پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آذر صدارت - فصل گرم و درخشان تابستان در راه است. ما مردمِ خوشبختي هستيم که در سرزميني چهار فصل زندگي مي کنيم و امکان تجربه نور مستقيم و درخشانِ خورشيد و آب و هوايي گرم و مرطوب را به شکلِ پيوسته داريم. در خيلي از نقاط دنيا، مردم براي تجربه چنين روزهايي لحظه شماري مي کنند و حاضرند براي گذراندن تعطيلات در مناطق گرم و آفتابي، يک عالم پول خرج کنند. هر فصلي از سال، آداب خودش را دارد. همان طور که براي فصلِ بهار با نظافت و خانه تکاني آماده مي شويم و وقت نزديک شدن به پاييز و زمستان، پتوها، پالتوها و لباس هاي گرم را از جعبه ها و کمدها درمي آوريم، تابستان هم آداب و ملزومات خاص خود را مي طلبد؛ گرماي هوا، تعريقِ زياد، احتمال آفتاب سوختگي و گرمازدگي و... همه دلايلي است براي تغيير سبکِ زندگي. از تغيير دکوراسيون تابستاني خانه که به طور مفصل در صفحه «خانواده و مشاوره» امروز به آن پرداخته ايم بگيريد تا راه اندازيِ وسايل سرمايشي و تغيير برنامه غذايي از غذاهاي پر ادويه و سرخ کردني به خوراکي هاي سرد و سبک مثل آب دوغ خيار و نوشيدني هاي خنک که به زودي در پرونده اي مفصل و خواندني درباره آن ها هم مطالب ويژه اي داريم. به همه اين ها اضافه کنيد خريدِ يک سري ملزوماتِ تابستاني را براي سپري کردنِ يک تابستانِ راحت و خنک و خوش بو! پرونده امروزِ «زندگي سلام»، راهنمايي جمع و جور براي خريد ملزوماتِ تابستاني است. براي بيشتر لذت بردن از تابستان امسال، با ما همراه باشيد.

پيش به سوي يک تابستان لذت بخش
هميشه مي توان با ايجاد تغييراتي کوچک در زندگي، شرايط را متفاوت و لذت بخش کرد. با تهيه يک سري ملزومات تابستانه با هزينه اي محدود، تابستان امسال را شاد و خنک و دلپذير کنيم. راستي قيمت هايي که درج شده، بيشتر با توجه به کيفيت اين محصولات در ارتباط با فصل گرماست و گرنه محصولات بي کيفيت يا محصولات صرفا برند يا فانتزي حداقل ها و حداکثرهاي متفاوتي دارند.

خوشبو باشيم
بد نيست بدانيد عرق بدن به خودي خود، هيچ بويي ندارد بلکه وقتي در برخي نواحي مثل زير بغل که در معرض نور و هوا نيست مي ماند، بدبو مي شود. براي داشتن بدني خوشبو در فصل تابستان که ميزانِ تعريق بدن چند برابر است، بايد از مصرفِ غذاهاي گرم و چرب و پرادويه خودداري کرد و هر روز يا يک روز در ميان دوش گرفت. در کنار اين ها، مصرف دئودورانت هاي ضد عرق که به شکل اسپري هاي پودري و غيرپودري در دسترس است و رول هاي ژل و صابوني که به «مام» معروفند هم، بهترين گزينه براي خوشبو نگه داشتنِ بدن هستند. براي خريدِ يک دئودورانت يا مام خوب، اولا به سراغِ برندهاي شناخته شده آرايشي و بهداشتي برويد، ثانيا با توجه به رنگِ قوطي اسپري يا مام، رايحه اي مطابق با سليقه تان انتخاب کنيد؛ معمولا رنگ هاي سفيد و روشن، رايحه اي تميز و ملايم دارند و رنگ هاي تيره، رايحه اي تند و قوي. يادتان نرود که نوعِ پوست، رنگ پوست، شيوه تغذيه، سبکِ زندگي، ميزان فعاليت هاي روزانه، سن و... در انتخاب رايحه مناسب، موثر است؛ چرا که هر عطري روي پوست هاي مختلف و در روزهاي مختلف، رايحه اي متفاوت دارد. ضمن اين که روي اسپري يا مام به دنبال کلمه Anti-perspirants بگرديد تا مطمئن شويد ضد تعريق است. اسپري يا مام را بعد از هر استحمام و قبل از هر بار لباس پوشيدن، روي سطحِ بدن استفاده کنيد.
قيمت از ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان

