به گزارش پارس به نقل از فارس محمد فطانت ظهر امروز در همایش همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به اهمیت حضور صنایع در بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: 50 درصد ارزش سهام و بورس اوراق بهادار به سه صنعت محصولات شیمیایی، فلزات و مواد خام اختصاص یافته که اگر مخابرات، صنعت خودرو، حمل‌ونقل و سیمان را به آن اضافه کنیم، این رقم به 80 درصد می‌رسد.

وی معوقات بانکی یا نرخ بهره را تنها مشکل پیش‌رو ندانست و گفت:‌ باید مشکل را در مکانیزم بازار جستجو کنیم و باید به دنبال رشد پایدار و نظام مالی باثبات باشیم، به عنوان مثال صنعت سیمان 2 ماه قبل از سال با توقف رشد روبه‌رو بود و امسال نیز 2 ماه است که این صنعت در بورس متوقف است و بازار عرضه نمی‌داند چگونه برخورد کند.

فطانت خاطرنشان کرد: 28 درصد از سهم صنایع شیمیایی که ریت رقابتی محسوب می‌شوند نیز همین مسائل را دارند و قبل از سال که باید نرخ خوراک پتروشیمی را مشخص کنیم هنوز نتوانسته‌ایم، تصمیم در این زمینه بگیریم که چه عددی در نظر گرفته شود. البته این مسئله در خصوص بقیه صنایع نیز صادق است، مثلاً قیمت‌گذاری خودرو و اینکه بهای تمام شده آن کالا چقدر است با مشکل روبه‌رو است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: تمام این موارد اگرچه ممکن است از جو روانی مذاکرات هسته‌ای یا نرخ سود بانکی تأثیرپذیر است، اما فقط مربوط به اینها نیست و باید مشکلات در جای دیگری جستجو کرد.

وی به نقش صکوک و اوراق بهادار در پیشبرد پروژه‌ها کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: حتی در کشور خودمان هم پروژه نواب، خط تولید 206 و سمند هم با اوراق مشارکت شکل گرفت و در بخش ‌ITC هم شرکت رایتل رشد خود را مدیون صکوک و اوراق بهادار است حتی شرکت‌ها مپنا و شرکت‌های فعال در امر لوکوموتیو بیش از 500 میلیارد تومان از طریق بازار بورس تأمین کرده‌اند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار از تصمیمات جدید برای تحول در بازار بورس خبر داد و گفت: در کمیسیون فرعی شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد اجازه سرمایه‌گذاری خارجی و نهادهای مالی را صادر کنیم تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شکل بگیرند و ظرفیت‌های مناسبی برای اقتصاد کشور ایجاد شود.

فطانت همچنین از تبدیل انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام خبر داد و گفت: این مسئله نیز در شورای عالی بورس تصویب شده است چرا که تقاضای آن در بازار وجود داشته است.

وی تصریح کرد: برای طلا و ارز نیز آمادگی آن را داریم که بورس آتی را چه در قالب بورس جدید یا بورس فعلی راه‌‌اندازی کنیم، تا ارز برای مدت‌های 3 ماهه یا 9 ماهه مورد معامله قرار گیرد و اوراق مشتقه مبتنی بر ارز صادر شود که مسئله را در کمیسیون‌های فقهی سازمان بورس مطرح کردیم، تا مورد بررسی قرار گیرد.