به گزارش پارس به نقل از فارس، فرزاد پیلتن در همایش فرصت‌های تجاری با کشور‌های عراق، آذربایجان و ترکمنستان اظهار داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم، تا توازن تجاری بین صادرات و واردات عراق وجود داشته باشد و در عین حال اتخاذ رویکرد تجاری بلند‌مدت از راهکارهای تعمیق روابط تجاری بین دو کشور است و یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی دولت‌ها از طریق برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک است، چرا که این اجلاس‌ها فرصت خوبی برای برقراری روابط تجاری محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک ایران و عراق از معدود کمیسیون‌ است که در سطح عالی برگزار شده که از طرف ایران، معاون اول رییس جمهور و از طرف عراق، نخست‌وزیر این کشور حضور دارند که  آخرین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عراق در بهمن‌ ماه سال گذشته در بغداد برگزار شد که طی آن حدود 12 سند در حوزه‌های معدنی، بهداشتی، تبادل هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها به امضا رسید.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشور‌های عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه عراق مهم‌ترین شریک صادراتی ما به حساب می‌آید، اظهار کرد: این اهمیت به گونه‌ای است که در سازمان توسعه تجارت، ریاست جمهوری و سایر سازمان‌های اقتصادی، دفاتر و ستاد ویژه عراق تاسیس شده است.

وی با اشاره به مشکلات فرا روی توسعه تجارت با عراق گفت: مشکلات بانکی، استاندارد، حمل‌و‌نقل، مشکلات مرزی و گمرکات از جمله مسائلی هستند که مانع توسعه روابط دو کشور می‌شود که باید در دستور کار قرار گیرد و پیگیری شود.

پیلتن از جمله نقاط ضعف در روابط تجاری بین ایران و عراق را نگاه کوتاه‌مدت تجار ایرانی به بازارعراق دانست و تاکید کرد: گاهی تجار و شرکت‌های ایرانی در رعایت استاندارد‌ها و کیفیت محصولات صادراتی خود دقت لازم را نمی‌کنند. ضمن آنکه گاهی اوقات شاهد بدحسابی از ناحیه دو طرف در خصوص مراودات تجاری هستیم که این مسائل به روابط تجاری دو کشور آسیب می‌زند.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشور‌های عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت در عین حال تاکید کرد: تجار و شرکت‌های ایرانی باید در بازار عراق حضور مستقیم داشته باشند، چرا که برای روابط تجاری گسترده‌تر این حضور تاثیر شگرفی خواهد داشت و در عین حال برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز بی تاثیر نیست.