لباس هاي راحت و روشن بپوشيم
طبيعي است که در تابستان بايد از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان و تيره که گرما را در خود نگه مي دارد و مانع تنفس بدن مي شود، خودداري کرد و در عوض بايد از لباس هاي نرم و گشاد و راحت، با رنگ هاي روشن استفاده کرد. الياف مصنوعي و پلاستيکي مثل ريون بايد جاي خود را به الياف طبيعي و خنک مثل نخ و کتان بدهد و رنگ هايي مثل مشکي و سورمه اي، با سفيد و شيري عوض شود. اگر از آن دسته آدم ها هستيد که اعتقاد دارند شلوار جين، پوششي براي همه فصول است، اشتباه مي کنيد. جين هاي چسبان و ضخيمتان را با شلوارهاي کتانِ آزاد و راحت عوض کنيد تا دچار عفونت هاي قارچي و عرق سوزي نشويد.
قيمت از ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان

کِرِم مناسب استفاده کنيم
اگر با کفش و کلاه و دستکش و عينک، مي توانيم پوشش مناسبي در برابر آفتاب براي برخي اعضاي بدن فراهم کنيم، کرم هاي ضدآفتاب هم محافظ مناسبي براي مراقبت از پوست صورت در برابر نور خورشيد و اشعه هاي آسيب رسان است. يادتان باشد هر پوستي، به نسبتِ سن و جنس و ميزان خشکي و چربي، به ضدآفتابِ خاص خود نياز دارد و هر ضدآفتابي براي هر پوستي مناسب نيست. معمولا ضدآفتاب ها را براساس ميزان SPFشان دسته بندي مي کنند. SPF مخفف عبارت protective factor sun به معناي «ميزان محافظت در برابر آفتاب» است و زياد و کم بودنش، نشان دهنده ميزان محافظتي است که کِرم از پوست ما در برابر آفتاب دارد؛ مثلا وقتي مي گوييم SPF اين ضدآفتاب 30 است، منظور اين است که با استفاده از اين کرم، پوستمان 30 برابر قدرت محافظت در برابر آفتاب دارد. در شرايط معمولي، ضدآفتاب با SPF 30، مناسب و کافي است، اما براي آفتاب  هاي کويري لازم است ضدآفتاب هاي 30 به بالا استفاده شود. گاهي وقت  ها پوست آن  قدر خشک است که لازم است زير ضدآفتاب، کرم مرطوب کننده بزنيم؛ گاهي هم برخي مايلند روي ضدآفتاب، کرم روشن کننده استفاده کنند. بد نيست بدانيد برخي شرکت ها به توليد ضدآفتاب هايي اقدام کرده اند که در يک فرآورده، مرطوب کننده و ضدآفتاب و روشن کننده ادغام شده است.

