به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین طی روزهای گذشته وزیر صنعت ،معدن وتجارت گفته بود که یارانه تولید به دست ما نرسیده این درحالی است که سخنگوی دولت اظهارات وی را رد کردو گفت که تولید فقط صنعت و معدن نیست بلکه کشاورزی وحمل ونقل هم هست و یارانه به این بخشها رسیده است .
 
دراین حال انچه ناگفته پیداست اینکه یارانه تولید بخش مهمی از یارانه هاست که در دولت قبل به طور کلی فراموش شده بود ودولت یازدهم  وعده داد درمرحله دوم یارانه ها این بخش را احیا کند اما واقیعت این است که دراین دولت نیز یارانه تولید در دست اندازهای زیادی افتاده و دولت که با کاهش قیمت نفت و درامدهای ناشی از ان مواجه شده حتی برای پرداخت یارانه نقدی نیز دچار مشکل شده است .
اما باید به این نکته نیز توجه داشت که یارانه تولید برای جلوگیری از خسارتهای وارده به تولید کنندگان وکمک به انها درمقابل افزایش قیمت حاملهای انرژی درنظر گرفته شده این درحالی است که وضعیت تولید طی سالهای اخیر به شدت رو به وخامت گذاشت تا جایی که هم اکنون رکود موجود باعث شده تا یا واحدهای تولید ی تعطیل شوند یا با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه دهند.
*** یارانه تولید باید تزریق شود
درهمین راستا معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت چندی پیش از پیشنهاد یارانه 2هزار میلیارد تومانی برای بخش صنعت و معدن خبرداد .یارانه ای که قرار است در قالب سودتسهیلات به واحد های صنعتی اختصاص پیداکند.اما این یارانه سال گذشته هم تصویب شد و تولید کنندگان به رغم پیگیری های فراوان نتوانستند به آن دست پیدا کنند.نمایندگان مجلس معتقدند که اگر دولت به تولیدکنندگان توجه نکند و یا تزریق منابع مالی با کندی صورت گیرد ،‌کاهش ظرفیت بنگاه های صنعتی منجر به تعطیلی واحدها خواهد شد.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت هم گلایه ها ی در عدم پرداخت پول کرد ولی یارانه بخش صنعت و معدن به میزان هزار و 200 میلیارد تومان به دست تولیدکنندگان نرسید.حال پیشنهاد وزارت صنعت برای دریافت یارانه سال جاری  به کارگروه یارانه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی رفته است .این خبربرای تولید کنندگان جذابیت گذشته را ندارد چرا که معتقدند این یارانه پرداخت نخواهد شد.در این خصوص نیز نمایندگان مجلس معتقدند که اگر دولت به تولیدکنندگان توجه نکند و یا تزریق منابع مالی با کندی صورت گیرد ،‌کاهش ظرفیت بنگاه های صنعتی منجر به تعطیلی واحدها  خواهد شد.
بهروز نعمتی عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد یارانه 2هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن در کارگروه یارانه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت:سال گذشته طبق بودجه 93  برای تولید کنندگان یارانه در نظر گرفته شد اما به دلیل مشکلات مالی دولت و به خصوص کاهش قیمت نفت ، دولت نتوانست یارانه تولید را پرداخت کند.وی افزود:تولید کنندگان به لحاظ شرایط تحریم وضعیت خوبی ندارند لذا یارانه تولید می تواند عاملی باشد برای آنکه میزان تولید فعلی حفظ شود.به هر ترتیب همانگونه که درآمارها دیده شده است ، اغلب بنگاههای صنعتی با 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند.
وی با بیان اینکه کشور با مشکل بیکاری روبرو است و در این خصوص رشد تولید می تواند چاره ساز باشد افزود:واحد های صنعتی موجود می توانند یک میلیون شغل جدید ایجاد کنند ازاینرو اگر نقدینگی واحد های صنعتی تامین شود رشد اشتغال دور از دسترس نخواهد بود.وی گفت:تولید کنندگان برای آنکه فعالیت های خود را توسعه دهند و افزایش ظرفیت تولید به سال های قبل از91 بازگردد باید تزریق مالی صورت گیرد.در غیر اینصورت در سال جاری هم به دلیل برداشته نشدن کامل تحریم ها بنگاه های صنعتی مشکلاتی را خواهند داشت.
عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد:درست است که دولت درتزریق منابع مالی محدودیت های دارد اما این امر نباید مانع کمک به تولید کنندگان شود.سال گذشته تولید کنندگان منتظر حمایت های دولت بودند ولی به رغم آنکه اقتصاد مقاومتی محور فعالیت ها بود تولید کنندگان با امتیاز ویژه ای روبرو نشدند.
نعمتی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه دولت در مقطع فعلی توان کمک به صنعتگران را ندارد باید فضای فراهم شود که حداقل در نیمه اول سال جاری واحد های صنعتی به منابع مالی جدید دسترسی پیدا کنند .به همین دلیل دولت در ماه های ابتدایی سال باید تکلیف یارانه ثروتمندان رامشخص کند.وی گفت:اگر یارانه دهک های بالای جامعه حذف شود می توان منابع آن را تولیدکنندگان واقعی کشور داد و البته در این خصوص بنگاه های صنعتی که در آستانه تعطیلی هستند و یا به علت نبود تسهیلات مالی به بهره برداری نرسیدند باید در اولویت قرار گیرند.
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در خصوص یارانه تولید و عدم تحقق آن در سال گذشته  به خبرنگارخبرگزاری خانه  ملت گفت:در بودجه سال جاری میزان یارانه ای که باید به بخش تولید اختصاص پیدا کند امده است لذا دولت مکلف به اجرای آن است.
وی افزود:یارانه ای که سال گذشته به میزان 10 هزار میلیارد تومان تصویب شد و به تولید کنندگان اختصاص پیدا نکرد  قابل تزریق در سال جاری نیست.امسال نیز یارانه تولید با کاهش 50 درصدی به 5هزار و 200 میلیارد تومان رسید لذا دولت باید تزریق پول را انجام دهد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:بخش تولید باید در اولویت حمایت قرارگیرد درغیراینصورت میزان تولیدات صنعتی در سال جاری مجددا کاهش خواهد یافت.وزارت صنعت در حالی امیدوار به ماه های آینده و حضور سرمایه گذاران خارجی است که تولید کنندگان از عدم حمایت دولت گلایه دارند.وی تصریح کرد:واحد های صنعتی با کمبود نقدینگی روبرو هستند و به رغم تمام وعده ها بانک ها انقباضی عمل می کنند.بر این اساس دولت باید برای تزریق منابع مالی به واحد های صنعتی کمک کند.
وی خاطرنشان کرد:مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی باید برطرف شود تا تولید رونق بگیرد.در شرایط حاضر،‌ بازار با رکود شدیدی روبرو است اگر برای حل این وضعیت فکری نشود تولیدات صنعتی کاهش تولید بیشتری را تجربه خواهد کرد.
***یارانه تولید پرداخت نشد
درهمین حال نماینده مردم رودبار در مجلس گفت: هنوز هیچ یارانه‌ای به بخش تولید پرداخت نشده و نه تنها در سال جاری این اتفاق نیفتاده است بلکه سهم یارانه تولید در سال‌های گذشته نیز پرداخت نشده است.
عطاءالله حکیمی خاطرنشان کرد: انتقادی که به تیم اقتصادی دولت می‌شود توجه بیش از حد به ظرفیت‌های خارجی و معطوف شدن به توافق با غرب است و به نظر می‌رسد دولت بیش از حد دل به توافق هسته‌ای بسته است.
وی افزود: توان داخلی ظرفیت این را دارد که با توجه ویژه بسیاری از مشکلات حوزه اقتصاد را حل کند و چرخ اقتصاد را به حرکت بیاندازد، اما با گذشت دو سال از دولت اتفاق جدی و ملموسی در این حوزه نیفتاده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: تنها اتفاقی که در اقتصاد افتاده کنترل تورم در کشور است که تکیه دولت به آن نیز بسیار ملموس است که این امر نیز یک موضوع پیچیده و بسیار تأثیرگذار نیست چرا که دولت با کنترل نقدینگی و اتخاذ سیاست‌های انقباضی از سوی بانک مرکزی توانسته است به نوعی تورم را کنترل کند.
