به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجو محمد فرهادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی اظهار داشت: فرصت‌های مطالعاتی مناسبی در بخش صنعت کشور وجود دارد ولی این فرصت‌ها باید تبدیل به برنامه اجرایی شود. در عین حال، باید شرایطی فراهم شود که سالانه حداقل 100 نفر از استادان و خبرگان دانشگاهی، در بخش صنعت کشور فرصت مطالعاتی پیدا کنند.
 
وزیر علوم در ادامه افزود: این نخبگان دانشگاهی باید فرصت یابند تا در کنار دانشجویان خود در محیط‌های صنعتی حضور یافته و پروژه‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکترای خود را در این عرصه تکمیل کنند.
 
فرهادی تصریح کرد: رفتن به سمت همکاری هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت باعث می‌شود تا نسل سوم کارآفرینی در کشور که ارتباط مستقیمی با دانشگاه و صنعت دارد، شکل گیرد، البته دانشگاه‌های صنعتی اگر با بخش صنعت مرتبط نشوند، نمی‌توانند مسیر تعالی را طی کنند. بنابراین در آینده دانشگاه‌ها باید بیشتر در صنعت حضور یابند و از مطالعه و تحقیق خود به نفع تولید بهره‌گیرند.
 
وی افزود: از کنار پروژه طراحی تا تولید خودروهای برقی و هیبریدی که میان ایران خودرو با دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر اجرایی خواهد شد، ده‌ها پروژه دیگر می‌توان استخراج کرد که هم به نفع تولید و هم به نفع دانشگاه است.
 
همچنین در این مراسم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: ما مصمم هستیم که سیاست پسندیده ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنیم، اگرچه از ابتدای انقلاب تاکنون، این ارتباط وجود داشته، اما باید کاربردی و با یک حرکت جهشی همراه باشد.
 
وی افزود: معتقدیم که ارتباط فکری، فیزیکی و کاری بین صنعت و دانشگاه باید برقرار شود، نه اینکه کار در حد نامه و بخشنامه باقی بماند، چراکه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها تنها 5 درصد در پیشرفت کار موثر است. این یک ضرورت است و اگر بر روی آن تمرکز و اقدام جدی انجام ندهیم، حتما عقب خواهیم ماند، ضمن اینکه توان فکری دانشگاه‌ها، می‌تواند صنعت را پشتیبانی کند.