قيمت از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

عينک آفتابي فراموش نشود
يکي از مهم ترين ملزومات تابستانه، عينک آفتابي يا عينک دودي است. يک عينک آفتابي مناسب، عينکي است که به لحاظ سايز و اندازه، مناسبِ چهره شما باشد و به لحاظ رنگ و ميزانِ تيرگيِ شيشه، چشمتان را اذيت نکند. براي افرادي که صورت گرد دارند، فريم هاي مربعي و زاويه دار با شيشه هاي مشکي مناسب است و براي افرادي با صورت بيضي، عينک هاي مدل هوانوردي يا عينک هاي بزرگي که قاب پهن کائوچويي دارد بهترين گزينه است. مناسب ترين انتخاب براي صورت هاي کشيده، فريم هايي با ارتفاع کم و پهناي زياد است و فريم هاي گرد و منحني، بهترين گزينه براي صورت هاي مربعي است. در عين حال بايد دقت کرد که عدسي عينک، به لحاظ جذب اشعه uv يا ماوراءبنفش که اشعه اي مضر براي پوست و چشم است، استاندارد باشد؛ يعني حداقل تا ۹۸ درصد اين اشعه را جذب کند. به چشم داشتنِ عينکي که استاندارد نيست، بسيار مضرتر از عينک نزدن است؛ چرا که عينک آفتابي باعث مي  شود مردمک چشم باز و گشاد شود و حال اگر UV را جذب نکند، تمام اشعه  هاي مضر به داخل چشم نفوذ مي کند. يک عينک آفتابي استاندارد، عينکي است که وقتي آن را در مقابل يک صفحه طرح دار تکان مي دهيم، صفحه را به شکل موج دار و کج و معوج نبينيم، ولي بهترين راه شناخت عينک  هاي استاندارد، استفاده از دستگاه UVمتر است که معمولا در عينک  فروشي  هاي معتبر پيدا مي  شود. چشم  هاي کودکان هم، بسيار آسيب  پذير است و به محافظت نياز دارد؛ عينک آفتابي بچه ها را فراموش نکنيم. اگر هم از سال هاي قبل عينک آفتابي داريد بازهم از دستگاه تست براي تشخيص پايداري کيفيت فيلترهاي شيشه استفاده کنيد چون لايه هاي محافظ عينک ها به خاطر استفاده از دستمال نامناسب يا محلول هاي تنظيف عينک، به مرور زمان ممکن است از بين بروند.
قيمت از ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

جوراب نانو داشته باشيم
شايد خيلي ها جوراب را پيش پا افتاده ترين لباس يا پوشاکي بدانند که آدميزاد مي پوشد، اما واقعيت چيز ديگري است. اين پاپوش، هرچند زياد به چشم نمي آيد ولي آنقدر مهم است که اگر وقت بيرون زدن از خانه، طبق معمول گمش کرده باشيم، زمين و زمان را به هم مي ريزيم تا پيدايش کنيم. خيلي ها از خانه که بيرون مي آيند، حتي ممکن است عينکشان را جا گذاشته باشند، اما جوراب را نه؛ چون بدون آن انگار يک چيزي کم است، پاها با کفش اصطکاک پيدا مي کنند و عرق هر دو درمي آيد. جوراب بخشي از پوشش ماست که به اندازه بقيه لباس ها، شخصيت و انضباط ما را نشان مي دهد، منتها معمولا يکي از مشکلاتِ اغلبمان در روزهاي بلند فصل تابستان، بوي بد جوراب و پاهاست. غير از شستن مرتب پاها و شست وشوي هرچند وقت يک بار کفش ها و ريختنِ جوش شيرين در کفش، انتخابِ جوراب مناسب هم از راه هاي مهم از بين بردن بوي بد پا و جوراب در فصل گرم تابستان است. اين روزها مي توانيد جوراب هاي ضدبو و ضدباکتريال را که به جوراب نانو معروف است، با قيمت هاي مناسب از فروشگاه هاي معتبر تهيه کنيد؛ جورابي نخي، سبک و خنک که عرق پا را به خوبي جذب کند، زيبايي و دوام داشته باشد، ايجاد حساسيت نکند، مقرون به صرفه باشد و پا را خشک و تميز و باطراوت نگه دارد.
قيمت از ۵ تا ۲۰ هزار تومان

کفش مناسب به پا کنيم
معمولا صندل و کفش هاي روباز، اولين انتخاب آقايان براي فصل تابستان است، اما از آنجا که پوشيدن صندل براي استفاده روزانه و پياده روي هاي طولاني، با مشکلاتي مثل کمردرد و درد پاشنه و ساق پا همراه است، شايد بهترين گزينه براي اين فصل، چرم طبيعي باشد. کفش هاي عروسکي سبک و پارچه اي هم انتخاب مناسبي براي خانم هاست. بهتر است در اين فصل از کفش  هاي ورزشي و کتاني استفاده نکنيد چرا که به پاهاي تان اجازه نفس کشيدن نمي دهد.
قيمت از ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

