به گزارش پارس،بی کیفیتی خودروهای تولید ایران، مدت ها است که بلای جان مردم است و این در حالی است که حدود سه سال پیش تدوین دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی خودروها در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته  اما هنوز از اجرایی شدن آن خبری نیست تا ارتقایی در کیفیت خودروهای داخلی حاصل شود. حالا اما خبر رسیده است که این دستورالعمل سرانجام در ابتدای سال جاری به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و ابلاغ شده است تا اولین قدم ها برداشته شود.
 
این در حالی است که تصادفات بین شهری و درون شهری سالانه بسیاری از ایرانی‌ها را به کام مرگ می‌کشاند یا خسارات جانی و مالی شدیدی به آن‌ها وارد می‌کند.
 
آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران با نزدیک به ۵۰ کشته در هر ۱۰۰ هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز (خطرناک) در رانندگی به شمار می‌رود. این آمار که بر اساس دو شاخص تعداد کشته شدگان تصادفات و تعداد کشته شدگان جاده‌ای نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تهیه شده، می‌گوید وضع ایران از گذشته بد‌تر است، زیرا قبلا تعداد کشته شدگان در هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۳۵ نفر بود اما حالا به نزدیک ۵۰ ‌نفر رسیده است.
 
در واقع، در ایران هر ۳۰ دقیقه یک نفر در اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شود و هر از گاهی آمارهای وحشتناکی از تعداد کشته شدگان در تصادفات جاده‌ای ایران به گوش می‌رسد. به عنوان مثال سال ۹۰ بود که آمار ۱۷ هزار مرگ و میر در ۱۰ماهه اول سال اعلام شد و این در حالی بود که در جنگ بوسنی و هرزگوین که از آن به عنوان جنایت علیه بشریت نام برده می‌شود، ۱۱ هزار نفر کشته شدند.
 
در این میان هر چند گفته می‌شود دلیل اصلی در این مرگ می‌ر‌ها بر اثر تصادف، خطای انسانی است اما قطعا اگر خودروهای ایرانی ایمن‌تر بودند و راه‌های کشور نیز استاندارد‌تر بود، سهم کشته شدگان بسیار کمتر می‌شد.
 
 در حال به دلیل اینکه نه خودرو‌ها ایمن هستند و نه جاده‌ها، نتیجه این شده است که تصادف بعد از سرطان که در هر ۱۵ دقیقه یک نفر را می‌کشد و دومین عامل مرگ ایرانیان است.
با این وجود در هنگام خرید خودرو، مشتریان ایرانی کمتر به موضوع ایمن بودن خودرویی که می‌خرند اهمیت می‌دهند، که البته با چند انتخاب محدودی که برای قشر متوسط وجود دارد، شاید چاره‌ای هم نباشد اما نکته مهم اینجاست که با این حال و با توجه به وضعیت صنعت خودروسازی ایران، شاید اگر مشتریان ایرانی بیشتر به این موضوع توجه می‌کردند و خودروهای غیر ایمن را نمی‌خریدند کارخانه‌های خودروسازی ایرانی هم که در بازار انحصاری قرار دارند، لااقل تلاش می‌کردند تکانی به خود بدهند تا حداقل مونتاژهای ایمن تری را به مردم ارائه کنند!
 
هر چند سالیان سال است که درباره خودروهای ایمن و غیر ایمن و نقش آن‌ها در مرگ و میر تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود اما در حال هر بار شرکت‌های خودروسازی در مقام توجیه بر می‌آیند و دلایلی ارائه می‌کنند که چندان محکمه پسند نیست.
 
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، حدود سه ماه پس از ابلاغ و فراهم شدن مقدمات لازم، اجرای دستورالعمل جدید آدیت خودروها آغاز شده است و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و تولیدکنندگان خودرو، براساس شاخص‌های پیش‌بینی شده در دستورالعمل جدید کار خود را انجام می‌دهند.
 
سخت‌گیرانه‌تر شدن شاخص‌ها و استانداردهای کیفی، مهمترین تفاوت دستورالعمل جدید بازرسی نسبت به دستورالعمل پیشین است به‌گونه‌ای که با اجرایی شدن این دستورالعمل احتمالا برخی از خودروها جایگاه پیشین خود را در جدول رده‌بندی کیفی از دست داده و در سطوح پایین‌تر کیفی رده‌بندی خواهند شد.
 
به عنوان مثال اگر براساس دستورالعمل پیشین، خودرویی در سطح کیفی خیلی خوب قرار می‌گرفت با اجرای دستورالعمل جدید احتمالا سطح کیفی آن به رده خوب تنزل خواهد یافت که بیانگر سخت‌گیرانه‌تر شدن شاخص‌هایی است که بر اساس آن کیفیت خودروها رده‌بندی می‌شود.
 
آخرین آمار رسمی کیفیت خودروها  چه می گوید؟
 
مطابق آخرین گزارش بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در اسفندماه ۹۳، خودروهای سایپا x۱۳۱ و سایپا x۱۳۲ بیشترین نمرات منفی را در بخش عیوب فنی و عملکردی کسب کردند.
 
براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ارزشیابی خودروهای ساخت داخل در اسفند سال گذشته ۹۹ درصد از حجم خودروهای تولیدشده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است. در این ماه در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۶SD بودیم.
 
بالطبع این افزایش تولید موجب شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل۱/۱۴ درصد افزایش یافت، به‌طوریکه جمعا ۳۰ مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت. در اسفندماه ۱۳۹۳ خودروهای تیبا، سایپا x۱۳۱ محصول سایپا، سایپا x۱۳۱ محصول پارس خودرو، سایپا x۱۳۲ و‌ام وی‌ام ۱۱۰ در دسته قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان، خودروهای پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶SD، رانا، پژو پارس،‌ام وی‌ام ۳۱۵ جدید، پژو ۴۰۵، سمند، ام‌وی‌ام ۵۳۰، لیفان۶۲۰ و تیبا۲ در دسته قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروهای آسا، ام‌وی‌ام x۳۳ جدید، جک جی۵ اتوماتیک، لیفان X۶۰ و ولکس ۳۰C در دسته قیمتی بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، کیا سراتو در دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و سوزوکی گرندویتارا در دسته قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
 
در این ماه همچون ماه‌های گذشته بیشترین تعداد خودروهای ارزشیابی شده در گروه قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان بوده است. براساس نتایج این ارزشیابی‌ها تیبا محصول سایپا کاشان در گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، پارس تندر محصول پارس خودرو در گروه خودروهای بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان و آسا محصول بهمن موتور در گروه خودروهای بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان کمترین نمره منفی‌ها را از آن خود کردند.
 
 همچنین در دو دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ و بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز خودروهای کیا و سوزوکی گرند ویتارا بدون رقیب جا خوش کرده و به ترتیب ۵/۱۶ و ۴/۱۵ نمره منفی را به خود اختصاص دادند.
 
در این شرایط مشخص نیست که آیا خودروسازان همزمان با اجرای دستورالعمل جدید بازرسی، کیفیت خودروهای خود را ارتقاء خواهند داد یا خیر؟ خودروسازان در صورت افزایش کیفیت می‌توانند با تطبیق با شاخص‌های دستورالعمل جدید بازرسی، جایگاه کیفی محصولات خود را حفظ کنند در غیر این صورت با افت کیفی محصولاتشان در رده‌بندی کیفی مواجه خواهند بود که البته تجربه ثابت کرده این افت در جدول رده بندی کیفیت برای خودروسازان کوچکترین اهمیتی ندارد چرا که مردم بی توجه به کیفیت تنها با سنجیدن جیبشان اقدام به خرید خودرو می کنند.