایران افزود: بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که اقتصاد ایران اقتصاد ریاضتی است و کمتر شبیه اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به افزایش بودجه های رفاهی عمرانی، استفاده از ارزش افزوده از طریق افزایش تولید ملی و تقویت بخش کشاورزی اشاره بسیاری داشتند اما متاسفانه دولت روحانی سیاست نئولیبرال را پیش گرفته است. حسین زاده تأکید کرد: سیاست اقتصادی دولت روحانی مقاومتی نیست و این سیاست نئولیبرالی موجبات ضعیف تر شدن و وابسته تر شدن اقتصاد ایران به بیگانه را فراهم کرده است. وی افزود: با سیاستی که دولت روحانی دنبال می کند رکود اقتصادی روز به روز بیشتر و با کاهش بودجه های راهسازی، کاهش بودجه های عمرانی، کاهش ظرفیت های تولید و کاهش قدرت خرید مردم زندگی مردم روز به روز ضعیف تر می شود و تولید کننده نمی تواند به افزایش تولید بیشتر به دلیل نبود تقاضا فکر کند.
 
سرلشکر ایزدی در اختتامیه همایش: اقتصاد مقاومتی تضمین کننده امنیت پایدار کشور است
 
سرلشکر ایزدی، معاونت راهبری و اشراف فرماندهی کل قوا در ستاد کل نیروهای مسلح سخنران اختتامیه بود.
 
سرلشکر ایزدی تصریح کرد: موضوع امنیت ملی را نباید ملی خطاب کنیم چون موضوع ما کشور ایران نیست بلکه هویت ما در انقلاب اسلامی است، پس می توانیم عبارت امنیت همه جانبه را استفاده کنیم که یکی از نیازهای جامعه ماست و این امنیت همه جانبه به همه ارکان قدرت معطوف می شود.
 
وی افزود: امنیت یعنی صیانت از ارزشها و در نگاه قدرتی که امروز مقابل ماست برای حفظ ارزشهای خودشان نگاه جامع دارند و در فضای نظریه پردازی به این موضوع پرداخته اند و به آن عمق بخشیده اند.
 
وی اظهار کرد: رکن اقتصادی ما پشتوانه ارزشی انقلاب است و آنها در مصاحبه های خود بیان می کنند که به دنبال یک حرکت استراتژیک هستند که بر کشور غلبه کنند.
 
 وی تاکید کرد: آنها بیان می کنند به گونه ای پیش می رویم که در سال ۲۰۱۶تمام جهان را فراتر از اینترنت رصد خواهیم کرد.
 
 سرلشکر ایزدی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در پیچ تاریخی هستیم گفت: باید بدانیم تمدن مسلط بر جهان غرب در حال افول است و تمدین نوین بر فضای معنویت در حال رشد است. باید به این موضوع توجه کنیم. این فرصت تاریخی که ایجاد شده جز بر اساس آن مبانی فرا نظری در حوزه نظریه پردازی مرتبط با انقلاب اسلامی است. یعنی باید در یک فضای پارادایمی جدید به موضوع توجه کنیم.
 
 وی بیان کرد: اقتصاد جهانی در فضایی است که در همین زمان بیش از ۵۷تریلیون دلار بدهی دارند و در ۲۰۲۰ این رقم به ۷۵ تریلیون دلار می رسد. در زیست بوم جهانی، فرهنگ جهانی نیز در شرایط بحران است.
 
سرلشکر ایزدی با بیان اینکه تجربه کره شمالی درون گرا و درون زا و تجربه روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق برون زا و برون گرا بوده، گفت: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون زا و برون گرا می دانند و در این رابطه باید به دستاوردهای بدیعی که انقلاب اسلامی دارد بپردازیم.
 
سرلشکر ایزدی تصریح کرد: در بحث اقتصاد توجه به اقتصاد مقاومتی لازم است البته با توجه به ویژگی هایی که مقام معظم رهبری تدوین فرمودند. این همان است که در دوران انقلاب امام خمینی(ره) عمل می کرد.
 
وی افزود: دستاوردهای بزرگ جنگ تحمیلی مبتنی بر فضای انقلاب اسلامی، فضای معناگرایی، فضای کار و مدیریت جهادی و فضای اتکا بر معنویت و نیروی انسانی متعهد بود. ما در فضای اقتصاد کشور با نام اقتصاد مقاومتی باید در چنین فضایی کار کنیم.
 
سرلشکر ایزدی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در فضای اقتصادی، به صورت ساختاری و نمادسازی مبتنی بر مسیری که انقلاب اسلامی پیشرفت کرده است به پیش برویم و موضوع اقتصاد مقاومتی را به جلو ببریم که این رویه امنیت پایدار ما را تضمین می کند.