به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: سالانه حدود بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار قطعات و لوازم یدکی خودرو به کشور وارد می شود.

 آرش محبی نژاد در نشست خبری اعلام موجودیت این کانون گفت: واردات قطعات خودرو به کشور از 3 راه صورت امکان پذیر است که یا بصورت قاچاق است یا قانونی و با اظهار درست نوع کالا ، اما برخی وارد کنندگان هم ممکن است در صورت ورود قانونی کالا به گمرک، به خاطر فرار تعرفه‌ای اظهار غلط کنند.
وی افزود: از مبادی قانونی طبق آمار گمرک سالانه 700 میلیون دلار واردات قطعات خودرو داریم و از طریق قاچاق هم 400 تا 500 میلیون دلار قطعات خودرو به کشور وارد می شود که لطمه بزرگی به اقتصاد وارد می کند.
وی همچنین از فعالیت حدود 800 قطعه ساز در کشور بدون داشتن مجوز فعالیت خبر داد و گفت: این قطعه سازان هم خارج از شبکه خودرو ساز و قطعه سازان رسمی و با مجوز فعالیت می کنند و نظارت چندانی بر عملکرد و کیفیت محصولات آنها وجود ندارد.
سعید صبوری عضو هیئت مدیره انجمن هم با اشاره به اینکه گمرک سالانه از ورود قطعات غیر ضروری و بی کیفیت خودرو جلوگیری می کند، تصریح کرد: بیش از 90 درصد قطعات خودروهای داخلی در داخل کشور ساخته می شود و تنها قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی شود مثل قطعات ECU و کیسه هوا یا ایربگ از خارج وارد می شود.
صبوری همچنین در خصوص احتمال کاهش یا افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی گفت: آنچه فعلا مطرح است بحث کاهش قیمت نیست بلکه بحث جلوگیری از افزایش قیمت خودرو است ضمن اینکه به خاطر افزایش قیمت نهاده ها و دستمزدها ، چاره ای جز افزایش 10 درصدی قیمت ها وجود ندارد.
وی افزود : خوشبختانه خودروسازان توانسته اند با افزایش تولید بخشی از هزینه هایشان را پوشش دهند.
علی فراهانی رئیس این انجمن هم در این مصاحبه خبری با بیان اینکه این انجمن ناشی از به هم پیوستن 30 انجمن تخصصی قطعه ساز 30 استان کشور است ، تاکید کرد: این انجمن به عنوان عضو شورای سیاستگذاری خودرو در کشور تلاش می کند سهم قطعه سازان از فروش نهایی محصول به مشتری را افزایش دهد تا گوشه ای از زیانهای این گروه پوشش داده شود.