به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در گردهمایی مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه که در سازمان اقتصاد اسلامی در تهران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین موانع توسعه و رشد اقتصادی بی‌عنایتی به سنت الهی و دستور حیات‌بخش قرآن کریم یعنی موضوع قرض‌الحسنه است.

وی مهمترین عوامل رشد اقتصادی کشورهایی که در این عرصه پیشرو هستند توجه به آموزه دینی قرض‌الحسنه دانست و افزود: امروز این کشورها با مدیریت تورم و تورم منفی قرض‌الحسنه یک سنت روزمره و جزء سیستم پولی آنها تبدیل شده است و تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، حداکثر سود آن معادل کارمزد قرض‌الحسنه بوده و ما با آن فاصله جدی داریم.

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه امروز تورم دو برابر نسبت به دیروز کاهش یافته است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بانکی و اعتبارات با نرخ سود 28 تا 30 درصد پرداخت می‌شد که فی‌الجمله می‌توانست توجیه داشته باشد و تا حدودی قابل دفاع بود، اما امروز بر اساس اعلام نهادهای رسمی نرخ تورم کمتر از 16 درصد بوده و نباید تسهیلات 28 درصد تا 30 درصد باشد، یعنی دو برابر که هیچ توجیهی ندارد. سیستم بانکی باید اصلاح رفتار کند. البته اکنون با همان فرمول و نرخ‌های قبل پرداخت می‌شود.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد:‌ ریشه مشکلات را باید در یک نهاد به نام بانک مرکزی جستجو کرد. متولی بازار پولی کشور بوده و اگر اختیارات لازم را ندارد و محدودیت اختیارات را شفاف اعلام کند و اگر دستورات تکلیفی که در چارچوب نیست را بیان کند، والا هزینه آن را باید پرداخت کرده و پاسخگو باشد.

به گفته وی از اول انقلاب اسلامی بانک  مرکزی توانمند، عالم و مستقل نداشتیم و مشکلات فعلی از همین جا نشأت می گیرد، مهمترین مشکل نظام  معضل بازار پولی کشور است و تردید نکنید با مدیریت، علم، دانش و اختیارات و استقلال در تصمیم‌گیری درست خواهد شد. بانک مرکزی نباید نقش صندوق دولت را ایفا کند و جواب سوء مدیریت‌ها را بدهد.

وی در مورد اینکه نرخ تسهیلات بالاتر از نرخ واقعی است، گفت: برخی مؤسسات پولی برای آنکه پاسخ مشتریان خود را بدهند، راهی جز دریافت تسهیلات با نرخ بالاتر از دیگر نهادها ندارند و به همین علت تقاضاها و هزینه‌ها تصاعدی انباشته می‌شود، باید به سمتی برویم که نرخ تورم مدیریت شود و نرخ تسهیلات حداکثر با همان سود امروز صندوق‌های قرض‌الحسنه محاسبه و پرداخت شود.

وی افزود: اینجا نقطه جهش اقتصادی آغاز می‌شود به شرطی که بانک مرکزی عالم، مقتدر باشد، نه اینکه ابزاری دست مدیران عامل تا هر کاری بخواهند بکنند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه مرهمی در دستان کوچک هستند، ابراز امیدواری کرد: روزی حرکت چرخ اقتصاد به دست این صندوق‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان اقتصادی اسلامی یک نهاد غیردولتی است، بیان کرد: نکته مهم اینجاست که باید کارها به دست مردم سپرده شود، متاسفانه یکی از بیماری‌های مهلک امروز این بوده که وظایف غیرحاکمیتی در دست حاکمیت قرار گرفته است که ناکارآمدی به همراه دارد.

به گفته نایب رئیس مجلس، این سازمان در بودجه سالیانه اعتباری ندارد و به همین علت هزینه‌های آن روز به روز افزایش نیافته، بلکه مدیریت می‌شود. یکی از دلایلی که کمترین هزینه‌ها را برای ارائه خدمات دارید، غیردولتی بودن آن است و اکنون یک نهادی که برای کمک و حمایت مردم تشکیل شده هزینه‌های زیادی بر دوش دولت دارد که نتیجه دولتی شدن آن بوده و گفته می‌شود، یک سوم نیروهای آن در دفتر مرکزی مازاد هستند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید با متشکل کردن و سازماندهی 2 هزار صندوق قرض‌الحسنه که زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی نیستند، تحول را ایجاد کند، تصریح کرد: متاسفانه مشکل اقتصاد و تولید کمبود نقدینگی است و توصیه می‌کنم صندوق‌ها وام مشروط و جدولی ندهند و انضباط مالی را که یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور است، در دستور کار قرار دهند.