به گزارش پارس به نقل از مهر سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان البرز با حضور معاون ریس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، استاندار البرز، معاونان، فرمانداران و دیگر مسئولان دستگاههای اجرایی استان عصر امروز در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد.

محمدباقر نوبخت به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «کرج ایران کوچک است»، اشاره کرد و گفت: باید امکانات و اعتبارات در خور نام این استان و شهرستان که نام ایران کوچک را در کارنامه به ثبت رسانده اختصاص یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اطلاعات و وضعیت همه استانها را در سازمان مدریت و برنامه ریزی رصد می کند، گفت: البرز با دیگر استان ها تفاوت معناداری دارد.

این مسئول ادامه داد: استان البرز به شدت نیازمند ارتقاء در همه زمینه ها است. توسعه یعنی حرکت از وضع موجود به سمت جایگاه مطلوب به همین منظور باید البرز به سمت جایگاه مطلوب خود حرکت کند.

جایگاه ۱۹ البرز در جدول دریافت اعتباات ملی

نوبخت با اشاره به ۲ هزار و ۹۰۰ طرح ناتمام در کشور، افزود: باید دو برنامه ریزی کوتاه مدت یکساله و میان مدت ۵ ساله را در دستور کار قرار دهیم تا بتوایم طرح های نیمه کاره را تکمیل و طرح های دیگر را برای ارتقاء استان ها آغاز کنیم.

وی با اشاره به محاسبات عمومی بودجه برنامه یکساله، گفت: پیش بینی منابع چگونگی دستیابی به اهداف را مشخص می کند.

نوبخت گفت: باید در برنامه کوتاه مدت یکساله وضعیت البرز از نظر اعتبارات در امور جاری و امور عمرانی مشخص شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جایگاه استانها در دریافت اعتبارات ملی، افزود: البرز در دریافت اعتبارات ملی جایگاه ۱۹ را دارا است و استانهای زنجان، یزد، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد و همدان پس از البرز قرار دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه استان البرز به توجه بیشتر دولت نیازمند است، بیان کرد: نسبت به سالهای گذشته سرانجام طرح های عمرانی جهش قابل ملاحظه ای داشته است. برای نمونه اعتبارات پروژه «امتداد اتوبان همت» نسبت به سال گذشته ۱۳.۵ درصد افزایش اعتبار داشته است.

اختصاص ۱۱۰ درصدی بودجه به برخی از دستگاهها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: تلاش می کنیم در برنامه کوتاه مدت یکساله وضعیت تخصیص اعتبارات استان البرز متفاوت تر باشد.

نوبخت گفت: سال گذشته میزان کل بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود که توانستیم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان آن را به دست آوریم.

وی با اشاره به اینکه در تخصیص اعتبارات مساوات رعایت نمی شود، گفت: بسیاری از اولویت ها را در نظر می گیریم در برخی مواقع به برخی از دستگاهها ۱۱۰ درصد بودجه اختصاص داده می شود.

نوبخت با اشاره به ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار وزارت خانه  آموزش و پررش گفت: به علت مشکلات این وزارتخانه مجبور شدیم اعتباراتی دیگر را تخصیص دهیم.

سخنگوی دولت گفت: طرح های که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار می گیرند و همچنین طرح های که در سفرهای ریاست جمهوری تصویب می شد ۱۰۰ درصد اعتباات را دریافت می کنند.

اعتبارات طرح های عمرانی در بودجه سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان است

این مسئول پروژه های مرتبط با آب و راه را در اولویت تخصیص اعتبار مهم خواند و افزود: اعتبارات طرح های عمرانی در بودجه سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم بتوانیم بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات را پرداخت کنیم.

نوبخت از پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در سال گذشته خبر داد و گفت: رئیس جمهور طی جلسه هفته جاری هیئت دولت به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کرد که ۶ هزار میلیارد تومان از اعتبارت جاری برای طرح های عمرانی اختصاص یابد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش می کند در زمینه تخصیص اعتبار برای البرز نوبنیاد از هیچ تلاشی فرو گذار نباشد، گفت: این کمک اگر مساوات نیست ولی عین عدالت است.

وی معضل ترافیک را تحمیل شده از سوی دیگر استانها به البرز داسنت و گفت: به همین منظور برای طرح های عمرانی در حوزه راه اعتبارات بیشتری به البرز تخصیص داده خواهد شد.

وی گفت: برنامه میان مدت از سال ۹۵ آغاز  به مدت ۵ سال تا سال ۹۹ ادامه خواهد داشت. به همین منظور مسئولان تلاش کنند که در این برنامه بهترین طرح ها را در استان اجرایی کنند.

درآمدهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر مصداق واقعی بی عدالتی

وی از برنامه ۵ ساله میان مدت به عنوان قطاری یاد کرد که در این ۵ سال از حرکت نخواهد ایستاد، و گفت: مسئولان بدانند که ما حرف نمی خواهیم بلکه ملاک عمل آنها است.

وی افزد: اگر بگوییم همه چیز در اولویت است یعنی هیچ چیزی در اولویت نیست، به همین مظور باید با ارائه برنامه ریزی مدون مشکلات را از میان راه برداریم.

نوبخت در ادامه بیان کرد: شما به دولتی رای داده اید که مبنای شعارش تدبیر است و یکی از تدابیر تخصیص بهینه منابع است.

این مسئول در ادامه از کاهش تورم یاد کرد و گفت: تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده است یعنی قیمت ها ۱۵ درصد بالا رفته اند  این نشانه خوبی است.

معاون رییس جمهور در ادامه یخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته ای، گفت: به یاری خدواند در این مذاکرات سر بلند بیرون می آیم و با اتکای به خداوند حقوق ملت را در مذاکرات خواهیم گرفت.

وی در پایان از درآمدهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر با عنوان مصداق واقعی بی عدالتی یاد کرد و گفت: در حال حاضر صادرات نفت از مقداری مشخص نباید بیشتر باشد. ولی با یاری خداوند در مذاکرات پیروز می شویم و به همه حق و حقوق خود دست خواهیم یافت.  

گفتنی است معاون رییس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سفر یکروزه خود به استان البرز از بیمارستان شهید مدنی کرج بازدید کرد و دستارد سفر ی برای حزه بهداشت و درمان اختصتص ۲۰ میلیارد تومان برای گسترش و تجهیز بیمارستانها بود.

در پایان جلسه شورای برنامه ریزی، ذبیح الله قائمی که معاون برنامه ریزی استانداری البرز است به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز معارفه شد.