به گزارش پارس به نقل از بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، این بنیاد با ارایه‌ الگویی کارآمد در جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، کارآفرینان بومی بسیاری را در سراسر کشور تشویق به سرمایه‌گذاری در این مناطق کرده است.

بنیاد برکت از طریق این شیوه‌ِ کارآفرینی در مناطق محروم تمامی استان‌های کشور تا خردادماه در 209 طرح اقتصادی را مشارکت داشته که تاکنون برای اجرای آن‌ها حدود 31 هزار و 860 میلیارد ریال مشارکت مالی کرده است. 

اجرای این طرح‌ها بیش از 854 روستا در کشور را پوشش می دهد و حدود 135 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

این بنیاد عام‌المنفعه به منظور سهولت در سرمایه‌گذاری و نظارت دقیق‌تر بر پروژه‌های کارآفرینی در مناطق محروم تحت پوشش خود، کشور را به دو بخش یک و دو تقسیم کرده است.

روح‌الله امیدی معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری بخش دو بنیاد برکت توضیحاتی در خصوص شیوه و مدل کارآفرینی بنیاد، نحوه‌ِی گزینش پروژه‌ها، شکل مشارکت با کارآفرینان و خروج از پروژه‌ها ارایه داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* ابتدا مختصری در رابطه با شیوه‌ی کارآفرینی بنیاد برکت در مناطق محروم توضیح دهید؟

مدل بنیاد برکت به این ترتیب است که ما وارد مشارکت با کارآفرینان بومی در پروژهای تولیدی در مناطق محروم و کم برخوردار شده و این همراهی تا مرحله‌ِی توانمندسازی کارآفرین بومی و اشتغال‌زایی پایدار ادامه خواهد داشت. بعد از 5 سال از پروژه‌ها خارج شده و کل آن را به کارآفرین بومی واگذار خواهیم کرد.

*محدوده‌ مشارکت بنیاد برکت تا چه میزان است؟

بنیاد برکت حداکثر 49 درصد در پروژه‌های کارآفرینی مشارکت می‌کند و 51 درصد مابقی در اختیار کارآفرین بومی است؛ چرا که به باور ما کسی که طرح و ایده را به منظور تجاری‌سازی وارد بنیاد برکت می‌کند، بهترین شخص برای اداره‌ آن مجموعه است.

البته از طرفی ما کم‌تر از 33 درصد هم مشارکت نمی‌کنیم، زیرا می خواهیم یک صندلی هیئت مدیره را در اختیار داشته باشیم، لذا میزان مشارکت ما بین 33 تا 49 درصد متغییر است.

*بعد از واگذاری وضعیت چگونه است، آیا حمایت های بنیاد برکت از کارآفرینان به اتمام می‌رسد؟

بالطبع پس از واگذاری بنیاد عضوی در هیئت مدیره نخواهد داشت، اما این موضوع به این مفهوم نیست که وقتی شرکتی واگذر شد، بنیاد ارتباطی دیگر با آن نخواهد داشت، بلکه ما سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد، به کارآفرین بومی کمک کنیم به عنوان مثال شرکت واگذار شده‌ی ما به تولید بتن سبک اشتغال دارد و ما با یک کارآفرین جدید وارد مشارکت شده‌ایم که از قضا نیاز به بتن سبک دارد. لذا ما این نیاز را از شرکای قبلی خودمان تأمین خواهیم کرد و با برقراری چنین ارتباطاتی موجب هم‌افزایی پروژه‌ها خواهیم شد. لذا مشاوره و سایر کمک‌های ما ادامه خواهد داشت.

از طرفی شیوه‌ خروج ما از پروژه‌های مشترک به شکل تدریجی و نقد و اقساط است و کل ارزش مالی سهام واگذاری به طور نقد از طرف مقابل اخذ نمی‌شود و معمولاً مهلت بازپرداخت آن منوط به مفادی است که در آیین واگذاری قرارداد دو طرف لحاظ شده است. به واسطه‌ی این موضوع ارتباط بنیاد برکت و شرکای خصوصی هم‌چنان ادامه دارد و ما در کنار کارآفرین هستیم.