وی ادامه داد: دولت دو سال فرصت دارد تا با توجه به توان داخلی و بالفعل کردن ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی در مسیر توسعه اقتصادی حرکت کند و با برنامه‌ریزی اصولی و اعتماد به توان داخلی می‌توانیم در آینده شاهد گشایش اقتصادی باشیم.
درهمین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس و کمیسیون اقتصادی بر اساس وظایف قانونی خود بند بند قانون بودجه 94 را در مسیر اجرا پیگیری می‌کنند و بر این اساس با جدیت موضوع پرداخت یارانه تولید را نیز دنبال خواهند کرد.
محمدسعید اربابی با اشاره به تاکید قانون بر توجه به صنعت، گفت: طبق قانون هدفمندی و قانون بودجه دولت موظف است منابعی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و قطعا این موضوع باید شکل اجرایی به خود بگیرد؛ چرا که مر قانون بر آن تاکید کرده است.
وی افزود: هنوز گزارشی در مورد اعطای تسهیلات در قالب یارانه تولید به بخش صنعت به مجلس ارائه نشده است و با گذشت چند ماه از سال هیچ اقدامی در این حوزه صورت نگرفته است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مسیر تحقق یارانه تولید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز باید همکاری بیشتری داشته باشد چرا که به نوعی بار اجرایی این بخش از قانون بر عهده این سازمان است، اما آنچه که به نظر می‌آید دولت قصد انجام چنین کاری را دارد و وزیر صنعت نیز بارها بر این نکته تاکید داشته‌اند، اما ممکن است کمی با تاخیر اتفاق بیفتد.
*** يارانه توليد گم شده است
درهمین حال و در گزارش دیگری آمده است ، نعمت زاده وزیر صنعت می گوید ما هر بار گفتیم یارانه تولید ، آقای نوبخت با خنده از کنارش گذشت یا اینکه سهم تولید را یارانه نقدی بلعیده است دست آخر اینکه دولت مشکل بودجه دارد و به همین علت یارانه تولید نقد نشده است.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این باره می گوید : تولیدکننده ها قرار نیست یارانه بگیرند چیزی هم نیست یک مقدار در بودجه امسال دیده شد که به بخش صنعت کمک شود.وی می افزاید : هزار و 200 میلیارد تومان دولت تصویب کرد اما هنوز تامین نشده است .
اما دولت که زیر بار پیاده کردن اقشار مرفه از قطار یارانه نقدی نرفته است اصرار دارد که یارانه تولید پرداخت شده است آن هم در قالب یارانه تسهیلات بانکی.
نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پاسخ به انتقادهای وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، تحقق نشدن یارانه تولید را نه قصور دولت بلکه کوتاهی وزارت صنعت در معرفی واحدهای تولیدی عنوان کرده بود .
نوبخت در این باره می گوید : برای تولید هم رقم مناسبی را اختصاص دادیم اما چون ما تولید را به صورت یارانه تسهیلات خواهیم داد این یارانه در همان روز اول پرداخت نمی شود بلکه دستگاهها و واحدهای تولیدی از این محل تسهیلات می گیرند و در موقع بازپرداخت بخشی از سودشان را به صورت یارانه گاها پرداخت می کنیم .
وی می افزاید : پنج هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای این کار در نظر گرفته شده است که همراه مسئله بهبود اشتغال و بهبود وضعیت حمل و نقل این تعهد انجام می شود.
امسال تولیدکنندگان در لیست هدفمندی یارانه ها قرار دارند اما این بار وزیر صنعت می گوید یارانه تولید نقد نشده است البته این سخن نعمت زاده اظهر من الشمس است چون آنطور که نوبخت می گوید این ماه برای بیش از 76 میلیون نفر یارانه نقدی واریز شده است ، پس قطعا دولت برای رساندن دخل و خرج هدفمندی به یارانه های نقدی هم با مشکل مواجه است چه رسد به یارانه تولید.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت می گوید : از یارانه ای که امسال در بودجه به پای تولید نوشته شده است تا حالا چیزی دست ما را نگرفته است.
وی می افزاید : در فاز نخست هدفمند کردن یارانه ها تصمیم بر این بود که 30 درصد از یارانه یا وجوهی که وصول می شود در اختیار تولید قرار گیرد ، متاسفانه یک ریال هم تحقق پیدا نکرد .
