به گزارش پارس به نقل از فرانس پرس، بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژوئیه 59 سنت کاهش یافت و به بشکه ای 58 دلار و 54 سنت رسید. بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه نیز با 56 سنت کاهش، بشکه ای 62 دلار و 75 سنت معامله شد. تحلیل گران اعلام کردند در پی تصمیم روز جمعه اعضای اوپک در رد کاهش سقف تولید نفت برای کاهش عرضه نفت در بازارها - که سبب کاهش بیش از 50 درصدی بهای طلای سیاه در سال گذشته شد - سرمایه گذاران در پی مشاهده تأثیرات طولانی مدت این اقدام هستند.

اعضای اوپک سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کردند ، سقف تولیدی که بیش از سه سال و نیم است حفظ شده است. اما گفته می شود کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در واقع روزانه بیش از 31 میلیون بشکه نفت تولید می کنند و همچنین این خطر وجود دارد که این میزان افزایش یابد.

سانجیوگوپتا رئیس بخش نفت و گاز آسیا-اقیانوس آرام در موسسه مشاوره ای ای وای می گوید در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل 30 ژوئن برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی ، قیمت ها در بازار احتمالا با نوسان همراه خواهد بود .

شش قدرت جهانی - انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا - در تلاش برای حصول توافقی با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران و محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و نظرت بر برخی سایت ها هستند. در صورت دست یابی و اجرای توافق نامه هسته ای ، قدرت های جهانی به تدریج تحریم های اعمال شده بر تهران از سال 2012 - از جمله تحریم های اعمال شده بر بخش نفت و پتروشیمی - را لغو خواهند کرد .

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد اما صادرات این کشور از دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز در سال 2011 به سبب اعمال تحریم ها به حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت. گوپتا همچنین گفت دست یابی به توافق نامه هسته ای می تواند سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت در بازارهای جهانی شود.