*بنیاد در زمان مشارکت در پروژه‌ها، غیر از منابع مالی چه کمک‌های دیگری به کارآفرینان ارایه می‌دهد؟

یک سری ابزارهای نظارتی و کنترلی در بنیاد برکت در این مدت تعریف شده که در راهبری شرکت‌ها توسط کارآفرینان بسیار کمک‌کننده و مؤثر است. بنیاد برکت با توجه به اعتباری که دارد به شرکت‌ها در گرفتن تسهیلات کمک می‌کند. از طرفی برای هر پروژه یک نماینده معرفی می‌کند که در زمینه‌ ارایه‌ مشاوره‌ها و اخذ تسهیلات به کارآفرینان کمک می‌نماید. علاوه بر این، اگر راهبری پروژه‌ِ تولیدی نیاز به کمک‌های آموزشی و فنی هم باشد، ما مضایقه نخواهیم کرد.

*مبنای شما برای گزینش پروژه‌ها  و کمک به کارآفرینان بومی چیست؟

اولین مسئله این است که طرح از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشد. چرا که اگر طرح فاقد چنین توجیهی باشد،  یکی از مهم‌ترین اهداف ما که بحث ایجاد اشتغال پایدار است محقق نخواهد شد. چنان‌چه پروژه‌ اقتصادی نباشد، بالطبع بعد از یک مدت متوقف شده و افرادی که اشتغال داشتند، بیکار خواهند شد. لذا برای آن‌که هدف ما در زمینه اشتغال‌زایی محقق شود حتماً طرح باید از توجیه اقتصادی لازم برخوردار باشد. این موضوع توسط تیم اقتصادی ما در مناطق مختلف بررسی می‌شود و این افراد توجیه‌پذیر بودن طرح را تأیید می‌کنند.

یکی دیگر از ملاک‌های ما برای انتخاب پروژه این است که طرح باید منطبق بر مزیت‌های منطقه باشد. مثلاً در جنوب کشور ممکن است طرح شیلات مزیت نسبی منطقه‌ای ساحلی باشد، و کشاورزی یا دامداری در مناطق دیگر مزیت نسبی برای پروژه‌ها محسوب شوند. از سویی دیگر، هدف غایی ما محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته کشور است و لذا پروژه‌های مورد گزینش باید در چنین مناطقی واقع شده باشند.

 *نحوه‌ معرفی شرکت‌ها به بنیاد برکت چگونه است و این کار از چه طریق انجام می‌شود؟

ما در استان‌ها کمیته سرمایه‌گذاری تشکیل داده‌ایم که ریاست آن بر عهده‌ی معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار است. اعضای این کمیته علاوه بر معاون استاندار، رییس سازمان صنعت و تجارت استان، رییس جهاد کشاورزی استان و نماینده‌ی بنیاد برکت و مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند. این افراد اعضای ثابت کمیته‌ها هستند، اما به فراخور جلسات و طرح‌هایی که به کمیته‌ها معرفی می‌شوند، افراد دیگری هم به کمیته دعوت می‌شوند. طرح ها از طریق این کمیته بررسی شده و پس از تأیید صلاحیت به بنیاد برکت معرفی می‌شوند و در بنیاد به تأیید نهایی می‌رسد. لذا رابط میان کارآفرینان در استان‌ها و بنیاد برکت این کمیته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

ما سعی می‌کنیم معرفی پروژه‌ها از این طریق باشد، منتها این مطلب به این مفهوم نیست که طرح‌ها صرفاً از این کانال به ما معرفی می‌شوند. ممکن است برخی از کارآفرینان به طرقی دیگر با بنیاد و اهداف آن آشنا شده و مستقیماً به ما مراجعه کنند که ما تقاضای آن‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.