کلاه را جدي بگيريم
استفاده از کلاه و آفتاب گير، يک روش خوب براي در امان ماندن از تاثيرات منفي و مضر تابش نور آفتاب بر پوست سر و صورت است. يک کلاه مناسب، کلاهي با رنگ روشن و اليافي طبيعي است که سايه اش، تمام صورت و گردن و گوش ها را بپوشاند. با يک کلاه و آفتاب گير مناسب، يک تابستانِ خنک و لذت بخش را تجربه کنيد. آقايان بهتر است براي در امان ماندن سرشان از آفتاب گيرهايي که فقط لبه دار هستند و حکم سايبان را دارند استفاده نکنند. هنگام خريد کلاه دقت کنيد که يک لايه نازک عرقگير و منافذ هوا داشته باشد.
قيمت از ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان

مجهز به استخر برويم
تابستان، فصل مناسبي براي ورزش هاي آبي است. ضمن اين که در اين فصل سفر به مناطق ساحلي هم رونق فراواني دارد. بد نيست براي تجربه ورزش مفرح شنا، مجهز باشيد. عينک شنا که محافظي است براي چشم شما در برابر آلودگي هاي احتمالي آب، از مهم ترين لوازم شناست که بايد بدون موج و اعوجاج باشد، روي چشم فيکس شود، ضد بخار باشد و ديد شما در آب را به بهترين شکل فراهم کند. کلاه هم يکي ديگر از ضرورياتي است که به آن نياز داريد؛ کلاه شنا، ضمن اين که از تماس مواد ضد عفوني کننده آب با موهاي شما جلوگيري مي کند، به پاکيزه ماندن آب استخر هم کمک مي کند. در انتخاب کلاه بايد به خاصيت لاستيکي آن توجه کنيد تا هم راحت روي سر قرار بگيرد و هم باعث کشيدگي موها نشود. مايوي مناسب، قمقمه آب، حوله بزرگ و زيرانداز، از ديگر ملزومات ورزش هاي آبي است. در کنار اين ها، به يک کيف بزرگ جادار حصيري يا پارچه اي، جوري که حوله و بقيه لوازمتان در آن جا شود هم نياز داريد.
قيمت از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان

پرواز در اولين تونل باد کشور
مازيار حکاک- اگر اهل مشهد باشيد شايد اسم «تونل باد صبا» را شنيده باشيد. تونلي که اولين شبيه ساز سقوط آزاد کشور است و حس پرواز و لذت سقوط آزاد را به شما مي دهد. اين تونل با همکاري معاونت فناوري رياست جمهوري، سازمان پژوهش صنعتي ايران و مجموعه گردشگري سپاد ساخته شده است. ساخت اين تونل يک سال و نيم طول کشيده است، اما تحقيقات روي اين پروژه از سال  ها پيش آغاز شده است. اگر مي خواهيد درباره اين مجموعه و شرايط استفاده از آن بدانيد، با ما همراه باشيد.

«تونل باد» چطور کار مي کند؟!
در «تونل باد» جريان باد بين صفر تا 220 کيلومتر از پايين به بالا حرکت مي کند که با توجه به قد و وزن فرد، سرعت باد تنظيم مي شود. اين جريان باعث مي شود فرد روي هوا شناور شود و حس سقوط آزاد را تجربه کند. اين اتفاق مشابه حسي است که ورزشکاران حرفه اي هنگام پريدن از ارتفاعات بالا و قبل از باز کردن چتر دارند با اين تفاوت که آنجا سقوط به پايين است و در «تونل باد» به دليل مکش فن ها پرواز به بالاست. پرواز از طريق هواپيما و هلي کوپتر زمان کمي دارد. در حالي که در «تونل باد» اين امکان فراهم است که تا جايي که جيبتان اجازه مي دهد، معلق بمانيد!