نمعت زاده می گوید: خود ما به عنوان عضو دولت تصویب کردیم که یارانه تولید داده شود اما چون کل دریافتی دولت از این محل از نفت ، گاز ، برق و سایر زمینه هایی که افزایش قیمت داده شده بود معلوم بود بنابراین چیزی ته کاسه نماند ،نه اینکه ما عرضه نداشته باشیم بگیریم اصلا چیزی نبود که بگیریم .
نعمت زاده می گوید : بالاخره دکتر نوبخت مکلف شد که امسال این را به صورت یارانه تسهیلات به صنایع بدهد وی در سال جاری نامه ای به بانک صنعت و معدن نوشت که این را وام بدهد اما بانک اعتماد ندارد که من نمی توانم به مردم وام بدهم و گرفتار شوم اگر شما ندادید چی؟
گلایه وزیر صنعت دوباره با مخالفت نوبخت مواجه شد که در نشست خبری با رسانه ها گفت : یک بخش از مسائل تولید مربوط به صنعت است بخش دیگر مربوط به کشاورزی و حمل و نقل است.
وی افزود : ما برای تولید امسال 400 میلیارد تومان دادیم که گفته شد وزیر صنعت آن را تایید نکرد در حالیکه من نامه وزیر را مبنی بر تخصیص یارانه تولید دارم و در این خصوص سوء تفاهمی پیش آمده بود.
***پرداخت ناقص و مبهم یارانه تولید
درهمین حال و درمقابل اظهارات نوبخت معاون رییس جمهور ،رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه دولت معتقد است منابع محدودی دارد و قادر به پرداخت تمام سهم تولید از منابع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها نیست، گفت: باید محافظه‌کاری‌ها کنار گذشته شود و سهم تولید پرداخت گردد.
حمیدرضا فولادگر، در رابطه با جلسه کمیسیون صنایع که به منظور بررسی یارانه تولید با حضور وزیر صنعت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شده بود، به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه نوبخت به بیان گزارشی در مورد چگونگی تخصیص یارانه به بخش تولید پرداخت .
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس اضافه کرد: آقای نوبخت در این جلسه تأکید داشتند که دولت با توجه به محدودیت منابع نمی‌تواند تمام تعهدات خود را در پرداخت یارانه نقدی، یارانه تولید و اشتغال و مسکن براساس بودجه سال ۹۴ داشته باشد. اما تمام تلاش خود را می‌کند تا در حد توان بتواند تعهدات خود را در قبال واحدهای تولیدی انجام دهد.
فولادگر با اشاره به اینکه توضیحات نوبخت در این جلسه برای نمایندگان کمیسیون صنایع قانع‌کننده نبود، تصریح کرد: به هرحال براساس قانون و منابع پیش بینی شده باید سهمی از منابع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص پیدا می‌کرد که علی‌رغم توضیحات رئیس سازمان برنامه‌ریزی هنوز واحدهای تولیدی به صورت ملموس شاهد پرداخت این یارانه‌ها نبوده‌اند.
وی در ادامه ضمن بیان اینکه نمایندگان کمیسیون صنایع معتقدند امسال دولت باید به تعهدات خود در یارانه تولید در پرداخت یارانه تولید عمل کند، گفت: باید محافظه‌کاری‌ها کنار گذاشته شود چرا که در هر مقطع برخی از موضوعات همانند انتخابات نمایندگان مجلس و یا موارد دیگر باعث می‌شود تا برخی از تعهدات دولت تحت‌الشعاع این مسائل قرار گرفته و با ابهاماتی همراه گردد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس اضافه کرد: به اعتقاد نوبخت محدودیت منابع امسال هم باعث می‌شود تا سهم تولید در چارچوب ارقام تعیین شده پرداخت نگردد. اما نمایندگان مجلس معتقدند دولت باید سهم تولید را از منابع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند چرا که حمایت از واحدهای تولیدی نقش موثری در بهینه‌سازی اقتصاد کشور و رفع مشکلات آن دارد.
دراین راستا همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه تولید غیرشفاف و سخنان وزیر صنعت،معدن و تجارت گواه بر این موضوع است، گفت: پرداخت یارانه تولید می‌تواند نقدی یا غیرنقدی باشد،اما باید تعریف شده و ضابطه‌مند اجرا شود.