«تونل باد» چه جور جايي است؟
«تونل باد صبا» ساختمان 6 ضلعي است، با قطر دايره محاطي تقريباً 22متر، ارتفاع تونل از سطح زمين 36 متر است که البته براي ورود به محوطه پرواز شما بايد وارد ساختمان بشويد که اين ساختمان در ارتفاع 14 متري قرار دارد؛ بنابراين ارتفاع مفيد تونل براي پرواز حدود 22 متر است. البته قرار نيست شما به بالاي تونل و فن ها بچسبيد و به طور معمول شما از محل استقرارتان نهايتا تا 3 متر بالاتر کشيده مي شويد. البته مربي هاي آموزش ديده «تونل باد» توانايي حضور در ارتفاع 10 متري را هم دارند. اگرچه رفتن به ارتفاع بالاتر براي تجربه معلق ماندن در هوا آيتم ويژه اي هم نيست. در خصوص ويژگي فني محوطه پرواز بايد بدانيد که اين محوطه يک 10 ضلعي با قطر محاطي 3.6 متر است و در مجموع 7 فن هم در آن وجود دارد که وظيفه مکش و کشيدن فرد به سمت آسمان را به عهده دارد.

«تونل باد» چه کاربردي دارد؟!
کاربرد «تونل باد» هم آموزشي است و هم تفريحي. در بُعد آموزشي اين تونل، هزينه سقوط آزاد و چتر بازي تا حدود 95 درصد را کاهش مي دهد. کسي که مي خواهد در ارتفاع 4000 متري تا 40 ثانيه سقوط آزاد داشته باشد، مي تواند به «تونل باد» برود و با هزينه کمتر و زمان خيلي بيشتر، لذت پرواز را تجربه کند. در واقع در کشورهاي خارجي يکي از کاربردهاي اصلي «تونل باد» يادگيري و تمرين تکنيک هايي است که در سقوط آزاد واقعي فرد بايد تجربه کند و از محوطه پرواز به عنوان يک فضاي تمريني براي سقوط آزاد از ارتفاعات بالا استفاده مي شود. معلق بودن در هوا امکاني است که «تونل باد» براي افراد مختلف از مبتدي تا حرفه اي فراهم مي آورد. ضمن اين که در سقوط آزاد واقعي، ظرافت هاي خاصي در بحث هاي ايمني وجود دارد که از اين حيث مي توان از امنيت «تونل باد» به عنوان يک مزيت ويژه نام برد. جالب است بدانيد در صورت قطع برق هم فن ها از برق اضطراري استفاده مي کنند و خطري فرد را تهديد نمي کند. در کنار آموزش البته بحث سرگرمي و لذت يک بار پرواز براي کساني که مي خواهند تفريحات پرهيجان و نو را تجربه کنند، وجود دارد.

هزينه خدمات «تونل باد» چقدر است؟!
کساني که به تونل مراجعه مي کنند پس از دريافت لباس مخصوص و کلاه ايمني، براي تجربه پرواز بايد يک دوره آموزشي تقريبا 10 دقيقه اي را زير نظر مربيان بگذرانند. مهم نيست شما چه مدت در «تونل باد» هستيد چراکه براي يک دقيقه هم اين آموزش ها لازم است. آموزش هايي که شامل حرکات بدن هنگام پرواز مي شود. مشخص است که هرچه تماس سطح بدن فرد با باد بيشتر باشد مي تواند بالاتر برود. در تمام طول پرواز يک مربي در کنار افراد مبتدي در تونل حضور خواهد داشت. جنسيت افراد مهم نيست و با آموزش مربيان خانم، امکان حضور بانوان هم در اين مجموعه مهيا شده است. مسئله ديگر بحث سن است که افراد از 10 تا 70 ساله مي توانند معلق ماندن در هوا را تجربه کنند. هزينه يک دقيقه استفاده از خدمات «تونل باد صبا» معادل 39 هزار تومان است که البته هر قدر اين مدت زمان بيشتر شود تخفيفات بيشتري تعلق مي گيرد. راستي هزينه نمونه مشابه همين تونل در کشور امارات، دقيقه اي 90 دلار است.