حسین گروسی ،درپاسخ به این سوال که آیا سهم تولید از درآمدهای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و آزادشدن قیمت حامل‌های انرژی پرداخت شده است، گفت:پرداخت یارانه تولید باید قانونمند باشد و دولت سهم تولید ازهدفمندسازی یارانه‌ها را با هرروشی می‌خواهد بپردازد،اما باید تعریف شده باشد.
نماینده مردم شهریار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه تولید می‌تواند به صورت نقدی  و یا غیرنقدی مانند تسهیلات بانکی و یا قسمتی از حق بیمه تامین اجتماعی باشد،اظهارداشت: اگر به این صورت پرداخت شود و این پرداخت تعریف شده باشد، قطعا قابل قبول است.
وی افزود:اگر پرداخت یارانه تولید بدون ضابطه باشد، به صنعت آسیب وارد خواهد کرد و صنایعی بودند که به عنوان یارانه مبالغی را دریافت کرده‌اند، اما افزایش تولید و بهره‌وری را شاهد نبودیم.
گروسی تاکید کرد: اگر پرداخت یارانه تولید تعریف شده باشد، مثلا دولت می‌تواند به عنوان بخشی از حق بیمه سازمان تامین اجتماعی  و یا مشوق‌هایی مانند کمک و یارانه سود تسهیلات بانکی بپردازد و حتما نباید به صورت نقدی باشد و اگر غیرنقدی پرداخت شد، باید روشن و شفاف باشد.
عضوکمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه صنعت غیرشفاف است و سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت گواه براین موضوع است،گفت:اگر گارگاه و یا کارخانه‌ای تعدادکارگر و میزان تولید خود را افزیش داد،بهتر است یارانه تولید به صورت مشوق‌هایی مانند حق بیمه تامین اجتماعی و... پرداخت شود.
وی دراین خصوص که دولت اعلام کرده‌است یارانه تولید به صورت غیرنقدی( یارانه تسهیلات بانکی) پرداخت شده است،بیان کرد: اگر چنین است باید شفاف و تعریف شده باشد و اینکه براساس چه ضوابطی پرداخت شده است.
گروسی تصریح گرد:مثلا اگر کارگاهی،تولید خود را دوبرابر کرد و یا تعداد کارگران را افزایش داد،به او پرداخت می‌کنند و نباید این گونه باشد که هر فردی توانست بگیرد و فردی که نتوانست، نگیرد و پرداخت غیرنقدی می تواند مشوقی برای رشد صنعت باشد.
وی گفت:اگر یارانه به صورت غیرنقدی باشد باعث افزایش رقابت پذیری می شود و اگر یارانه تولید پرداخت نشود، آثار آن در نرخ تورم و بیکاری نمایان خواهد شد و امیدواریم قانون اجرای شود و دولت بتواند یارانه سهم تولید را با توافق وزارت صنعت،معدن و تجارت به هر شیوه که تعریف می‌کنند، پرداخت شود تا واحدهای تولیدی بتوانند توان بهتری را پیدا کرده و رقابتی شوند.
گروسی اظهارکرد:انتظار داریم یارانه بخش تولید شفاف و روشن پرداخت شود و تولیدکنندگان بدانند در چه صورت می توانند از یارانه و مزایای آن مانند کمک درحق بیمه تامین اجتماعی و یارانه سود تسهیلات بانکی استفاده کنند،اما این اعلام نشده واگر قرار است کمکی شود به کسانی باشد که تولید بیشتر و توانمندی خوبی از خود نشان دهند.
به گفته وی، پرداخت یارانه تولید شاید به صورت نقدی نبوده و در قالب حمایت های دولتی بوده است،اما وزیر صنعت،معدن تجارت گفته اطلاعی ندارم و قطعا باید دراین راستا همانگی لازم با وزارتخانه مربوطه انجام شود.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:اگر پرداخت یارانه تولید با نظر وزارت صنعت،معدن و تجارت نباشد و هماهنگی لازم به عمل نیاید؛ افرادی یارانه را دریافت خواهند کرد که حق دریافت نداشته و تولیدکننده‌ای که باید یارانه می‌گرفت،نگرفته است.